Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 58

Ämne: Guillows Piper Cub

  1. #21

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balsafan Visa inlägg
    Någonting i stil med den i länken då kanske?

    http://www.mbs-rcmodels.se/sandarpak...00t-mottagare/
    EU har förbjudit försäljning av nya sändare med DSM2 för ett par år sedan.
    Jag vet inte om det finns de riktigt små mottagare (för allmänna system) annat än DSM2.
    Ändrar mig där efter en goggle sökning på DSMX micro receivers :-)
    Det finns så klart väldigt små inomhus DSMX mottagare som passar till sändaren du länkar till.
    Ett alternativ om du inte redan haft servon är en "bricka" som även innehåller ett gäng servon och fartreglage.
    Spektrum Gen3 som du länkar till är en väldigt modern och lättanvänd sändare som innehåller alla tänkbara finesser man kan önska utan att ha någon större programmeringserfarenhet. De nyaste sändarna (av flera fabrikat) har instruktiva bilder i programmeringen så att man snabbt och lätt kan få de funktioner man behöver utan att behöva "experthjälp".

    https://micronwings.com/Products/Rec...SC/index.shtml
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  2. #22

    Standard

    Jag tror modellen kan bli ganska lätt. Just nu väger all balsa i planet 30 gram och slipandet fortsätter.

    Jag försöker komma ner till 27 gram innan jag börjar montera drivlina, mottagare, servon. När funktionerna av alla rörliga delar ser ut att fungera som dom ska tänkte jag klä med japanpapper.

    Behöver jag behandla balsan med zaponlack eller nånting i den stilen när jag kör med el-motor?

  3. #23

    Standard

    Visst går det fint att "uppgradera" en Guillows till radioflyg. Blev imponerad när jag såg denna tjusiga konvertering av en B-29 från just Guillows: https://www.youtube.com/watch?v=S3QgJDtOCOM

  4. #24

    Standard

    Såg den här nyss så det finns ju hopp

    https://youtu.be/dITF_W9rQAI

  5. #25

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jämför gärna med Parkzones J3 cub med spv 46 cm och totalvikt på 29 gram.
    Även den är aningen tung jämfört med nyare småmodeller.
    Min erfarenhet från Äldre Guillows var att de ofta använda ganska hård och tung balsa.
    Skulel man bygga lätt så bytte man ut de detaljer som inte behövde styrkan mot egna i lättare balsa.
    VARJE GRAM RÄKNAS när det gäller flyg.

    Lacka balsan enbart där du ska fästa klädseln
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #26

    Standard

    29 gram ink elektronik???

  7. #27

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balsafan Visa inlägg
    29 gram ink elektronik???
    Din har spv 61 cm så den är ju mycket större. motsvarar väl ca 51 gram totalt?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #28

    Standard

    *pust* då slutar vi jämföra äpplen med citron

    Finns det något bättre alternativ än zaponlack idag?

  9. #29


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Problemet med att bygga små kärror är att det väldigt lätt "bygger gram" så man måste vara väldigt observant när man bygger - annars är det stor risk att slutresultatet blir en aning överviktigt. Allt tillkommande väger mera än man kan tro när det väl sitter på plats. Det är i alla fall min personliga erfarenhet. Så var observant på allt som bygger gram på modellen innan den är klar. Personligen skulle jag nog fundera både en och två gånger på att t ex montera skevroder med tillhörande servo i just denna modell av just viktorsaken.
    Roger

  10. #30

    Standard

    Att vikten är av stor vikt... har jag förstått. Jag försöker bygga lätt i hopp om att få modellen att flyga. Om den nu trots allt skulle väga för mycket när allt är monterat så är det inte inget jätteproblem. Själva modellen kostade ju bara 325:- och elektroniken kan ju återanvändas i en annan modell i värsta fall.

    Det är ju runt 25 år sen jag byggde någonting i balsa så jag ser det mer som övning och ren terapi att bygga och fundera. Jag följer inte byggbeskrivningen och ritningen slaviskt eftersom jag redan från början förbereder för rc.

    Jag har lite planer på att förstora ritningen till skala 1:9 och då även passa på att skala upp den till 1:4,5. Att skala upp och printa ut några exemplar kostar ju inte många kronor. Jag är fullt medveten om att det inte är helt rätt att bara skala upp eller ner en ritning men dessa ska bara ses som ett underlag... och skulle det inte funka bra så eldar jag ändå med ved...

    Jag har även en Guillows PC-6 Porter samt en Guillows Edge 540 där ritningarna ska skalas upp på samma vis.

    Men först och främst ska småmodellerna byggas för att ge lite mer erfarenhet... flyger dom är det en bonus och ett steg på vägen till egna byggen från förstorade ritningar. Byggandet är det viktiga för min del... jag har ju aldrig spakat något som flyger

  11. #31

    Standard

    Jag köpte en Spektrum DX6 (Gen 3) och en Spektrum AR400 som är en liten nätt mottagare med fyra kanaler som väger in på 5,6 gram vilket jag hoppas ska bli bra i lillcubben.

    För övrigt skar jag ut skevroder på ena vingen idag... ett jäkla småpill men det blir nog bra bara jag får hem lite mylargångjärn.

  12. #32

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190123_193511.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	36,6 KB 
Id:	67325Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190123_193053.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	38,8 KB 
Id:	67326

    Fena och stabbe testas med tape som gångjärn. Mycket slipa blir det... frugans nagelfilar av engångstyp funkar bra men dom är lite väl grova så jag har klippt till 800-papper som jag klistrat på en engångsfil som är riktigt bra till finlir.

    Skevrodren ska byggas på lite mot vingarna under morgondagen.

    Gör jag rätt eller fel enligt proffsen här?

  13. #33

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    När du monterar på skev så bör du även se till att få vingen utan V-form så att det blir som originalet. Friflygare brukar ha lite V-form som gör att planet inte blir så stabilt om det blåser lite.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  14. #34

    Standard

    Det där med v-formen har jag läst om några gånger så jag har haft lite funderingar på hur jag ska lösa det hela så det blir rakt i slutänden.

    Som tur är behöver jag ju inga större verktyg för att hålla vingarna på plats... det räcker med lite större gem.

  15. #35

    Standard

    Frugans engångsfilar till naglarna har jag lagt beslag på... jag köpte nya och dyra filar till henne så jag får ha dom billiga i fred...

    Nu såg jag även för första gången någon mening med hårspännen... enklare att använda än gem för att snabbt hålla ihop någonting lite snabbt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190124_094322.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	47,0 KB 
Id:	67327

  16. #36
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Jag byggde något liknande för ett antal år sedan. Jag har dock bytt motor sedan min byggblogg till en lite bättre borstlös lågviktsmotor med fartreglage som klarar att gå på en Lipo cell dvs 3,7 V. Min har en flygvikt på ca 50g. Jag använder enbart sida, höjd och gas. http://www.svensktmodellflyg.se/blog...d=1751&filter=
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av No4 Visa inlägg
    Jag byggde något liknande för ett antal år sedan. Jag har dock bytt motor sedan min byggblogg till en lite bättre borstlös lågviktsmotor med fartreglage som klarar att gå på en Lipo cell dvs 3,7 V. Min har en flygvikt på ca 50g. Jag använder enbart sida, höjd och gas. http://www.svensktmodellflyg.se/blog...d=1751&filter=
    Kul att kika i din tråd. Din modell väger nog lite mindre än vad min kommer göra när den väl är färdig.

  18. #38

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Hej. En Cox Pee-Wee borde väl inte vara allt för stor. I storleksjämförelse är den som en liten dvärg i jämförelse med den redan lilla Baby-Bee

    0,3 kubikcentimeter cylindervolym om jag inte missminner mig. Minst 25% nitrometan och 25% syntetisk olja, resten metanol, om den skall gå bra.

    Jag byggde en förminskad Voodoo med en slik motor, linorna var nog bara fem meter långa. Som en ilsken bålgeting. Jag blev snurrig, men tack och lov blev tanken snart tom

    En Cox Baby-Bee har såvitt jag kommer ihåg 0,8 kubikcentimeter cylindervolym

    Otroligt söta små motorer som dock kan förstöra hörseln såvida man inte använder hörselskydd...

    Ett hack i lilla fingern läks snart men hörselskada är obotligt.

    Använd rätt strömstyrka för glödstiftet. Börja med noll ampere och öka försiktigt tills det glöder gulrött eller har en temperatur av cirka 800..850°C. Inte mer än så.
    Senast redigerat av BJS den 2019-01-27 klockan 18:21.

  19. #39

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Se till att du inte använder s.k. spännlack eller "dope" på träet. Där kan du använda s.k. polerlack istället. Det används exempelvis på gitarrlådor eller fioler.

    Det luktar lika, ser lika ut, det är likt på alla sätt utom det att spännlacken förstör träet genom krympningen som dock är en önskad egenskap på japanpapper, siden, bomull eller linne.
    Senast redigerat av BJS den 2019-01-27 klockan 18:43. Anledning: tt

  20. #40

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    V-formen är viktig om du inte har skevningsroder. Jag föreslår en vinkel av 10° inkluderat, eller om du mäter allt. Det blir en vinkel av 5° på var vinghalva om du betraktar maskinen framifrån eller bakifrån.

    Jag föreslår en skränkning av vingarna, c:a -2° vid spetsarna. Det gör gott.

    Du kan också se till attt riggningsvinkeln är cirka 2..3°, dvs. skillnaden mellan stabilisatorns och vingens vinklar i flykten. Nu behöver du inte trimma en massa höjdroder till ingen nytta, det bromsar och trycker på servot, förbrukar ström i onödan...
    Senast redigerat av BJS den 2019-01-27 klockan 19:08.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •