Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 46 av 46

Ämne: Klemm 35

  1. #41

    Standard

    Jag är lite nyfiken på vad du målar modellerna med för färg och hur? Jag har testat att spruta servalack men är inte så nöjd med resultatet.

    /Mats

  2. #42

    Standard

    Jag är ganska värdelös på att måla men har de senaste åren använt helt vanlig vattenbaserad snickerifärg. Tycker det är enkelt, lätthanterligt, tål bensin (men inte metanol och nitro. Då måste man ju skaffa butyratedope vilket jag köpt från Arigoteknik i Håtuna som också säljer ceconite/meter). Snickerifärgen går att späda till sprutkonsistens och funkar hyfsat med pensel. LÄTT - färgs vikt underskattas ibland. Provat olika fabrikat och det mesta funkar. Går att välja glans från helmatt till helblankt. Om du tänkt klä med ceconite/koverall och lacka med cellulosalack går det att använda denna typ av lack direkt på ytan utan grundfärg

  3. #43


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Mats och Jörgen,

    jag använder också vanliga vattenspädbara snickerifärger för inomhusbruk från Flügger. Har gjort så sedan flera år och tycker det fungerar bra. Det bästa är att det går att göra ren spruta eller pensel med vatten. Späder också med vatten till lagom sprutkonsistens. Jag brukar först använda en häftgrundfärg av samma fabrikat och sedan ett par tunna lager av kulören.

    En stor fördel med vanlig snickerifärg är ju att man kan få den bruten i vilken nyans som helst och att den finns med olika glans.

    Över alltihopa lägger jag till sist ett lager med "Trestjerner Gulvlakk" som ger en mycket tålig yta och kan torkas av med avfettningsmedel vb. Den fungerar att lägga utanpå dekaler, även sådana utskrivna på bläckstråleskrivare och även handritade saker med OH-penna utan att lösa upp färgerna. Denna golvlack finns också med olika glans. Nackdelen är att den behöver spädas med White Spirit /lacknafta och det gör ju rengörningen av sprutan lite jobbigare.




    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  4. #44

    Standard

    Tack för råd och tips! Jag får fortsätta att experimentera mig fram. Det jag tycker är problemet med i alla fall Servalacken är att det blir som små droppar på ytan där färgen är tjockare än på övriga yta. Lite av det försvinner när färgen väl torkar men riktigt bra blir det inte. Det är möjligt att det blivit bättre med en helblank färg än den halvblanka jag använder.

    /Mats

  5. #45


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tror att du försöker spruta för tjock färg. Jag brukar nog späda i storleksordning 60% färg och 40% vatten. Då blir den ganska rinnig och ger en bra sprutdimma som flyter ut bra. Nackdelen är att den täcker sämre och då är det lätt att spruta för tjockt och få rinningar - lösningen är lagom tunna lager...oftast räcker det med 2 lager eftersom grundfärgen ger en jämn bakgrundsfärg. Och så går det bäst att spruta i ganska varm miljö så att den vattniga färgen sätter sig lite snabbare.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  6. #46

    Standard

    Jag har väl varit lite för rädd att späda för mycket då jag blivit varnad för att färgen ska tappa i kvalitet eller missta sin bärighet som han sa på färgaffären. Jag har sprutat en del billack och den färgen har ju varit mycket tunnare, typ som standardmjölk nästan. Men den färgen häftar ju på ett helt annat sätt. Men nu får det bli skumgummiroller och det blir väl godtagbart. Den mörkare färgen som är på kroppen blev bättre lite bättre och den rollade jag outspädd. Originalen som stå på museer är inte så fina dom heller

    Ska jag spruta måste jag nog vänta tills det blir varmare ute. Nu sprutade jag i garaget och där är det bara 10 grader och sen blev det lite sprutdimma som la sig på gammbilen jag har där. Men det vara bara torrt färgdamm som gick att torka bort. Men då garaget är helt nybyggt känns det ändå inte så bra.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •