Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Klemm 35

  1. #1

    Standard Klemm 35 - Sk 15

    Klemm 35 var en uppföljare till och lånade många drag av Klemm 25. Båda med en stor vingyta och lågvingade men 35:an med en inverterad måsvingeform. Den första varianten rullade ut ur hangaren 1935 för sin första provflygning. Samma år visades den upp på en flygmässa i Milano. Ett år tidigare hade Hitler utnämnts till Führer.
    Klemmen blev en succe och flera flygvapen inklusive Sveriges köpte och licensbyggde. 1941 , mitt under brinnande krig bestämde sig Svenska Flygvapnet sig för att köpa in rättigheter. Typen fick beteckningen Sk15 och om jag förstått saken rätt byggdes sammanlagt mer än sjuttio flygplan som också kom att användas av många flygklubbar.

    Jag har byggt två modeller av Klemm35 och fått hjälp med ritningsunderlag och bilder av familjen Sandberg som renoverat flera Klemm 35: or. Den första Klemmen renoverades på Barkarby så då var det enkelt för mig att ta mig dit för mätning och fotografering. Den första modellen jag byggde var i kvartsskala och nummer två var 28%. Kroppen till denna lödde jag i rostfria tunnväggiga stålrör. Väldigt kul jobb och extremt starkt. En flygning med denna modell (numer såld till land västerut) finns dokumenterad och kan ses på



    Jag har nu bestämt mig för att bygga en mindre modell med spännvidd på ungefär 114 cm. Allt underlag finns kvar och efter två byggen kan jag modellen ganska väl.
    Storleken? Ja – det skall vara enkelt att kasta in modellen i bilen hopmonterad (flygplanet alltså - inte bilen) och köra ut till fältet.
    Jag har ritat på delarna under något halvår och allt är nu ivägskickat på laserskärning till MBS RC Models. Väntar nu med spänning på att få bitarna och se hur allt passar. Räknar med provflygning i vår. Till skillnad från Tummelisabygget blir det här alltså ett bygge i ”realtid”.
    Senast redigerat av jornat den 2019-01-27 klockan 09:55.

  2. #2

    Standard

    Bifogar en mycket preliminär ritning

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ritning klemm jpg.jpg 
Visningar:	386 
Storlek:	90,3 KB 
Id:	67347

  3. #3


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Vi bänkar oss i soffan och inväntar fortsättningen.
    Mysig maskin.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Trevligt Jörgen!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Standard

    Två Klemm 35 hade vinglat sig hit i somras, en av dem flög Stefan S och direkt ville man ha en.
    http://forum.motorportalen.net/viewt...141031#p141031
    Trodde jag fick tag på en sen gammal rackare, men det var ju en PT-19, snopet lik.
    Så jag har fortfarande ingen Klemm, men följer ditt bygge. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det är en bra förebild. Raymond "stoppskylten" Nilsson som nu tyvärr ligger död, har byggt en fin Klemm-35 som hänger i taket på fenomenmagasinet i (Gamla) Linköping.
    Senast redigerat av BJS den 2019-01-27 klockan 16:32.

  7. #7

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Klemm 35 ligger mig också varmt om hjärtat efter en flygning från Håtuna.
    Har en Saito 1.20 liggandes som jag gärna skulle stoppa i en Klemm, men då blir den lite större... Kommer följa tråden noga.
    Å ja, jag var väldigt sugen när du hade din Klemm till salu! 😀

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FB_IMG_1548584835074.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	32,4 KB 
Id:	67374

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Om du har tid

    Om du har tid, använd ett avancerat Cad-program som Pro-Engineer eller Inventor, du kan se allt redan innan du tar fram limtuben eller kniven

  9. #9

    Standard

    Klemm 35 har ju väldigt avsmalnande vingform med liten spetskorda. Sådana brukar ha elaka stallegenskaper med klipptendenser som modellplan. Eller?
    /Leif

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Klemm 35 har ju väldigt avsmalnande vingform med liten spetskorda. Sådana brukar ha elaka stallegenskaper med klipptendenser som modellplan. Eller?
    Så kanske det kan vara men vingarna på mina Klemmar har varit skränkta 2,5 grader (som på originalet) så jag upplever inte att det varit bekymmersamt.

  11. #11

    Standard

    Så kom då de laserskurna delarna igår från MBS RC Models. Spännande att se det man ritat på under några månader ta form. Ser väldigt fint ut om jag får säga det själv

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0057.jpg 
Visningar:	237 
Storlek:	67,4 KB 
Id:	67406

    På flaket nedan och längst ner syns hur vingkonstruktionen är tänkt

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0056.jpg 
Visningar:	227 
Storlek:	94,9 KB 
Id:	67407

    Så vad skall jag nu börja med? Kroppen eller vingarna.
    Vad är roligast att bygga?
    Vingar eller kropp?
    Vad tycker ni?
    Vi kör en omröstning.!!!!!

    Gick till förstasidan och letade efter "Poll"-knappen men hittade ingen.......Finns det ingen eller har jag missat något?

    Jag tycker det är minst spännande med kroppen så det får bli den. Då sparar jag det bästa till sist.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0059.jpg 
Visningar:	248 
Storlek:	73,1 KB 
Id:	67405

  12. #12


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Jag har en dröse bilder fr när Christer flög på Håtuna.
    Lite närbilder mm.
    Kan skicka via Sprend om du vill?
    Pm:a en mailadress i så fall.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  13. #13

    Standard

    Turtledäcken har tagit lite tid. Ett blev skevt och fick göras om....

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0063.jpg 
Visningar:	198 
Storlek:	49,6 KB 
Id:	67436

    Jag tror att det är bra om bitarna under limningen av det krökta partiet tillfälligtk kan monteras upp på något styvt flak med tex dubbelhäftande tejp för att undvika skevhet.

    Hela överdelen har delats i två och sitter med små knappcellsmagneter. Jag vill kunna komma åt hela insidan för montering av servo, radio och acc. Sedan tycker jag det är fint om det finns en riktig sittbrunn.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0061.jpg 
Visningar:	283 
Storlek:	56,8 KB 
Id:	67433



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0064.jpg 
Visningar:	300 
Storlek:	55,5 KB 
Id:	67434

    Nu börjar jag med longerongerna utefter sidor och undersida.
    Beträffande bilder - lägg gärna in dom här
    Senast redigerat av jornat den 2019-02-03 klockan 09:00.

  14. #14

    Standard

    Arbetet med kroppen avvaktar. Vill inte försvåra installationen av radio och servo. Har istället ägnat mig åt stjärtfjädrarna. Bifogar några bilder

    Framkant höjdroder
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0067.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	28,4 KB 
Id:	67537

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0068.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	31,9 KB 
Id:	67538

    Jag använder pinngångjärn
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0072.jpg 
Visningar:	182 
Storlek:	46,0 KB 
Id:	67539

    Som fixeras med en liten balsaflaksbit på var sin sida
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0073.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	41,4 KB 
Id:	67540

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0074.jpg 
Visningar:	285 
Storlek:	59,4 KB 
Id:	67541

    Provmontering
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0076.jpg 
Visningar:	328 
Storlek:	76,3 KB 
Id:	67542

    Näst på tur är vingarna.
    Beträffande klädsel. De senaste modellerna jag byggt har varit klädda med ceconite som jag köpt hos familjen Sandberg i Håtuna. Finns i olika kvalitet. Den lättaste funkar bra för 1/3 eller 1/4 skalamodeller och rekommenderas varmt. Det är precis samma typ av väv som Koverall dvs polyester. Enkel och snabb att jobba med. Tidigare fanns att köpa Stix-It att fästa väven men denna produkt skeppas inte längre över Atlanten. Fullskaleflygarna använder ett lim som man löser upp med MEK methyl ethyl ketone en produkt som kräver avancerad gasmask och som helst inte skall komma i kontakt med hud. Tidigare (för mer än tio år sedan tror jag) användes ett annat lim som gick att lösa med aceton men detta används inte längre efter ett par olyckor där väven lossnat från vingarna......

    Nu till min fråga. Någon som har använt Koverall (vilket jag tänkte använda som klädsel) med något annat lim än Stix-It?
    Erfarengheter? Balsaloc? Karlssons klister? (Obs ej skämt) Eftersom väven sedan skall lackas med typ Zaponlack får ju inte lacken lösa limmet

  15. #15

    Standard

    Kunde inte hålla mig utan var tvungen att sticka emellan med lite vingmontering.
    Här ligger bitarna på parad för att sättas ihop
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0079.jpg 
Visningar:	202 
Storlek:	59,7 KB 
Id:	67554

    Monterat och klart vilket väl tog ungefär fem minuter.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0080.jpg 
Visningar:	234 
Storlek:	69,5 KB 
Id:	67555

    Översida och undersida plankad. På spryglarna finns små "tabs" -vet inte vad det heter på svenska - näsor kanske. Dessa pallar upp bakkanten till rätt nivå så att skränkningen på 2 grader erhålls. Hade vingen fastnålad när plankningen gjordes.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0082.jpg 
Visningar:	247 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	67556

    Det går ju inte att avstå från att passa ihop bitarna, slicka sig lite om munnen och se hur allt tar sig ut.....

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0083.jpg 
Visningar:	276 
Storlek:	59,5 KB 
Id:	67557

    Ett skevroder under uppbyggnad

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0089.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	41,1 KB 
Id:	67558

    Ingen som hade några synpunkter på min fråga i föregående inlägg? Kom igen. Snart är det dags att börja klä

  16. #16

    Standard

    Hej Jörgen
    Jag har använt Koverall på 1/4 Cubbar. Har fäst med cellulosalack och i övrigt ytbehandlat som om det vore en fullskala. Det blir bra men man bör nog hålla till utomhus för hälsans skull. Inte minst för att buthyrate färgen måste sprutas. Misstänker också att det blir för tungt. Du bör nog försöka hitta lättare alternativ. Jag skulle tro att du kan hitta viktuppgifter på nätet.

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag har använt Graupners konstsiden som jag glömt namnet på. Det har den fördelen att det inte lika lätt förstörs av solljus och blir sprött och svagt som japanpapper.

    Det torde vara ungefär samma sak som SIG Koverall, dvs. ett syntetmaterial, måhända siden-Rayon.

    Nylon är betydligt ännu segare, starkare och tåligare, men är väldigt svårarbetat. Det går inte att slipa skarvar på normalt vis, för det "flossar" och kräver extra fler lackningar över skarvarna efter upprepade slipningar. Dock mer eller mindre skottsäkert.

    Kör på det, "Koverall". Siden må vara nostalgiskt men är ett sämre material.
    Senast redigerat av BJS den 2019-02-16 klockan 22:13.

  18. #18

    Standard

    Tak för synpunkter. Ja jag gillar också (den tunnare) Koverall och (lite tjockare) Ceconite som väl är samma material (polyesterväv) Beträffande vikt kvalar väl Koverall in i nästan samma klass som tjockare japanpapper om man får tro de tabeller som finns på nätet. Beträffande butyratefärg på nitratdope har jag använt det någon gång när det varit frågan om metanol/syntetolja/nitro bränsle men med bensin och elmotorer går det ju bra med vanlig vattenbaserad snickerifärg (ovanpå cellulosalacken alltså). Går att späda och spruta och kan fås i vilken kulör som helst. Beträffande lim kommer jag nog försöka med KK dvs Karlssons Klister.

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Använd "UHU" cellulosa-lim. Det bästa som finns. Tvätta eller förtunna med helt vanlig aceton. Du kan också använda toluen eller xylen. Ett av de få lim som duger att fästa duk på konkava vingar, något som kan bli lite svårt annars.

    Det kan tänkas att "Karlssons klister" kan fungera, men det ger jag inte mycket för.
    Senast redigerat av BJS den 2019-02-16 klockan 22:48. Anledning: s

  20. #20

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Visst är det väl så att UHU har köpt varumärket Karlssons Klister??
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •