Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Guillows Edge 540

  1. #1

    Standard Guillows Edge 540

    Ett litet aerobatic plan av modellen Edge 540 ligger i kartong och väntar på att bli byggt.

    Skalan ska vara 1/14 med ett vingspann på dryga 51 cm så det är inget jätteplan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190121_134040.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	61,7 KB 
Id:	67312

    Tanken är att det här kitet med drivlina och servon ska monteras i planet. http://www.mbs-rcmodels.se/motorer/d...125g-flygvikt/
    Senast redigerat av Balsafan den 2019-01-27 klockan 22:52.

  2. #2

    Standard

    Kartongen är öppnad och ritningen studeras. Innan jag sätter nålar i ritningen ska jag kopiera den för att få en helt slät ritning att utgå ifrån. Jag ska även förstora den till skala 1:7 för framtida byggen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190124_115854.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	111,9 KB 
Id:	67332
    Senast redigerat av Balsafan den 2019-01-27 klockan 22:57.

  3. #3

    Standard

    Andra sidan av ritningen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190124_121003.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	119,0 KB 
Id:	67333

  4. #4

    Standard

    Imorgon bär det av till arkitektkopia med ritningen för förstoring till dubbla storleken till framtida scratchbygge.

    Jag hoppas arkitektkopia har något vaxat papper eller liknande så jag slipper plastfolie.

  5. #5

    Standard

    I ett tidigt skede bestämde jag mig ju för att använda nedan nämnda drivlina för max 125g flygvikt.

    http://www.mbs-rcmodels.se/motorer/d...125g-flygvikt/

    Behöver jag bry mig mindre om att lätta planet ifall jag istället väljer drivlinan för max 220g flygvikt?

    http://www.mbs-rcmodels.se/motorer/d...220g-flygvikt/

    Jag borde väl kunna lasta planet med större LiPo och då få ut lite längre flygtid?

  6. #6
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Ju lättare desto bättre, hellre byta batteri ofta än få en jobbig kärra att manövrera! Alternativt gå ifrån ritningen något och gör lite större vingyta. Med så små plan är vikten väldigt avgörande!!

  7. #7

    Standard

    Som tur är finns det mycket onödigt trä i en modell från guillows så det går att banta ganska ordentligt. Jag får räkna lite på vingbelastningen när jag vet slutvikten.

    Just nu kopieras och förstoras ritningen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190128_093654.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	100,5 KB 
Id:	67397

  8. #8

    Standard

    Hemma från arkitektkopia. Det här ska jag nog prova med fler modeller i framtiden.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190128_105613.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	140,9 KB 
Id:	67398

  9. #9
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Fan den där blev jag lite intresserad av!! Finns tyvärr i stort sett bara ARF av såna typer av plan jag flyger.. och jag blir lika besviken varje gång jag köpt en och ser vad jag faktiskt betalt för..

  10. #10

    Standard

    Vilken tur för dig att jag skrev ut i två exemplar då

    Ritningar finns ju iof i mängder på nätet. Jag hittade en Extra 300 i dwg-format med nästan 2 meter vingspann och den funderar jag på att förminska lite.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Fan den där blev jag lite intresserad av!! Finns tyvärr i stort sett bara ARF av såna typer av plan jag flyger.. och jag blir lika besviken varje gång jag köpt en och ser vad jag faktiskt betalt för..
    Köp en ARF från Precision Aerobatics så kommer du inte bli besviken.

  12. #12
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    De är väl de bästa ARF, farsan köpte en men blev lite besviken även på den, tyckte det skulle vara något bättre finnish för den pengen. De flyger otroligt bra däremot!

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    De är väl de bästa ARF, farsan köpte en men blev lite besviken även på den, tyckte det skulle vara något bättre finnish för den pengen. De flyger otroligt bra däremot!
    OK finnishen kan säkert bli bättre men jag är främst ute efter flygegenskaperna.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mr Bob - nu vet jag inte om Extreme Flight har nån kärra i den storlek du vill ha men flygegenskaper och allmän kvalitet brukar vara riktigt bra på de kärrorna.
    Roger

  15. #15

    Standard

    Bygg någonting i balsa och tänk på miljön... dessutom flyger du med värdighet då

  16. #16
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Mr Bob - nu vet jag inte om Extreme Flight har nån kärra i den storlek du vill ha men flygegenskaper och allmän kvalitet brukar vara riktigt bra på de kärrorna.
    Roger
    Får vi försöka låta bli att kladda ner denna tråd!! Men ja, de är också bra kärror flygmässigt däremot är jag väldigt petig så om jag betalar 4000kr för en extreme flight eller PA förutsätter jag bra finnish. även sett EF irl då farsgubben även köpt en sån hehe.. jag köpte en komposit 78” som det stod bra recensioner om och framförallt just om hög finnish, betalade nästan 10k och blev otroligt besviken när jag fick hem den så jag ville inte ens börja montera ihop den.. fick ingen kompensation heller av företaget. Så jag bygger hellre ihop ett balsa kit!

  17. #17

    Standard

    Du kan ge mig kompositen så jag har nånting att krascha med innan jag försöker flyga dom jag bygger

  18. #18
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Haha.. Mmh! Visst :P

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Haha.. Mmh! Visst :P
    Tack!

    Vi kan byta mot ritningen på edgen i skala 1:7

    Nä, inga plastplan hos mig!

    Ritningen byter jag bort mot goda råd och en hjälpande hand när jag ska ge mig på första flygturen.

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Extreme Flight "plastplan" ? Nä, lika mycket balsaplan som när du själv bygger ett sånt, Balsafan.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •