Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Översyn av sändare

  1. #1


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard Översyn av sändare

    Roade mig i mellandagarna med att göra min årliga sändaröversyn. Av med locket på baksidan och kolla allt kablage. Framför allt det som rör sig med spakarna. Det såg mycket bra ut och jag kan lugnt flyga en säsong till utan att bli orolig för kabelbrott.

    Ni som följde min Taranistråd på Svenskt Modellflyg minns kanske hur indignerad jag blev på hur man hade klamrat fast kablaget med buntband så att det garanterat hade brutits av efter bara några Aircombat-heat varför jag modifierade alltsammans. Fixeringen av kablaget närmast potentiometrarna gjorde jag med en elastisk tätmassa för hängrännor men det funkar nog med UHU-por eller silikon också. Det viktiga är att kablaget inte böjs där det har flutit upp tenn på kardelerna, dvs närmast pottarna. Det är där brott lättast uppstår.

    Gör dig själv en tjänst och kolla din sändare också innan sommaren 2019! Kärrorna ska kraschas för att man spakade fel! Inte för att någon sladdjäkel bröts av i sändaren.

    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  2. #2

    Standard

    Jag följer ditt goda råd Mange, trots att jag har bytt till M9-spakar i min Taranis E där kablaget är helt OK monterat från tillverkaren.
    /Leif

  3. #3


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Glömde nämna att sladden till antennen också behöver en check! Vickade lite på den i range check mode och kollade RSSI-värdet. Det låg så gott som konstant hela tiden.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan lägga till att ni som har tidiga Horus X12S-sändare definitivt har all anledning i världen att checka sladdarna ifrån gimbalerna för dessa hade både alldeles för få kardeler och var dessutom alltför korta. Så byte av dessa sladdar anbefalles - rekommenderas är ett alltför svagt ord i sammanhanget.. Annars kan det sluta olyckligt !
    Roger

  5. #5


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kan lägga till att ni som har tidiga Horus X12S-sändare definitivt har all anledning i världen att checka sladdarna ifrån gimbalerna för dessa hade både alldeles för få kardeler och var dessutom alltför korta. Så byte av dessa sladdar anbefalles - rekommenderas är ett alltför svagt ord i sammanhanget.. Annars kan det sluta olyckligt !
    Roger
    Jag tror faktiskt att detta kan vara läge att göra på varje sändare oavsett fabrikat. Jag råkade ut för kabelbrott på en Hitec-sändare för några år sedan. Som tur var på byggbänken när servona grundinställdes...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mange - men kablarna var verkligen helt feldimensionerade på tidiga Horus X12S - det var inte frågan OM ett kabelbrott skulle ske utan när. Och det har i alla fall jag aldrig upplevt tidigare.
    Roger

  7. #7


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Har aldrig sett en Horus innanför locket men jag tror dig, Roger.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo Mange - en kärra ramlade oförhappandes ner av den orsaken...
    Roger

  9. #9

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Har haft 2 Skyleader, 5 JR, och nu 1 Spektrum. Enda gången man lättade på locket var vid kristallbyte och accbyte på 27, 35 bands radiorna, sen även accbyte på 2.4 radion. Har aldrig ramlat ner på grund av sändarstrul! Antingen har det varit pilotfel, eller servofel, eller antennkabeln till mottagaren, samt att jag tappade mottagaraccen i knivläge en gång! Strömbrytaren till mottagaraccen gick också sönder. Så förmodligen har man haft en jäkla röta, eller så är vet jag inte vad man ska tro om detta att man bör lätta på locket och kolla kablage. Vet ingen i klubben heller som har råkat ut för det.
    Mvh
    Matti

  10. #10

    Standard

    Låter som det är billigare att köpa bättre grejer från början. =) Eller så är det det att jag flyger för lite så jag sliter inte ut grejerna förrän man vill ha nytt... men det var snart 10 år sedan det.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Jag har förlorat en (1) modell på grund av fel i sändaren. Haveriet inträffade 1984 då en kortslutning i en kondensator gjorde slut på min Thrush Commander. Det var en Futaba-sändare. På senare tid har en av mina klubbkompisar havererat på grund av potentiometerfel i en Spektrum.
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •