Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: EDF för gräs?

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Väntar svar från en webshop... :-) Kan bli en rolig vår.
    Det blev en FreeWing Avanti S 80mm nya versionen med kraftigare fläkt och diverse andra förbättringar. :-) Nåt rött färgschema.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #22


    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    7 222
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är nog ett utmärkt val, Ålänning !

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det blev en FreeWing Avanti S 80mm nya versionen med kraftigare fläkt och diverse andra förbättringar. :-) Nåt rött färgschema.
    Var köpte du den?
    /Leif

  4. #24


    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 531
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Den här J29 Tunnan för 90 mm EDF startar fint från gräsfält som man kan se i videon.

    https://www.rbckits.com/shop/saab-j29-tunnan.html

    /Bo



  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Var köpte du den?
    ML Hobby! =)

    EDIT: Ja man får ju se, det kanske är kul detta med EDF och då blir det väl en 90 mm nästa gång. Om det är så man uppgraderar, dvs större fläkt. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #26

    Standard

    Varför ska man ha den nya fläkten? En av de säljare jag kontaktat säger:
    "The yellow Avanti has the original 12-blade fan with the 3530-1850KV out-runner fitted, which has plenty of power and in my opinion sounds better then the 9 blade fan. I've been flying mine for over 9 months and certainly wouldn't change it!"
    /Leif

  7. #27

    Standard

    Jag har tyvärr inga svar på nåt gällande EDF för jag har noll koll. =) Jag tyckte ny version lät som förbättringar. En av förändringen är annan fläkt, om det är bättre, ingen aning. Har inget att jämföra med.

    Men om man läser det du har som svar från säljaren (har han koll?) och när jag googlat runt lite så blir jag inte klok. Den gamla finns med 12-bladig och 9-bladig, två olika motorer som är nästan identiska. 100A allihop. Den nya har inte 9-bladig utan 12-bladig, men annan motor och 130A-ESC. Så egentligen blir det ju bra då. =) Han i din text säger att 12-bladig är bättre, vilket det är på den nya.

    Den gamla finns ju som gul och röd. Gul är överallt. Denna är röd (den har 12-bladig 3530-1800 100A så jag antar att det är gamla?):
    http://www.freewing.co.uk/freewing-r...-airplane.html

    Inte sett den nya i annan färg än röda än.

    Detta är väl den nya (röd den med) med 9-bladiga (som han säger?)... men den har 3530-1900KV-motorn och 100A ESC!?
    https://www.natterer-modellbau.de/Fr...1236mm-rot-PNP
    Denna var nog inte ny?

    Här är en med en 3530-1800 KV-motor (100A), 12-bladig:
    https://www.turbines-rc.com/en/jets-...t-jet-pnp.html

    Här hittade jag en tredje motor, 12-bladig med 3658-1857KV 130A ESC, är säkert denna jag beställt?! Men den har ju inte 9-blad!
    https://www.natterer-modellbau.de/Fr...dition-rot-PNP

    Kanske är skillnad på Sebarts utgåvor (de utan röktonad canopy) och Freewings (på lic av Sebart) som har tonad canopy.

    En fabrik som plockar det de har på hyllan? =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28

    Standard

    Tog en snabb titt på RCGroups och där säger någon att den gula har en 12-bladig fläkt och den röda har en 9-bladig. Samme någon säger att den gula låter bättre och är snabbare men med kortare flygtid.
    /Leif

  9. #29

    Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    463
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

    Standard

    skicka frågan till Sebart vettja.. eller Freewing. De om några vet ju vilka versioner som finns ute, och kan troligtvis reda ut det åt er. Sen kan det vara så att online-handlarna kan ha olika spec på samma prylar, t.ex kv, Amp , etc. pga översättningsfel , eller data från någon annan modell etc. Det har jag sett ett par gånger.. så Tillverkaren säger en sak, onlineaffären en annan , och innehållet i planet en tredje sak. :P

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Tog en snabb titt på RCGroups och där säger någon att den gula har en 12-bladig fläkt och den röda har en 9-bladig. Samme någon säger att den gula låter bättre och är snabbare men med kortare flygtid.
    Förvirrande! Länkarna ovan blir man inte klok av i så fall.

    Jag såg nu att ML Hobby har den nya i shoppen nu:
    https://mlhobby.com/flygplan/edf-jet...p-80mm-6s-rod/
    Där har den 9-bladiga motorn (3530-1900KV + 100A ESC).

    Och den gamla:
    https://mlhobby.com/flygplan/edf-jet...p-80mm-6s-gul/
    Som har 12-bladiga motorn (12-bladiga 3530-KV1850 + 100A ESC).

    Men vad är då detta... en röd med 12-bladig 3530-1800KV 100A:
    http://www.freewing.co.uk/freewing-r...-airplane.html
    Vad säger dom på RCGroups om den?
    Obs, den har inte 3530-1900KV-motorn, står bara rekommenderat.

    Och den där med 130A ESC och 12-bladig 3658-1860KV-motorn är tydligen nån "Deluxe Edition".

    Vad är egentligen skillnaden på antalet blad på fläkten? Ju fler blad, desto... och ju färre blad, desto...?

    Hittade en fjärde motor nu också på en Freewing... 3530-1850KV 12-bladig (finns som röd och gul). Denna har 3300 grams thrust.

    Såg på lite filmer... den 9-bladiga låter ju dovare. Eller kanske mer ett pipljud + flås. Tystare, som om den gick på halvgas:
    https://www.youtube.com/watch?v=VhBqoR3Z564
    https://www.youtube.com/watch?v=f7SQZ38V9cE
    https://www.youtube.com/watch?v=imJ71e7T430

    Den 12-bladiga, tjuter mer? Låter kanske mer som en liten ilsken jet jämfört med ovan.
    https://www.youtube.com/watch?v=c4rPxGFKnXA
    https://www.youtube.com/watch?v=hyJlKrhqEw0
    https://www.youtube.com/watch?v=QfBPq-7euiA

    Tur att jag inte har något att jämföra med. :-) Blir säkert nöjd...?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #31

    Standard

    Ken, du har helt klart rätt. Men nu i och med allt ovan så har jag mer koll på flyget i sig, än tidigare. =) Men motorerna, ESCarna, bladen... noll koll. :-D Den jag beställde är röd iaf och det är den nya av dem. Sablars, nu kom jag på att jag måste köpa 6S-ackar också. Dom har jag helt glömt. Har bara mindre och större...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #32

    Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    463
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

    Standard

    gör en "Henke Torphammar" o kasta in en turbin.. så slipper du ha koll på både kv, amp o annat jox En aning dyrare förvisso men sen behöver du bara tanka upp lite diesel. O slipper ackar o ladda o ja du vet.. Jodå, gjorde en konvertering av min Avanti 70mm.. Men tror den var för klen för en T35 en P20 eller T25 hade nog varit mer lagom. Så turbinen hamnar i en JSM Excalibur istället.

  13. #33

    Standard

    Haha, en "Henke Torphammar"? Bra att det finns uttryck för konverteringar. ;-) Låter som nån här på forumet.
    Jag har en turbin, men den är för stor. Du har rätt med laddandet, det är det värsta med elflygen...
    Men nu ska vi inte spåna iväg på en massa annat roligt!! :-D
    Jag köper ju denna för att "öva lite" ifall min turbin går igenom servicen (då blir det högst troligen en PAF Stinger eller va den nu hette).
    Har haft en EDF för lääänge sedan. Det var en 2-motorig Art-Tech SU-27 Russian Knights. Den måste ha enorm startsträcka på slätt underlag för att få upp farten, sen kämpade den sig runt en stund med nosen lite upp och fick landas. Ett typiskt exempel på att billigt skräp får en att tappa suget, jag ville inte se en EDF efter det, rena skräpet med EDF. Men det var då det.
    http://www.rcaland.ax/Jalbum/Flyg/20...s/3_d01_1.html
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #34


    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    7 222
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En av kompisarna köpte en tom (ARF) Freewing Avanti och satt in fläkt och motor efter egen dimensionering eftersom han ville ha en lite vassare än kompisarnas standard-utförande. Och det gick också bra - och den blev lite snabbare också vill jag minnas.
    Kommer dock inte ihåg vad han hade för setup.
    Roger

  15. #35

    Standard

    Jag tror jag börjar med denna som den är, sen lär jag märka vad som behöver åtgärdas. Hastigheten, ljudet, vikten, styrkan, resten, byta flyg, ... ;-)

    Men vad gör bladantalet för skillnad?
    Och vad ska man ha för förhållande vad gäller vikt VS dragkraft för att det ska gå att flyga vettigt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #36

    Standard

    Följde rådet från Ken1. Frågade Frewing om det är skillnad på prestanda mellan de två versionerna. Man bekräftar att den gula har 12-bladig fläkt och den röda har 9-bladig men att det inte är någon skillnad i prestanda.

    "Hi,
    I noticed that the red and yellow version of your Avanti S 80mm EDF has different EDF power lines using 9 and 12 blade fans respectively. How does that affect performance from the users point of view?
    Best regards:
    Leif"

    "hello leif:
    you are right.
    they are different.
    but there is no any affect performance from the users piot of view
    best regards
    Steven
    Sales Dept"
    /Leif

  17. #37

    Standard

    RCGroups har en låång tråd om Freewing Avanti S 80. Föreslår den som är intresserad att börja läsa på inlägg #7241
    https://www.rcgroups.com/forums/show...rt-Jet/page483
    /Leif

  18. #38

    Standard

    Kanske den med 9-bladigt är mer effektiv så den har samma thrust men drar mindre ström? Har int den blekaste aning. Men de har väl bytt av nån orsak, eller så fick de inte tag i gamla motorn mer. Slött om det bara är motorn som skiljer och inget annat. Modellen var så bra från början så hittade väl inget att förbättra. ;-)

    Jag hittade till RCGroups-tråden igår. Den är lång jo... jag stängde fönstret före jag läst första inlägget. =) Kanske ögnar lite. Jag hittade en film (som jag klickade bort i misstag) med förbättringar man kunde göra, eller egentligen saker att tänka på när man monterar ihop och ställer in den. Vad annat kul kan man hitta på? LED-ring för afterburner? Stabilisering? Är den en försök till nån kopia på något äkta flyg eller är det en genuin RC-modell?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #39

    Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    463
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

    Standard

    Avantin är löst baserad på BAE Hawk. �� eller en sportversion om man så vill. Har läst om det på nåt jetforum.

  20. #40

    Standard

    Beställde en Freewing Avanti S 80mm EDF gul, alltså med den "gamla" 12-bladiga fläkten. Kostade 369 EUR med fri frakt från Motion RC (EU).
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •