Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Vinter = reparationsårstid?

  1. #21


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Trevliga filmer - precis som Ove berättar var det. Jag flög slut på gummisnodden till Hick-Hacken en gång och då försvann planet högre och högre och slutligen utom synhåll. Den modellen låg ute i naturen ca 1 år innan en bärplockare hittade den och lämnade tillbaks den. Hade inte överlevt så bra men nyttigt med namn och telefonnummer i modellen även på den tiden.

    Hittade an annan sida med lite modellflyg-nostalgi: Arnes Modellflygsida

    Trevlig kväll!
    Kjell

  2. #22
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Vagabond - min första RC-modell 1967. Telepilotradio och Mcoy 3.5 cc. Vilka minnen! :-)
    Ove (AM) Nielsen

  3. #23

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hur bra flög egentligen SEMO/Truedssons Vagabond, den gamla ursprugngliga med 1-kanalare?
    Gick det verkligen att styra den nåtsånär?
    Den är ganska stor modell (för sin tid) med sin spännvidd på 150 cm. Och så har den stor och helt "platt" stabbe (i och för sig inte ovanligt på "trainers"/nybörjarmodeller) och väldigt kort nos. Men den var ju väldigt populär på sin tid.
    Konstruerad av Ing. Rolf Dilot, den välkände konstflygaren (i RC-1 klassen) i början 1960 till ca 1965. Men då flög han bl med plan som heter Orion och Taurus (båda konstruerade av Ed Kazmirski från USA). Rolf var med på flera VM i RC-1 (f.d. F3A) bl a på VM 1965 i Ljungbyhed.
    Så Vagabond var ju konstruerad av en "kunnig" person inom modellflyget.
    Men likväl, jag tycker Vagabonden ändå har lite underligt utseende. Men den kanske flög riktigt bra?
    Vad säger ni som flög med den?

    Bilder nedan: ritning Vagabond, katalogbild Vagabond 1967 och konstruktören Rolf Dilot 1959 med sin Vagabond (bild från Aero Modeller nov 1959).

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kropp_fena_Vagabond_Rolf_Dilot.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	125,9 KB 
Id:	67501   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vinge_Vagabond_Rolf_Dilot.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	105,2 KB 
Id:	67502   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vagabond_Truedssons_katalog15_1967.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	77,2 KB 
Id:	67504   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Rolf_Dilot_med_Vagabond_bild_Aero_Modeller_Nov_1959.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	167,6 KB 
Id:	67505  
    Senast redigerat av bem den 2019-02-08 klockan 16:04.

  4. #24

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    43
    Klubb
    vänersborg modellklubb

    Standard

    Och så här såg lådan ut.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010008.jpg 
Visningar:	178 
Storlek:	84,8 KB 
Id:	67508Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010008.jpg 
Visningar:	178 
Storlek:	84,8 KB 
Id:	67508

  5. #25


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hur bra flög egentligen SEMO/Truedssons Vagabond, den gamla ursprugngliga med 1-kanalare?
    Gick det verkligen att styra den nåtsånär?

    /Bo
    Om man svarar utifrån hur våra modeller idag flyger och verkligen kan styras med precision så flög den väl inte så bra. Men den flög och kunde oftast hållas kvar inom synhåll och fås att landa i närområdet. Jag kunde ibland få den att göra looping, störtspiral och nån slags tunnelroll. Allt byggde på att man lät den kurva upp i en vid cirkel och så lade den i en brant sväng så att den byggde upp överfart och för looping "pulsade" så att den gick ut ur dykspiralen rakt och pga överskottsfarten loopade den. Efter loopingen var man tvungen att kurva bort fart lite lagom annars blev det ett jobbigt stallande innan den fått normal flygfart för lätt stigning. Tunnelroll gjordes med samma början men med fullt motsatt sidoroder när man gick ur spiralen.

    Allt detta med bara sidoroder - skulle aldrig kunna göra detta med dagens modeller.

    Hittade en till gammal bild på min Vagabond som drevs av en Webra Bully 3,5 cc disel (om jag minns rätt).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vagabond.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	119,1 KB 
Id:	67515

    Spammar tråden men ytterligare några gamla bilder från en tävling på Bromma för länge sedan, troligen tidigt 60-tal. På bilderna finns Ralph Brooks, som var guru på den tiden, och hans Crusader. Sen skymtar Jesper von Segerbaden, som var svensk guru, med sin Mustfire. Det är också med en Maximum som flögs med en tidig proportionalradio. Alla uppgifter med reservation för minnesförlust...

    Med vänlig hälsning, Kjell

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Brooks.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	104,7 KB 
Id:	67514Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Crusader.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	92,9 KB 
Id:	67513Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mustfire.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	108,5 KB 
Id:	67512Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Maximum.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	104,9 KB 
Id:	67511Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Flightline.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	95,5 KB 
Id:	67510

  6. #26

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Kul bilder!
    Personen som sitter vid Maximum 4 planet är dess ägare, norrmannen Poju Stephansen. En av de bästa RC-1 (F3A) flygarna i Norge på 1960-talet och början av 1970-talet.
    Bilderna borde väl vara från 1965 när VM i RC-1 (F3A) gick i Sverige (i Ljungbyhed), men de gjorde väl uppvisningsflygningar strax efter VM:et på Bromma? Ralph Brooke vann VM 1965 med sin Crusader.
    Hoppas nån gammal veteran kommer ihåg om det var så det förhöll sig om flygningen på Bromma den gången.

    /Bo

  7. #27

    Standard

    Nostalgi

    Nu ska ni inte sitta i soffan med popcorn och sockerdricka dreglandes över bilder från svunna tider... ni ska plocka fram allt gammalt eländet och skapa renoveringstrådar...

    Ska ni envisas med att lägga ut gamla bilder så där måste jag ju ta mig till affären... sockerdrickan är slut...

  8. #28

    Standard

    Finns det ritningar att få tag på till den här klenoden, skulle vara kul att bygga en!

  9. #29


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Här är ritning till Mustfire .
    Den inspirerade mig till detta bygge:

    https://www.rcgroups.com/forums/show...r#post44550119


    // Mats W
    Bifogade filer Bifogade filer
    Flygsmurfen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •