Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Fattar ------------nada.

  1. #1
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard Fattar ------------nada.

    Kanske fel forum men jag har en fråga inför vårt årsmöte. Man skickade ned Ingela Persson till Växjö för några år sedan där det beslutades om att Växjö Rc klubb skulle ha två årsmöten för att slippa vara med i SMFF,hotet från RCFF??. Eftersom jag redan på tidigt -80 tal startade fabriker i det då varande Sovjetriket så tyckte jag det smakade lite udda. Nu är min fråga, är detta etiskt eller moraliskt riktigt,vilket i sig betyder samma sak, riktigt?Man förlorar min liv och kniv förtroendet för makt fullkomliga typer. Tycker det är en tråkig utveckling,i synnerhet som modellerna blir mer och mer skalalika, billiga och kan flygas utan hjälp med en lång start och landningsbana. Sedan undrar man varför folk flyger utan försäkringar.



    Utan att försöka förhäva mig så är jag faktiskt den siste medlemmen som var med och bildade denna klubb som så vitt jag vet är en av de äldsta i landet. Jo, jag var med i Gamen Norrköping tidigt femtiotal men nu räcker det snart. 400:- för SMFF? Kidding?
    Morgan

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Kanske fel ämne som du skriver - men frågorna är ju intressanta.

    400 kronor är som många säger inte så mycket om man jämför med andra länder.
    MEN - vad man får för pengarna är väldigt olika.

    Alla vill ju ha en bra försäkring men den kostar ett par tior om året om man kollar budgeten (ungefär samma för SMFF och RCFF).

    Avgifter till TS för våra register är inte heller något betungande och jämför man med Danmark så är det var person som individ som registrerar sig och får ett nummer - också det kostar ett par tior.

    En papperstidning kostar ju pengar att trycka och distribuera och där skulle styrelsen och alla grenarna kunna få in reportage så att det blir ett värde. Annonser kan betala en del av kostnaden. Man kan lätt jämföra med Svensk Flyghistorisk Tidning som kommer med sex tjocka välskrivna nummer per år plus en tjock bok för 395 kronor om året - utan annonser. Dessutom kan man besöka föredrag och träffar runt om i landet utan kostnad.

    Administration kostar ju en del men då bör man ju kunna förvänta sig att det kommer information regelbundet på hemsida och i tidningen. Där verkar SMFF inte lägga många ören av medlemsavgiften.

    Som du skriver så är 400 kronor en oproportionerligt hög kostnad till vad man får ut som medlem - NO KIDDING!

    Hur styrelserepresentanter har skickats till klubbars årsmöten har man ju läst om men det verkar ju inte ha hjälpt?

    Det är fantastiskt att det verkar finnas ett samarbete när det gäller TS-frågan men det samarbetet får nog tillskrivas Kjell Nilssons snabba och smidiga register där alla med eller utan förbundsanslutning har kunnat göra en gemensam ansökan till TS.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Det intressanta är ju sedan att det är klubben som är medlem i SMFF och inte klubbens medlemmar, vilket många i styrelsen mm verkar ha fått för sig de senaste åren. Ett organ för Sveriges modellflygklubbar heter det. Endast klubben kan sända motioner och medlemmar på SMFF årsmöte. Jag vill inte förringa det fina arbete som gjorts av många personer i SMFF genom åren som gynnat svenska modellflyg klubbar och dess flygande, men faktumet kvarstår att det är klubbarna som är SMFF och det borde vara "en fast avgift" som i övriga flygsport klubbar som är med i flygsportförbundet och en betydligt lägre avgift då det är klubbarna som verkligen behöver pengarna nu och som gör det största arbetet för svenskt modellflyg.
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  4. #4


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av No4 Visa inlägg
    Det intressanta är ju sedan att det är klubben som är medlem i SMFF och inte klubbens medlemmar, vilket många i styrelsen mm verkar ha fått för sig de senaste åren. Ett organ för Sveriges modellflygklubbar heter det. Endast klubben kan sända motioner och medlemmar på SMFF årsmöte. Jag vill inte förringa det fina arbete som gjorts av många personer i SMFF genom åren som gynnat svenska modellflyg klubbar och dess flygande, men faktumet kvarstår att det är klubbarna som är SMFF och det borde vara "en fast avgift" som i övriga flygsport klubbar som är med i flygsportförbundet och en betydligt lägre avgift då det är klubbarna som verkligen behöver pengarna nu och som gör det största arbetet för svenskt modellflyg.
    Utdrag ur SMFF:s stadgar §20;

    "Motioner får inlämnas av klubb och enskilda medlemmar och skall vara förbundsexpeditionen tillhanda
    senast den 7 januari det år förbundsmötet hålls. Motioner från enskilda medlemmar skall tillställas respektive
    klubb för yttrande."
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  5. #5

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mogge Visa inlägg
    Kanske fel forum men jag har en fråga inför vårt årsmöte. Man skickade ned Ingela Persson till Växjö för några år sedan där det beslutades om att Växjö Rc klubb skulle ha två årsmöten för att slippa vara med i SMFF,hotet från RCFF??. Eftersom jag redan på tidigt -80 tal startade fabriker i det då varande Sovjetriket så tyckte jag det smakade lite udda. Nu är min fråga, är detta etiskt eller moraliskt riktigt,vilket i sig betyder samma sak, riktigt?Man förlorar min liv och kniv förtroendet för makt fullkomliga typer. Tycker det är en tråkig utveckling,i synnerhet som modellerna blir mer och mer skalalika, billiga och kan flygas utan hjälp med en lång start och landningsbana. Sedan undrar man varför folk flyger utan försäkringar.



    Utan att försöka förhäva mig så är jag faktiskt den siste medlemmen som var med och bildade denna klubb som så vitt jag vet är en av de äldsta i landet. Jo, jag var med i Gamen Norrköping tidigt femtiotal men nu räcker det snart. 400:- för SMFF? Kidding?
    Morgan
    Vi var ju faktiskt ett antal medlemmar i Växjö Rc-klubb som gick ur SMFF för ett antal år sedan. Men som Morgan skriver så var det en representant för SMFF som var medlem i vår klubb som fick med sig övriga styrelsen om ett beslut att det var inte ok att vara medlem i RCFF. Vi blev tvingade tillbaka till SMFF om vi ville flyga på fältet. Försäkringen är ju ungefär densamma för bägge " förbunden" sägs det men det hjälpte inte...
    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  6. #6

    Standard

    Vad gäller frågan om medlemsavgifter lever vi modellflygare i skilda världar, vad hobbyn och ett SMFF medlemskap anses vara värt, och får kosta den enskilde medlemmen.

    I en tråd på SMFF´s Facebooksida önskar en klubbkassör råd och tips, för att få bättre ekonomi i klubben, att ett antal riktigt ”frälsta" modellflygare svarar höj medlemsavgiften den är för billig i många klubbar. Ett svar som för mig är något förvånande, är de modellflygare som svarar, insatta i hur ålder och medlemmarnas skiftande engagemang påverkar resultatet i landets klubbar, hur ser åldersfördelningen ut i SMFF och dess klubbar, hur hög är medelåldern och hur många medlemmar finns det i de olika klubbarna, allt finns att hämta via Idrott Online, men siffror som dessa har inte visas officiellt mot oss medlemmar på många år.

    Av SMFF´s ca 150 medlemsklubbar är det ca 50 klubbar som har mer än 25 medlemmar, ca 100 klubbar med 1 – 25 medlemmar, vilka måste drivas av trollkonstnärer för att få verksamhet och ekonomi att gå runt.

    En medlem i Ripa Mfk har lämnat in en motion till kommande förbundsmöte om att § 37 måste bort för att skapa utveckling i klubbarna.

    Styrelsen i Ripa Mfk har lämnat följande yttrande till SMFF över denna motion:

    Flertalet av landets organiserade modellflygklubbar har tappat medlemmar i många år, SMFF´s styrelse har ofta gett svar och uttryck för att utveckling och tillväxt av modellflyghobbyn skall ske i landets klubbar. Vilka mervärden bör då vara grundläggande för att fånga nya modellflygares intresse att bli medlem i en modellflygklubb, ett bra och välskött modellflygfält, försäkring, el för laddning, klubblokal, stuga med pentry, toalett m.m. Genom det vikande medlemsantalet blir det allt färre som skall dela på klubbarnas driftskostnader, färre medlemmar, ökade kostnader, klubbarna dras per automatik in i en orimlig störtspiral. Skall landets modellflygklubbar ges möjlighet att bibehålla och långsiktigt utveckla den på riksnivå organiserade verksamheten måste det ske efter de lokala klubbarnas kostnadsanpassning, där medlemsavgiften, utgör grunden och anpassas till klubbarnas verksamhet och driftskostnader. Av klubbarnas medlemsavgift utgör dagens SMFF avgift på 420 kr, uppskattningsvis 30 - 60 % av klubbarnas medlemsavgifter, vilket inte står i relation till brukliga avgifter i liknande förbund.

    För er som är anslutna till Facebook finns tråden att läsa här, om ni har missat den
    https://www.facebook.com/groups/2521...6926343073703/

    Med vänlig hälsning
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Lycka till Mats med ert "motionerande" - vi gjorde samma sak för åtskilliga år sen och motionen blev nedröstad med kommentarer ifrån några högljudda SMFF-anhängare som "jävla snåla Västeråsare"....
    Håller med dig helt f ö - av medlemsavgiften för våra SMFF-medlemmar går 55 % (!!!!) till SMFF och resterande skall räcka att driva klubben med - vilket det inte gör utan vi står inför en snar höjning av medlemsavgiften som det ser ut. Vi vågar nog inte höja så mycket som egentligen skulle behövas i första omgången av rädsla att tappa ytterligare medlemmar av kategorin som fortsätter vara medlemmar utan att vara speciellt aktiva. Så vi får se vad den första höjningen så småningom resulterar i.
    Roger

  8. #8

    Standard

    Att 30 - 60 % av medlemsavgiften per medlem i en klubb går till SMFF är ju minst sagt anmärkningsvärt.

    En jmf med svensk golf och förbundet SGF (Svenska Golfförbundet) så är förbundsavgiften per medlem cirka 230 kr av i snitt en medlemsavgift på cirka 5 000 kr. Det är ungefär 4,6 % som går till förbundet. Resten behövs för att kunna driva föreningen och ett antal anställda för att hålla banor och anläggningar i bra skick.

    Ett så litet förbund som SMFF får väl rätta sin verksamhet och kostnad till storleken av antalet medlemmar.

    //Rickard

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •