Reklam

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

mne: nnu en Sopwith Camel p gng.

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    683
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/RCFF Trelleborgs Modellflygklubb/Malm Radioflygsllskap

Standard nnu en Sopwith Camel p gng.

Vintern r i antgande, det sliter i byggtarmen och i dag kom s den efterlngtade ldan. Nu blir det kanske lite enahanda fr er att titta p d jag redan byggt tre stycken Reeves-modeller men jag kunde bara inte hlla mig. De r s rogivande att bygga samtidigt som jag ju mste ha en ny maskin att premira p Ope till sommaren.

Ldan anlnde till Skne och Svedala i absolut helt skick. Tack Post Nord! Naturligtvis lg den inte lnge p byggbordet innan jag ppnade den. Man blir kanske lite fundersam nr man ser allt ihopkndat tidningspapper, kan det vara allt. Men ju mer man packar upp, desto mer upptcker man att det hr r en kvalitetssats. Flera ritningar, fint rullade och inte vikna med skrynkliga hrn som man annars r van vid. Inuti rullen ligger allt mtligt lngvirke skyddat frn verkan, verkligen fredmligt packat. Alla delar r laserskurna och med hg precision och alla lister r packade tillsammans och r raka och fina. Tillbehrspaketet r verkligen tilltalande, med alla skruvar, muttrar, linkar mm i egna sm psar och allt r metriskt, inga frb..e tum hr inte. Till och med silverlod och flussmedel finns med i ldan. Ja listan kan bli lng men bilderna, ven om de r lite i oordning och av dlig kvalitet, fr tala fr sig sjlv.
    Jag har inte tnkt starta en lng och uttmmande byggtrd d ni redan sett en Kameltrd men det kommer nog lite nd, vart det lider.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMAG0009.jpg 
Visningar:	240 
Storlek:	67,1 KB 
Id:	67056   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMAG0013.jpg 
Visningar:	237 
Storlek:	85,6 KB 
Id:	67057   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMAG0002.jpg 
Visningar:	234 
Storlek:	83,4 KB 
Id:	67053   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMAG0003.jpg 
Visningar:	234 
Storlek:	102,3 KB 
Id:	67054   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMAG0004.jpg 
Visningar:	214 
Storlek:	94,0 KB 
Id:	67055  

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMAG0001.jpg 
Visningar:	208 
Storlek:	70,1 KB 
Id:	67052  

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 517
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Jooor Kay, bomba oss med bilder bara!
    Det r en ren frjd fr sjlen att se ett plockepinn vxa fram till en sknhet!
    Retroholic!

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    683
    Jobb
    Klubb

Standard

Men Thomas, jag ska ju ha tid ver till att kolla p ditt bygge ocks! Okay d, jag ska frska hitta kameran d o d.

Kay krut

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    478
    Klubb
    RFK Ikaros

Standard

Ser grymt mysigt ut!

Vad r det fr storlek och tillverkare p en sn?

Standard

Mnga bilder Kay. S man har ngot att kolla p, i vinter
    Mvh SYR

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    683
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av zeno Visa inlgg
    Ser grymt mysigt ut!

Vad r det fr storlek och tillverkare p en sn?
    Det r en 1:4 skala och tillverkaren av de hr fina materialsatserna r Mick Reeves models i England.

Kay krut

Standard

Camel'n r en favorit. =) Ska fljas.

De har ju s roligt ljud ocks... lyckas du efterflja? ;-) Hur det nu funkar... On/off-tndning?!
    https://www.youtube.com/watch?v=Hq78ZocOAkY
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    6
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap, SMFF, RCFF

Standard

Instmmer med de andra att det r bara att frse oss fortlpande med bilder. Kan det vara ngot fr oss ddliga? Kanske det kan bli en order innan Brexit trder i kraft. Du har verkligen snackat dig varm fr Mick Reeves models. r du sponsrad av honom?
    Skall bli mycket kul att flja denna trd.

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    683
    Jobb
    Klubb

Standard

Nej, jag r inte sponsrad men har man byggt tre av hans alster s har man nog lite frdelar. Dessutom s har vi en annan hobby gemensamt, bgskytte av den gamla fina sorten, lngbge. Det kan bli lnga stunder med skyttesnack innan man kommer till kritan. Grabben Jim r helt underbar att prata med och det r han som skter ruljansen numera.

Som jag nmnt tidigare s r det inte en byggsats av gamla sorten med allt som behvs frutom radio och motor. Nej en smula vana och slutledningsfrmga behvs lite hr o dr under resans gng. Inget dock som br avskrcka ngon med lite byggvana. Det finns trevliga frebilder att hmta hem frn ntet och d speciellt Sopwith Pup som verkar ha verlevt lngst.
    Tyvrr s har Jim lite leveranstid p sina satser, beroende p att han gr dem efter bestllning. Det blir alldeles fr dyrt fr honom att ligga p lager med alla modeller.

Kay krut

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    683
    Jobb
    Klubb

Standard

Kroppssidorna r nu frdiga och jag har roat mig lite med att tillverka linspnningsdetaljerna (se bild) Dessa underlttar betydligt monteringen av vingarna eftersom vajrarna r frjusterade och inte behver ndras. Denna lsning kom jag p d jag blev s trtt p att justera alla vajrar och stag ute p fltet. Nu tar monteringen fem minuter och allt r frdigt direkt.
    Nu tar jag ett par dagar ledigt men terkommer snart.
    Kay krut

Namn:	IMG_4353.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	43,7 KB 
Id:	67059   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_4355.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	54,5 KB 
Id:	67060  

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    683
    Jobb
    Klubb

Standard

Ja s blev det ett par timmar i bygglokalen. De flesta delarna r nu betsade och klara fr limflaskan. Jag brukar ibland betsa detaljerna nr de sitter kvar i flaket. Det gr mycket fortare och minskar risken fr skador p mtliga delar. Dessutom slipper jag limflckarna som r i stort stt omjliga att betsa nr limmet vl torkat. Kan tyckas lite petnoga men samtidigt r det lite roligt att se det frdiga resultatet, ven om en stor del dljs av kldseln.
    Stabilisatorn r limmad och ligger p tork och jag har s smtt brjat p resten av kroppen. Detta terkommer jag till senare.

Kay krut

Namn:	IMG_4363.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	75,5 KB 
Id:	67094   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_4365.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	91,9 KB 
Id:	67095  

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    683
    Jobb
    Klubb

Standard

Jag lste fr ett par veckor sedan, ett inlgg om webbar och hur fiberriktningen skulle ligga. En nog s klurig frga d det ofta beror p var och hur man vill ha styrkan p webben. Hr har man dock lst det p ett bra stt, med 0,8 mm plywood. D kvittar det hur man stter dem, det finns alltid ngon fiberriktning som kommer rtt. Nu r ju inte detta svar p det inlgget men en nog s bra lsning p problemet.
    Kay krut

Namn:	IMG_4369.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	45,9 KB 
Id:	67101  

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 517
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Tjusigt!
    Hade det funnits en "Gilla-knapp" hade den nog varit sndertryckt nu...
    Retroholic!

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    683
    Jobb
    Klubb

Standard

S har jag limmat dit 186 webbar. Det var ett tidsdande arbete s jag lr nog inte ska extrajobb som webbmaster!
    Ngra bakkantstrdar har ocks tillverkats av 1.8 mm mjuk pianotrd. Denna trd r frtennad och mycket trevlig att jobba med, ltt att bja till rtt form och lda men tillrckligt styv fr att inte sl sig. Alla bakkanter p vingar svl som samtliga roder ska ha detta utfrande, helt enligt frebilden. Lite knepigt att kl men slutprodukten blir bra. Hoppas bara att jag kommer mera verens med Oratex denna gng. Jag har ju ftt muntliga instruktioner frn tillverkaren s frhoppningsvis ska det g vgen.
    Nu ligger vingpanelerna p hg och vntar p nsta fas men jag tror nog att jag nu ska ta en runda med kroppen som ligger lite halvfrdig och vntar p en annan brda. Vajerspnnarna ska mtas in och fstas men det blir senare.
    Nu ska vi hlla Jul, s God Jul p er!
    Kay krut

Namn:	IMG_4373.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	56,9 KB 
Id:	67112   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_4376.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	99,5 KB 
Id:	67111  

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    683
    Jobb
    Klubb

Standard

ntligen r alla helger slut och man kan gna sig t lite bygge igen. Ja, nu har det kanske inte byggts s vrst nd de senaste dagarna, jag gick nmligen i vggen frra veckan. Kanske inte s farligt som det lter men nd. Ljuset i kllargngen var tnt nr jag gick dit ner men slocknade nr jag precis kommit dit. Dum som jag bevisligen r s gick jag vidare mot mitt hobbyrum utan att tnda igen, s jdrans mrkt var det ju inte nd. Pang och dunder, en betongvgg hoppade p mig och klippte till ordentligt, mitt i pannan s det blixtrade om det, nven i vggen och s var den byggaftonen frbi. Nvl, en stukad handled och minnet i pannan kvar, har jag dock ftt ihop lite smsnafs. Stllet r klart, alla roder r monterade med saxsprintar som gngjrn, se bild. "Barnvagnshjulen" r tillpassade och stllet ska ha ett ltt lager grundfrg innan jag klr in det med
    balsa. Jag r nu s pass lngt i bygget att jag snart kan brja kl vissa delar. Det blir nog Oratex trots allt, ven om jag inte trivdes med detta material i brjan. Efter ett givande samtal med fabriken fr ett tag sedan s kanske jag fr tnka om. Jag har alltid gillat Solartex men d detta frsvann frn marknaden s finns det inte mycket mer att vlja p. Jo, om man vill kladda med dop och starka lsningsmedel s finns det andra stsaker men jag vill inte jobba med det. terstr att se om jag lyckas bttre denna gng med Oratex. Jag lr terkomma nr det r dags. Tills dess, ha det bra och bygg som om elden vore ls.
    Kay krut

Namn:	IMG_4384.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	67,3 KB 
Id:	67288   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_4387.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	64,6 KB 
Id:	67289   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_4385.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	71,5 KB 
Id:	67290  

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 517
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Det blir s grant Kay, s bara hlften kunder vara nog!
    Retroholic!

PGAstroms avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlgg
    373
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

Standard

Snyggt Kay

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    814
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

Standard

Hej Kay, r det mssing du byggt rodren av?
    Vore kul med nrbild p hur du lser gngjrnen.
    Blir det inte marigt att kl nr det r s liten yta i bak-kanten?

// Mats W
    Flygsmurfen

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    1 055
    Klubb
    stersunds Modellflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlgg
    Jag r nu s pass lngt i bygget att jag snart kan brja kl vissa delar. Det blir nog Oratex trots allt, ven om jag inte trivdes med detta material i brjan. Efter ett givande samtal med fabriken fr ett tag sedan s kanske jag fr tnka om. Jag har alltid gillat Solartex men d detta frsvann frn marknaden s finns det inte mycket mer att vlja p.
    Kay krut
    Hej Kay, har haft samma bekymmer som du - gillade Solartex och mste hitta en ersttare. Testat Oratex p Kajsan och r positivt verraskad. Fungerar med lgre temperaturer n Solatex och gr fint att fsta med runt 100C och krymper inte d utan frst med 150-175C. vertygad om att kommer att gilla Oratex snart....

MVH
    Kjell

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    683
    Jobb
    Klubb

Standard

Mats, alla roder r uppbyggda med 2,5 mm frtennad pianotrd av ganska mjuk och lttarbetad kvalitet. Helt enligt frebilden. Framkanten bestr av 6 mm bjrkstav, dr originalet hade rr. Detta blir frvnansvrt starkt men krver att man r noga med kldseln, annars blir rodret skevt. Det r inte s svrt som man kanske tror att kl dessa tunna ytor, man klr ju undersidan frst, som med alla andra byggen och verlappar sedan vid kldsel av ovansidan. Lite petigt men absolut inte omjligt.
    Rodergngjrnen bestr av saxsprintar som jag lder fast runt framkanten i ett splitsat mssingsrr. Jag ska ta ett par bilder p det nr jag kommer ner i hobbyrummet nsta gng.

Kjell, det strsta problemet som jag hade frsta gngen jag kldde med Oratex var att f duken att fastna p diverse olika ytor. Instruktioner fr modellbyggare var i stort sett obefintliga. Det var bara att experimentera. Nu vet jag att man ska frbehandla ytorna med Oratex eget lim, inte Balsalock eller dylikt. Dessutom ska Oratex ha betydligt varmare jrn nr man efterstrcker. S med detta i baknacken s ska det nog bli bra resultat. Det terkommer jag till senare.

Tack fr att Ni fljer min blygsamma trd,
    Kay krut

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •