Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: Klemm 35

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Visst är det väl så att UHU har köpt varumärket Karlssons Klister??
    Så är det
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0092.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	43,8 KB 
Id:	67565  

  2. #22

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Jag klädde min GeeBee Y (se FORUM "skalamodeller" ) med Koverall. Fäste först med aceton på ca 7 lager dope (tror jag det var) men provade sen med PolyC eller EZE-cote, som den också kallas, istället för dope eftersom detta inte luktar alls (vattenlösligt). Då behövdes bara ca 3 lager mot 7 lager dope. Därefter fäste jag duken med aceton precis som med dope - funkade klockrent. Därefter spändes med värmepistol. Skarvar slipas med fint sandpapper.

    Man slipper då de hemska dopeångorna, men inte acetonångorna när man fäster duken, men dessa är inte så hemska eftersom man bara hanterar en ganska liten yta år gången jämfört med att dopa stora ytor trä med dope.

    Slutbehandling med poly C och sen färg

    Hej
    PF

  3. #23

    Standard

    Servomontage och 30 capstrips/vinge

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0102.jpg 
Visningar:	261 
Storlek:	68,8 KB 
Id:	67658

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0107.jpg 
Visningar:	264 
Storlek:	58,6 KB 
Id:	67657

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0108.jpg 
Visningar:	215 
Storlek:	48,5 KB 
Id:	67659

  4. #24

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ser bra ut, men...
    har du bara limmat fast servot??
    Retroholic!

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Ser bra ut, men...
    har du bara limmat fast servot??
    Jajamensan. Använt detta sätt tidigare och det har gått utmärkt. Rugga upp plastytan på servolådan och plywoodbiten med ett grovt sandpapper. Var inte för noggrann med att ta bort slipdammet. Limma med cyano. Sitter benhårt. Går servot sönder får du tillverka en ny plywoodbit för du kommer inte att kunna ta loss servot utan att ha sönder plywoodbiten. Värmelim funkar också men sitter lite sämre

  6. #26

    Standard

    Jag limmade servon i en segelmodell med smältlim för några år sedan. Servona lossnade lätt efter ett tag och kvar blev en fetaktig yta på servona. Rekommenderas ej.
    /Leif

  7. #27

    Standard

    Motorkåpan som slöjdats ur ett antal ihoplimmade 15 mm balsaflak har nu delats i tre, en topp och två sidohalvor, precis som på originalet. Ska nu glasfiberlaminera och spackla dessa så att de håller för att tillverka motsvarande tre abs/vakum formade bitar att göra kåpan av. Skall lägga till några mm balsaflak i delningsplanen så att man kan klippa med marginal i plasten (alltså så att bitarna blir lite för stora)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0110.jpg 
Visningar:	198 
Storlek:	57,5 KB 
Id:	67694

  8. #28

    Standard

    Alla longeroner på plats efter en veckas paus i bygget för lite skidåkning



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0142.jpg 
Visningar:	202 
Storlek:	67,4 KB 
Id:	67870

    Har målat de delar av kroppens strukturer som man ser från sittbrunnarna

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0143.jpg 
Visningar:	177 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	67871

    Alla delar nu klara för klädsel vilket förhoppningsvis skall ske på Gotland där jag kan förpesta luften med acetondoft utan att grannarna klagar

  9. #29

    Standard

    Gotlandsbåten erbjuder så här års 3,5 timmars ostördhet så jag lyckades få på nästan all Koverall under överresan. Hade med mig både Karlsssonlimmet och UHU-Hart men märkte inte någon större skillnad. Båda härdar till en lite tråkig halvseg konsistens som är svår att slipa. Båda satt också kvar vid dopningen med Zaponlack. Knivbladen blir fort slöa (precis som vid tapetsering) och måste bytas ofta men små brytbladsknivar funkar ju också

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0145.jpg 
Visningar:	177 
Storlek:	47,6 KB 
Id:	67915

    Så att:
    Efter fyra lager Zaponlack (första utspätt till hälften) kan jag nu kan jag kliva ut ur acetonångorna.

    Sammanlagd vikt på delarna hittills 260 gram.

    Visst ser det ut som innehållet i en ARF-kartong?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0147.jpg 
Visningar:	252 
Storlek:	65,8 KB 
Id:	67914

  10. #30
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Första gången jag hört att någon har haft med sig bygget som tidsfördriv på en båt! =) Ser förtjusande ARF-aktigt ut,sov gott i den hytten eller?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #31

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Åkte du flygbåt??

    (Sorry, kunde inte låta bli...)
    Retroholic!

  12. #32

    Standard

    Nu målat och börjar montera. Drivlina har anlänt från MBS RC Models. Eftersom jag är helt värdelös på att maska och måla brukar jag göra dekaler av tunt rispapper (21 gram/m2) som jag målar och klipper/>skär ut. Limmas sedan med balsaloc. Ganska snällt att jobba med och kan läggas in i skrivaren om man vill.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0001.jpg 
Visningar:	268 
Storlek:	37,2 KB 
Id:	67984

  13. #33

    Standard

    Det här blir de sista bilderna innan provflygning. Här har blåst ganska mycket så jag väntar på väder....

    Motorkåpan om synes inte klar. Saknas lite markeringar ocskå på fenan. Slipar och spacklar på pluggarna till kåpan som skall vacumdras.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0003.jpg 
Visningar:	280 
Storlek:	44,5 KB 
Id:	68013

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0002.jpg 
Visningar:	269 
Storlek:	55,2 KB 
Id:	68012

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0004.jpg 
Visningar:	264 
Storlek:	44,4 KB 
Id:	68014

  14. #34


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 219
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Den där kommer nog att flyga mycket trevligt?
    Lycka til med premiären.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  15. #35

    Standard

    Jaha då var det provfluget och klart. AUW 660 gram. Roll looping stallturn utan problem. Hade väl gärna önskat sig en lite mer skalamässig fart men lite i snabbaste laget blir det ju lätt med denna storlek på modeller. Hjulen något för små för att funka bra på ett ordinarie gräsfält. Anfallsvinklar stabbe/vinge verkar bra med minimal dyktrim. Hade nog kunnat lägga alla pinaler långt fram eftersom jag fick ballasta med 25 gram i nosen för att få tyngdpunkten rätt. Onödigt. Annars allting bara trevligt.

    Konklusion: nästa projekt blir samma modell men uppskalad till spv 1300 mm dvs skala 1:8. Som det ser ut nu publiceras bygget i AoH. Short-kit och ritning kommer att finnas hos MBS-RC models precis som Tummelisan..

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...6561-Tummelisa

    Fly safe

  16. #36

    Standard

    Snyggt Jörgen !
    Klemm 35 1:4.2
    Spektrum ix12.

  17. #37

    Talking

    Nu är den nya versionen av Klemmen provflugen och klar. Den är större och har en spännvidd på 1300 mm. För att förbättra flygegenskaperna (jo det fanns en klipptendens ..) gjordes för säkerhets skull vingarna om och

    *Spetskordan ökades med 20%
    *Skränkningen ökades 1 grad

    Reultatet blev strålande om jag får säga det själv. Sjunker nu genom rakt fram och på ett förutsägbart sätt när farten tas ner och nosen höjs. Byggbeskrivning finns i de två senaste numren av Allt om Hobby och precis som med Tummelisan finns en short kit hos MBS. På bilden syns också nya kåpan i 0,7 mm ABS
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 29.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	66,9 KB 
Id:	70155

  18. #38

    Standard

    Oj vad snygg! Vilken Klemm i ordningen är det? Kul att den flög så fint

    Jag är lite orolig för mitt skala 1/5 bygge efter Kricks ritning. Det var ingen skränkning alls på ritningen och dumt nog lade jag inte in någon själv heller. Det är väl risk för klipptendenser på den gissar jag.

    /Mats

  19. #39

    Standard

    Hej Mats
    Det är nummer fyra i ordningen. Kanske behöver du inte vara orolig för klipptendenser eftersom modellen ju är rejält stor. Man kan ju prova med att ställa båda skevrodren några mm uppåt vid de första flygningarna och på så sätt fuskskränka.
    Minns inte några problem med min tre meters Klemm
    https://www.youtube.com/watch?v=jA2-Hf1dQmE&t=1s
    Lycka till!

  20. #40

    Standard

    Den filmen har jag sett ett antal gånger Jag har även en nerladdat filmklipp där du tävlar med en Klemm 35 i en skalatävling. Jag tror vingprofilen på min är tjockare än skalenligt så det kanske hjälper till och ger lite större bärighet?

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •