Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 58 av 58

Ämne: Guillows Piper Cub

  1. #41

    Standard

    Tanken är ju att montera ett servo för skevroder så V-formen ska arbetas bort.

    Det där med vinklar och skränkningar får jag nog sätta mig in i en vacker dag... I den här lilla modellen ska jag bara försöka få allt att sitta ihop till att börja med... samt få plats med acc, mottagare och tre servon med dess länkage...

    Det kommer inte funka med gångjärn i mylar... jag har för lite gods kvar i stabbe och fena så jag får testa någonting annat. Tape har jag läst att man kan använda, är det någon som har tips på lämplig tape?

  2. #42
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Det går bra att använda nästan vad som helst som gångjärn, bara det inte glappar eller går för för trögt. Det behöver inte alls vara något riktigt "gångjärn" som sätts i balsan utan det räcker med täckfilmen (om det är plast, inte japan papper) eller tejp etc.

    Här är ett exempel, Lavestams J3 cub, utrustad med en Cox PeeWee, klädd med litespan som också får fungera som gångjärn, totalvikt ca 125g, styrs med höjd och sida (+trottel) :

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0740.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	277,1 KB 
Id:	67399
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0741.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	337,2 KB 
Id:	67400
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	By76277.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	107,6 KB 
Id:	67401
    Kör så det ryker!

  3. #43


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    På inomhus-kärrorna använder man ofta s k UHU Por-gångjärn - alltså lite UHU Por på båda delarna (i roderspalten) som sen får torka några minuter - sen är det bara att föra ihop delarna så sitter dom ihop lite lagom för att fungera som gångjärn.
    Men jag tycker nog fortfarande att du skall fundera över att behålla V-formen och strunta i skevrodren på denna modell - om inte annat så vinner du lite vikt.
    Roger

  4. #44

    Standard

    Jag vägde modellen samt tre servon, acc, mottagare, fartreglage och en meter stötstång vilket är lite för mycket... 90 gram och då saknas motor (3 gram) och japanpapper som jag inte vet vikten på. Jag hoppas kunna hålla mig under 100 gram i alla fall. Testar att klä med nån lätt plastfilm då så jag får gångjärnen där.

  5. #45


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Klä av" plasthöljet på mottagaren så tjänar du nåt gram för den är relativt tung för din lilla kärra.
    Roger

  6. #46

    Standard

    Jag har en Spektrum AR400 som väger 5,6 gram och är skeptisk till att jag får av höljet utan att förstöra mottagaren faktiskt.

  7. #47

    Standard

    Okej, som glad amatör och nybörjare vad gäller radiostyrda flygplan kan jag konstatera att Guillows modeller INTE är någonting för nybörjaren som snabbt vill komma igång med själva flygningen.

    Om man tycker att det är avkopplande och roligt att bygga modeller i balsa utifrån en ritning kan jag dock med mina ringa kunskaper ändå tycka att Guillows byggsatser är värt att satsa på men man bör då se till så byggsatsen är av senare typ med laserskurna ark. Det står i så fall "laser cut" på kartongen, dom äldre byggsatserna med stansade ark medför betydligt mer arbete för att få ett bra resultat.

    Modellerna är ganska små och är inte alls förberedda för motorer och servon så egna fästen för allt måste byggas och det görs enklast under byggets gång, dessvärre är det lite svårt att planera för all installation innan man vet hur modellen blir när den är helt färdigmonterad.

    Om man snabbt vill komma ut och flyga är nog det bästa/enklaste att köpa ett komplett begagnat skolflygplan/trainer med tillhörande radiopaket.

  8. #48

    Standard

    Du ha så rätt. Jag skulle inte rekommendera en Guillow's till en nybörjare. De är små, sköra, vissa är gjorda för gummiband, äldre är stansade, behöver lätta specialklädslar, kunskaper i byggande av lätta modeller och tyngdpunkten, flyger rätt fort dvs kraschas lätt av en nybörjare och måste repareras, osv. För en som byggt och flugit förr och vet hur saker och ting kan byggas för tex servon och motor mm så kan det vara en rolig utmaning att få dem bra.

    Finns flera tillverkare som vänder sig till nybörjare, som tex Great Planes med väl utförliga ritningar (RC-flyg hela högen) och även givna med svårighetsgrader.

    Man köper inte en byggsats för att snabbt komma igång med flygningen, men man lär sig otroligt mycket och när något händer så vet man "det där fixar jag". Vet flera ARF-flygare som knäcker ett landställ eller torpedväggen osv vid en hård landning och blir bestörta över att flyget måste slängas eftersom de inte vet hur man skär/sågar träbitar och limmar samt klär om lite. Så det finns många flyg där ute som hade kunnat reparerats enkelt och flugits än idag.

    Mitt tips till nybörjare är att börja med något enkelt för att se om byggande är något för personen och så ökar chanserna att det blir klart och flygs, vilket är en viktig aspekt i det fortsatta hobbyutövandet. Så bygg klart nu och kom vidare. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #49


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bygg gärna i balsa men när du som fullständig nybörjare skall börja träna att flyga så rekommenderar jag absolut nåt nybörjarflyg i EPO eller EPP - det är så mycket enklare att få mycket flygtid med nåt som fungerar och dessutom är lättlagat.
    Sen är det som Ålänning skriver svårt att bygga nåt litet och lätt som kommer att fungera utan tidigare kunskaper om både bygge och flygning.
    Roger

  10. #50

    Standard

    Jag har ju sagt till mig själv att aldrig köpa ett plan i plast...

    Kolfiber är ju inte plast

    Hobbyzone Carbon Cub S+ har jag läst lite om och kikat lite på via Youtube. http://www.mbs-rcmodels.se/arf-och-e...-3m-bnf-basic/

    Fast med 20 centimeter nysnö i puderform har jag nog tid att fundera ett tag till... fast jag såg någe klipp på tuben där någon monterat skidor på carboncubben...

  11. #51

  12. #52


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som jag skrivit i en annan tråd av dig så har jag ursprunget till den kärran - alltså Parkzone Sport Cub 1.3. Det är bara målningen och hjulen som diffar. En mycket trevlig kärra som fungerar utmärkt med skidor. Nåt "carbon" är det inte i den kärran utan det är en EPO-kärra men den är inte sämre för det.
    Bild på min Sport-Cubbe på skidor...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vinter-Cub.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	79,7 KB 
Id:	67437

    Roger

  13. #53

    Standard

    Jag tänker strunta i din verklighet och skapa min egen verklighet... carbon är inte plast

  14. #54

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Om du vill lära dig R/C flyga så ta kontakt med en klubb! Att försöka lära sig själv ta bara längre tid och innebär nästan alltid en massa krascher/reparatione (vilket det i och för sig gör även i klubbregi). Sen hör R/C flygandet hemma på klubbfält och inte på andra ställen!

  15. #55

    Standard

    Ja, jag kommer få hjälp av Mr.Bob med spakandet och det lär nog bli vid fk spinns flygplats så alla kan känna sig lugna.

  16. #56

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Att tror att kärran är gjord av kolfiber tror jag inte, att den där i mot är förstärkt av kolfiber är en annan sak.Den är väl gjord av eppo eller liknande skulle jag tro
    Tobbe

  17. #57


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbepostis Visa inlägg
    Att tror att kärran är gjord av kolfiber tror jag inte, att den där i mot är förstärkt av kolfiber är en annan sak.Den är väl gjord av eppo eller liknande skulle jag tro
    Tobbe
    Tobbe - namnet "Carbon Cub" kommer ifrån fullskalamaskinen och modellen är helt befriad ifrån "carbon" som byggmaterial.
    Roger

  18. #58

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    modellen är helt befriad ifrån "carbon" som byggmaterial.
    "I reject your reality and substitute my own!"
    - Paul Bradford

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •