Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Vinter = reparationsårstid?

  1. #1

    Standard Vinter = reparationsårstid?

    Jag satt och bläddrade igenom gamla trådar här på forumet och snöade in på en tråd om en Piper Cub i skala 1:4 som hade gått i backen... den lagades upp och blev till en militärgrön Super Cub. Inspirerande tråd!

    När jag nästan var färdig med tråden slog det mig att jag inte har sett speciellt många trådar med just renoveringar av havererade plan... jag har läst att ALLA kraschar förr eller senare

    Vad gör ni med planen? Reparerar i tysthet? Kastar i papperskorgen? Gråter? Skäms?

    Jag är väl lite knäpp kanske... men jag skulle vilja se fågel Fenix stiga ur aska och eld för att återigen få sval luft under vingarna...

    Själv har jag ju inte ens spakat ett plan så jag har faktiskt inte kraschat... än

    Som tur är så har jag fått lite kontakt med en som har flugit en del och av honom har jag fått en hög med balsa som jag tänkte bygga ihop igen...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_21331.jpg 
Visningar:	250 
Storlek:	86,0 KB 
Id:	67447

    Finns det fler som vill se snikrenoveringar utförda med spett, slägga och gaffatape? Jag startar upp en renoveringstråd bland byggdagböckerna oavsett om ni vill eller inte så snart jag fått hem balsahögen och uppmanar er alla med kraschade plan att kliva ur garderoben och starta renoveringstrådar... Alla har ju kraschat nån gång

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Dom som inte ser, det är en vagabond!
    kul tråd!!

    jag har än så länge lagt undan 3 av 4 kärror då jag inte är sugen på att flyga dom(du fick en av dom nu) de är inte lämpade för min typ av spakande men den 4e lagade jag upp då den lämpar min flygning

  3. #3

    Standard

    RC-flygartoppen har ju varit för några år sedan... då flögs det massor, många kraschade och lagade... men nu på senare tid så har de flesta ett drös hela flygplan och så sitter de och väntar på att de ska ha tid att ta sig ut och flyga, eller nåt. Det har inte varit så många nybörjare senaste tiden heller så därför har det inte varit krascher. Och alla rekommenderar att folk ska börja med EPO-flyg numera och då är det ännu mer sällan det repareras träflyg.

    Vi ålänningar har sedan 2007 lärt oss mycket, men i början på våra flygarår 2007-2010 så har det betats av tresiffrigt antal flyg. ;-) De kan inte repareras hur många ggr som helst. Finns årsfilmer som visar "hur bra vi flög". Här är några av flygbyggena iaf om du vill få inspiration (klokare börja i andra änden kanske): http://forum.motorportalen.net/viewforum.php?f=61

    Vi har tex en vandrings"pokal", den så kallade "Härken" som gavs vidare till nybörjare. Alla har kraschat minst en gång och reparerat typ lika många ggr. Det flyget får inte dö och måste lagas billigt, det är ett krav när nästa person köper flyget. Före tråden hade minst två pers haft flyget. http://forum.motorportalen.net/viewt...hp?f=61&t=2280
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Dom som inte ser, det är en vagabond!
    kul tråd!!

    jag har än så länge lagt undan 3 av 4 kärror då jag inte är sugen på att flyga dom(du fick en av dom nu) de är inte lämpade för min typ av spakande men den 4e lagade jag upp då den lämpar min flygning
    Tack

    Vagabonden ska bli flygduglig igen och ska finnas till hands för behövande i FK Spinn när jag har lagat, kraschat och lagat den minst en gång till...

  5. #5

    Standard

    Kul tråd om "Härken"

    Det är ju sånna trådar vi vanliga dödliga kan skapa och ha kul i Jag kommer aldrig kunna bygga ett skalaflyg med den detaljrikedomen proffsen här visar... men jag kan laga det mesta med gaffatape och ett glatt humör (mellan svordomarna)

    Undrar hur många trasiga plan det ligger bland alla registrerade här på forumet

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Dom som inte ser, det är en vagabond!
    Inte en Piper PA-15 Vagabond... fel form på fena och stabbe i så fall.

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Kanske en Rolf Dilot Vagabond.
    Det är en klassiker som nog flögs av många på 1960-talet.
    Första var nog för en-kanalig radio. Man hade enbart sidoroder och motorn på fullt skaft tills soppan tog slut.
    Planet är konstruerat för att stiga "lagom mycket" på fullgas.
    Genom att svänga kunde man hålla konstant höjd eller till och med dyka.
    När soppan tog slut så seglade planet ner - då var det lite precision att landa inom några meter från önskad punkt.

    Modeller från den eran har sina egenskaper som var perfekta för de förhållanden.
    Om man övermotoriserar ett sådant plan med bibehållna vinklar och TP så blir det tämligen jobbigt att flyga. I stället för att kunna "dra sig ur" med att ge gas så blir det gärna en looping eller något annat okontrollerat.
    En nybyggd replika kan ha en mindre motor än vad de hade på originalet för att vi ofta kan bygga betydligt lättare och ha lättare utrustning i planet. Ofta var det nybörjare som byggde förr och det blev gärna lite mycket färg på sidenet (egen erfarenhet). Förstärkningar för att landa säkert i terrängen var inte heller en fördel viktmässigt. Ändå flög planen riktigt bra.
    De som hade några friflygare som erfarenhet inför RC-bygget visste däremot hur man skulle bygga lätt och deras kärror var naturligtvis underbara i luften.
    Senast redigerat av pgrts den 2019-02-05 klockan 09:14.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Bidrar med ett par bilder på en okraschad Vagabond och en radio från den tiden.









    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  9. #9

    Standard

    Patrik och Kjell, stort tack för info och historielektionen Om det är en modell från den tiden ska den ju absolut upp i luften igen

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan också bidra med ett par bilder av en Vagabond med tillhörande Telepilot-sändare. Det är Linflyg-nestorn Ove Anderssons grejor som plockades fram till ett Jubileums-meeting på vårt fält för 10 år sedan.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Oves Vagabond.jpg 
Visningar:	227 
Storlek:	48,7 KB 
Id:	67448

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Oves Telepilot.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	51,0 KB 
Id:	67449

    Roger

  11. #11

    Standard

    Kul att det finns sånna kvar idag. Att sätta en el-motor i en Vagabond är ju ungefär som att montera motor från en Tesla i en T-Ford...

  12. #12

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balsafan Visa inlägg
    Kul att det finns sånna kvar idag. Att sätta en el-motor i en Vagabond är ju ungefär som att montera motor från en Tesla i en T-Ford...
    Det är inte nödvändigtvis så.
    Med el kan man bygga ännu lättare och dessutom flyga tyst vilket innebär att man kan flyga på flera platser och längre tider utan att störa. Man kan ju bygga så att det ser ut som en diesel men har en elmotor som driver om man nu inte tvunget vill ha en riktig diesel med allt vad det innebär i oljekladd och angenäma dofter.
    Vill man bygga tidstypiskt utseende så kan man börja att klä med tunn "mylar" för täthet och styrka. Sedan kan man klä över det med japanpapper eller siden för att få rätt utseende utan att behöva lägga på för mycket lack eller färg.
    Jag har hellre en Tesla som jag kan köra med varje dag än en T-Ford som bara får stå som prydnad. En kombination kanske är en bra lösning för att kunna köra varje dag med en fin sak.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Gammal härlig oldtimer med vrålande metanolare eller nåt man kan flyga utan att störa...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ai17071350-97-thumb-main2.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	32,5 KB 
Id:	67450

    Patrik vet nog svaret...
    Finns en sån i min hangar.
    Roger

  14. #14

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    ..vrålande metanolare eller nåt man kan flyga utan att störa...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ai17071350-97-thumb-main2.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	32,5 KB 
Id:	67450

    Patrik vet nog svaret...
    Finns en sån i min hangar.
    Roger
    Det måste inte vara ELLER
    På inneflyget i Växjö kunde man köpa en Radio Queen till en billig peng.
    Ungefär samma era som Vagabond - och byggd för att transporteras i väska.
    Det var med flottörer för sjöflyg - och den blev inte såld.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	190119-35.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	78,8 KB 
Id:	67451
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Gammal härlig oldtimer med vrålande metanolare eller nåt man kan flyga utan att störa...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ai17071350-97-thumb-main2.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	32,5 KB 
Id:	67450

    Patrik vet nog svaret...
    Finns en sån i min hangar.
    Roger
    Ah, en sån där finns här på ön också! Lite förbryllad blev man. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ålänning - den har lurat åtskilliga när den stått på mekbordet...
    Roger

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Och video (i 4 delar) finns det på Rogers hemsida, där 1-kanalsstyrning med Telepilot radio med Vagabond flygplan förklaras av Ove Andersson.
    http://www.mcregor.se/KlubbtraffNostalgi.htm

    /Bo

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kan också bidra med ett par bilder av en Vagabond med tillhörande Telepilot-sändare. Det är Linflyg-nestorn Ove Anderssons grejor som plockades fram till ett Jubileums-meeting på vårt fält för 10 år sedan.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Oves Vagabond.jpg 
Visningar:	227 
Storlek:	48,7 KB 
Id:	67448

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Oves Telepilot.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	51,0 KB 
Id:	67449

    Roger

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bo - där hittade du nåt som jag själv glömt fullständigt..
    Roger

  19. #19

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Och video (i 4 delar) finns det på Rogers hemsida, där 1-kanalsstyrning med Telepilot radio med Vagabond flygplan förklaras av Ove Andersson.
    http://www.mcregor.se/KlubbtraffNostalgi.htm

    /Bo
    De filmerna tackar vi för!
    Jag kommer precis från lite uppröjning i uthuset och där ligger bland annat två Falcon 56. En från 1970-71 och en från påsklovet 2012 http://www.ripamfk.com/bilder/Patrik/viking/
    Jag tycker mig känna igen en Goldbergstabbe på Oves ena plan?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eftersom jag inte haft intresset att uppdatera min hemsida under lång tid så kommer den att stängas ner nästa månad men just dessa filmer ligger ju på "tuben" så dom kan man ju komma åt även senare om man är intresserad.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •