Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Passligt nybörjarflyg för turbinen min?

  1. #1

    Standard Passligt nybörjarflyg för turbinen min?

    Hej,

    Jag har en gammal SimJet 1200 som bara ligger, ska igång igen i vår är det tänkt. Den är knappast värd jättemycket, noll koll på prisklass. Flyg har jag inte, eller jo, men nä. Skulle vara intresserad av att börja få grepp om passliga jettrainer-flyg för gräsfält (160 m långt). SimJet 1200 rycker väl iväg med 5,9 kg dragkraft. Finns det någon passlig synlig, stabil, långsam, snäll, trainer för en sådan motor? Är inte ute efter nån raket av modell dyrgrip. Erfarenheten jag har är att jag sett RC-jetflyg flygas och denna turbin igång en gång i bänk. Det är allt, så nybörjare inom jet är jag nog.

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Jag hade nog satsat på en JMS Xcalibur efter din beskrivning av vad du vill ha
    Kolla med Per Pålsson han har en

  3. #3

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Per har en byggtråd här på forumet

  4. #4

    Standard

    Tack för tipset, har nu kikat igenom den lite snabbt. Är inte den turbinen han använt en 8 kg turbin? Blir min 5,9 för klen för flygets storlek och vikt?

    EDIT: Ser nu att flyget är passligt för 50-100Nm, men ändå, blir det för orkeslöst. Jag vet ju inte vad allt annat väger än, men det blir väl inte så mycket mer än det vanliga, vet ej hur göra med landställ heller, än.
    Senast redigerat av Ålänning den 2019-01-20 klockan 20:12. Anledning: Man ska kolla upp mer före man fråga... =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Hade jag varit du så hade jag kollat på Youtube vad dom använder

  6. #6

    Standard

    Hur är det med gamla Falcon 120?
    Eller Boomerang Elan (iofs 60-100N).
    5,9 kg = nästan 5,8N.

    Det är väl den typen av flyg som gäller?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Hittade även Foremost 160, av samma "stil", vet ej mer.
    Senast redigerat av Ålänning den 2019-01-20 klockan 23:03. Anledning: Stavfelsnisse...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 256
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Hej!
    Jo min turbin är på 8kg, men modellen flyger gott o väl med 6kg. Jag har flugit en del i sommar o halv gas räcker långt. Vad som händer med 6kg mot 8 är mest startsträcka som blir längre. Kan rekommendera Xcalibur för den flyger väldigt bra utan några som helst konstigheter. Otroligt snäll o landa bara man får ner farten. Många vill höja skevrodrena för o få den att sätta sig i landningen men det behövs inte om man drar av i tid. Minsta lilla du flyger för fort så ligger den o glider i markeffekten.

    Hör av dig om du vill ha mer info.

    Här är en film från i somras med mobius ombord. Mesta delen av flygningen på strax över halv gas.
    Våga vägra Powerbox!

  9. #9

    Standard

    Trevligt! Har du flugit på gräs? Vad tror du startsträckan blir där? Vårt fält är 160m, kommer det funka med 58N-maskinen?

    Med (riktiga) flyg ska man ju dra av gasen för att sjunka och använda höjd för anfallsvinkeln, det med skeven har jag använt på en Easy Glider II och det funkade bra. Men det funkar inte på en DC-3, ingen skillnad. Det är just det där med markeffekten som kan göra första landningarna (kanske bara bli en) lite nerviga om fältet vårt är så kort. Gräset ska ju bromsa förstås.

    Hittade även nån som heter Vortex 32. Finns många modeller nu. Vissa är säkert exakt samma som nån annan. Vissa kasnke inte ens är rätt storlek. Flera är gamla. XCalibur som regerar av dessa nämnda?

    Jag borde börja med att skicka turbinen till CS, men han kanske inte bryr sig om gamla turbiner längre...?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 256
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jag har flugit den från gräs, bland annat på Ållebergs Shootout i somras och det var inga som helst problem att komma upp. Gräset var lite i längsta laget så den sög fast lite men kom upp relativt lätt. Vi har gräsfält och 140m lång bana, men där har jag inte haft möjlighet att flyga än bland annat pga torkan i somras. Sen har jag bara 3 mil till Oskarshamns flygplats där jag flög i filmen ovan så det blir gärna att åka dit när det ska flygas jet.
    Har måttat upp startsträckan när man håller på bromsarna o gasar fullt innan man släpper dem, blir ca 35m på asfalt innan man är uppe. Brukar försöka göra mjuka starter så jag pressar inte upp modellen i luften så oftast blir det lite längre sträcka.

    Christer på turbinservice är bra o ha o göra med (köpte min turbin via honom) så ring o fråga han.
    Våga vägra Powerbox!

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det finns många olika sätt att bygga jetflygplan. Moderna lätta motorer med mycket pulver till äldre järnspisar med dålig effekt. Dock handlar det om att välja smart, installera smart och bygga väl. Två olika personer kan bygga samma flygplan med samma komponenter till väldigt olika resultat.

    Gemensamt för jetmotorer är att dom har en JÄVLA massa kraft!! 6kg jetmotor motsvarar 12kg EDF. Vilken EDF-modell flyger man med 12kg dragkraft?? Kanske är det lättare att härleda till? 6kg ÄR mycket, det som står på modellerns rek är just bara en rek.

    Att rekommendera flygplan är ju oerhört svårt eftersom alla har sin smak. Men tänk på att en jetmotor är bara ett annat sätt att driva fram modellen, det är inte häxkraft. Jag tänker att det kanske blir fel nivå att snöa in på nybörjarmodeller som är för mesiga när du figurerat väldigt länge på ett modellflygforum och förefaller pysslat med detta länge.

    Utan att egentligen säga att det är en recommendation så titta på PAF Sting, det är en billig modell som ser ganska fräck ut och som flyger bra. Den går att utvecklas med betydligt mer än Formost eller Xcalibur.

    https://shop.strato.de/epages/613167...t/Turbinenjets
    Superhero

  12. #12

  13. #13

    Standard

    Henke! Jag måste säga att den där filmen på PAF Sting på sidan du länkade till verkligen kunde visa att flyget kunde flyga långsamt och stabilt! Flapsen var verkligen effektiva. Flyger han med gyro? Stall speed verkar vara väldigt låg. Fick köpbegär direkt, men måste se lite till och få veta att turbinen är nåt att ha. Men färgschemat måste man säkert göra nåt åt i så fall, om man ser på hemsidans bild... huga!

    PAF Sting: https://shop.strato.de/epages/613167...Products/STING
    PAF Sting-filmen (smyger ju fram!!): https://www.youtube.com/watch?v=_vR3rYkokzc

    Är den helt i glasfiber?

    Har ingen koll, kanske dom där dubbelboms-trainerflygen är stabilare och flyger snällare? Men kan inte så mycket mer?

    Jag är ju mer av en skala-mupp som gillar glida runt, men ibland får man ju nåt ryck med fullgas i medvind allt vad det går. Och mjo, flyg har jag pysslat med några år nu och är upp i nr 90 eller nåt sånt. Men jet känns ändå helt annorlunda. Alla som bygger jetflyg har alltid helt andra komponenter och lösningar och ser ut som en annan värld, intressant sådan förstås. Så n00b känner jag mig som hur som helst. EDF... har haft ett sådant för länge sedan och det gillade jag inte alls, det var bland de tidigare modellerna så det var ingen bra start på EDF-eran för min del. Krävde lång asfalt och orkade knappt med sig självt. Nån Su-27.

    RBC Thundertail-kit verkade också vara intressant, men nu har jag en massa andra kit och RC-projekt som jag måste få klara så jag får skylla på det. ;-)

    Måste se om jag får tag på CS igen jo. Bäst skicka turinen på service, den har stått så länge. Är den OK beställs det flyg. Sen blir det nog att hänga på detta forum och lyssna och lära, samt bygga. Det löser sig.

    Och jo, jetmotorer är nog häxkonst av nån art... tills man vant sig. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Henke! Jag måste säga att den där filmen på PAF Sting på sidan du länkade till verkligen kunde visa att flyget kunde flyga långsamt och stabilt! Flapsen var verkligen effektiva. Flyger han med gyro? Stall speed verkar vara väldigt låg. Fick köpbegär direkt, men måste se lite till och få veta att turbinen är nåt att ha. Men färgschemat måste man säkert göra nåt åt i så fall, om man ser på hemsidans bild... huga!

    PAF Sting: https://shop.strato.de/epages/613167...Products/STING
    PAF Sting-filmen (smyger ju fram!!): https://www.youtube.com/watch?v=_vR3rYkokzc

    Är den helt i glasfiber?
    Det är ett kit med kropp i glasfiber och vingar i styro/abachi.



    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Har ingen koll, kanske dom där dubbelboms-trainerflygen är stabilare och flyger snällare? Men kan inte så mycket mer?
    Det är mer en smaksak. Dubbelbomsmaskinerna finns dom som flyger bra av hög kvalitet och sådana som är skit. Jag personligen är inte jätteimponerad av Boomerang eller Xcalibur. Dom flyger fint precis som en Trainermodell av traditionell typ med propeller i nosen och Kyosho-logga på vingen. Men där slutar det roliga, dom är väldigt begränsade i vad dom kan göra. Väljer man en sportjet istället så kan den flyga minst lika bra på alla sätt + att du kan fortsätta utvecklas.

    Sen är det fördel på en Boomerang med stor lucka på toppen, men i andra sidan en nackdel med stabben mitt i vägen för utblåset om man råkar leka eldkastare... så allt har för och nackdelar, men jag vill mena att man idag ofta kan kliva in på en billigare sportjet istället för att gå via en ren trainer.

    Ingen börjar ju flyga med Bosse Gårdstads maskiner idag när simulator och internet finns, men förr var det ju ovärderligt!!

    (Vilket förövrigt för mina tankar till ett kul projekt jag måste göra klart till våren)
    Superhero

  15. #15

    Standard

    Jaså Sting'en är kit! Då kan man ju måla och klä den hur man vill. Det är ett plus. Och roligare bygga.
    Tack för bra info. Vilka dubbelbommare är värda att se på? Försöker skaffa mig en bild. Ska läsa in mig på dem lite mer i helgen.

    Har fått kontakt med CS och fått lite tips för att kolla upp min SimJet 1200 och få liv i den igen så det ska jag börja tryna på så småningom också, kolla över testbänken och se över allt. Sen blir det att leta rätt på nytt bränsle och olja nånstans. Testas inom en snar framtid. Går den bra så blir det att beställa flyg. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vilka dubbelbommare är värda att se på? Försöker skaffa mig en bild. Ska läsa in mig på dem lite mer i helgen.
    Du har ju fått en del tips ovan. Jag personligen tycker inte man skall titta på dubbelbomsflygplan om man nu inte just vill ha en Vampire, Venom eller så. Vill man flyga för att det flyger bra så tittar jag personligen på annat håll. Sen finns det säkert annat jag inte tänkt på också, men men.

    Vasa model håller på med en ny Vampire som jag är intresserad av, men det är med en stor medvetenhet om att jag inte kommer kunna flyga fyrpunktsrollar två meter över backen med den. Den vinner på annat
    Superhero

  17. #17

    Standard

    Hur stor tank behöver man för testbänken? Man lär väl inte stå och köra i 10 minuter på fullgas, man kör väl en liten stund och ser att det funkar? 1 liter? 2? Mer?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18

    Standard

    EN SimJet 1200 drar 19,8142648 centiliter i minuten på full effekt... hur länge tänker du köra den eller hur långt är ett snöre?

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balsafan Visa inlägg
    EN SimJet 1200 drar 19,8142648 centiliter i minuten på full effekt... hur länge tänker du köra den eller hur långt är ett snöre?
    Tack för infot, det visste jag inte.=)

    Men...
    Hur länge behöver man köra den i bänk? Uppstart, varmkörning, fullgas en "stund" för att se att allt spelar, nedvarvning och kylning eller va det heter. Vad är minimum? Hur länge vet jag att jag behöver köra? Nån som har erfarenhet av jet-turbiner och kan svara? Jag kan ju sätta 25-liters dunken bredvid också, men det känns otympligt. Jag har en en-liters i bänken nu, men aldrig använt, kanske den är för liten? Jag ser ingen mening med att köra i 40 minuter på fullgas tex. 2 dl i minuten så lär man väl inte behöva mer än 2 liter? Eller ska man köra längre av någon anledning för att "hetta ur", köra någe tester med "controllern" eller nåt? Metanol kan jag, men inte detta.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Standard

    Jag vet ingenting om SimJet men jag är en jäkel på att googla... https://www.google.se/url?sa=t&sourc...1wl5-GR1dfwthi

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •