Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Stukad Vagabond hos ortopeden...

  1. #1

    Standard Stukad Vagabond hos ortopeden...

    Mr Bob kom förbi med Vagabonden han flög inventerat med... gissar att det var bökigt utan skevroder och med den vingprofilen...

    Dr Dryg åtog sig uppdraget att spjälka upp patienten och det här var utgångsläget.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190207_085311.jpg 
Visningar:	228 
Storlek:	72,1 KB 
Id:	67464

  2. #2

    Standard

    Patienten har ryggraden i vingen och den fick spjälkas på flera ställen för att återfå sin rätta form.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190207_113945.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	83,5 KB 
Id:	67465Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190207_161012.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	68,2 KB 
Id:	67466
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190207_161046.jpg 
Visningar:	249 
Storlek:	99,0 KB 
Id:	67467

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det ser ut som ett kul jobb.
    Jag kommer ihåg när grabbarna skolflög tre gånger i veckan - och jag lagade skolkärror lika ofta.

    Ser att det snart är 12 år sedan http://mfksnobben.se/images/galleri/0710/snobb0710.htm

    Då var det enklare med plastklädsel men jag har ju även kört med siden/nylon och det enda som skiljer är att man måste reparera utan att ungarna är i lokalen.

    Nu vill vi så klart se den gamla kärran i luften :-)

    Och visst går det att flyga inverterat med en 3-kanalare. Även flyga 8-or inverterat förutsatt att man har tillräckligt med dykroder tillgängligt - och lite marginal till marken.....
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Standard

    Det är några timmars arbete kvar innan den är flygfärdig, men flyga ska den. Arbetet fortsätter imorgon.

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Och visst går det att flyga inverterat med en 3-kanalare. Även flyga 8-or inverterat förutsatt att man har tillräckligt med dykroder tillgängligt - och lite marginal till marken.....
    Ge mig ett rc-plan på 10000 meters höjd och en radio som klarar avståndet så kan nog även jag flyga inverterat och göra alla möjliga och omöjliga manövrar innan marginalen till marken hinner ta slut
    Senast redigerat av Balsafan den 2019-02-07 klockan 23:34.

  5. #5

    Standard

    Vad vore livet utan tape?

    Nytt tak, det gamla var i för många delar...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190207_161235.jpg 
Visningar:	156 
Storlek:	65,8 KB 
Id:	67506

    Framrutan på plats under taket... nästa gång jag tar i Vagabonden håller jag ett fast grepp om raspen för att forma till delarna så det ser bättre ut.

    Vingarna är skapligt skick men borde nog kläs om på riktigt... en annan gång.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190208_133806.jpg 
Visningar:	209 
Storlek:	73,0 KB 
Id:	67507

  6. #6

    Standard

    Patientens tillstånd ser ut att vara "efter omständigheterna gott"
    /Leif

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Kul att du verkar behålla originalskicket så långt det är möjligt.
    Den gamla siden(?)klädseln är säkert rätt spröd, men med lite varsamhet kan den nog hålla många år till. Soljus brukar bryta ner siden med tiden.
    Skall bli kul att se om den kommer upp i luften igen, som i fornstora dar innan den blev lite "vingklippt". Vagabond är väl smudd på kultmodell för radioflygare, från slutet på 1950-talet och hela 1960-talet då den väl var mest populär. Vagabond konstruerades av Rolf Dilot 1957. Om du skaffar SMFF minnesbok "spännvidd" (SMFF 50 års jubileumsbok) så finns i avsnitt 18 hela 4 sidor skrivna om Rolf Dilot och även bilder på Vagabond.

    /Bo

  8. #8

    Standard

    Ja, med en propeller, motor och ett fartreglage borde det gå att flyga... men med den här bristen på global uppvärmning måste jag nog förse henne med skidor...

  9. #9

    Standard

    Nu försvinner all snö... jag får bygga pontoner istället...

    Att titta på lim som torkar är nästan bättre än att se på text-tv...

  10. #10

    Standard

    Quick and dirty...

    T-motor AT2826-5 KV900 som styrs av ett Turnigy Plush 60A (80A) fartreglage. Vad för LiPo bör jag mata den med tro?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190212_125711.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	102,5 KB 
Id:	67535

  11. #11

    Standard

    För att skoja till det lite: det beror på hur stor markfrigång du har för propellern Skämt åsido: 3S med stor propeller eller 4S med liten propeller. Kapaciteten beror på hur länge du vill flyga och kanske också på vart TP hamnar med batteriet monterat. Nu vet jag inget om aktuell flygvikt men motorn verkar vara kraftig så minst 2200 mAh.
    /Leif

  12. #12

    Standard

    Knappa 1700 gram med allt utom acc får jag det hela till. Vingspann 1800 mm och hela vingen är 260 mm bred.

  13. #13

    Standard

    10X5E står det på propellern... är den för liten?

  14. #14

    Standard

    Jag skulle välja 4S 2700 mAh och belasta systemet (d.v.s. välja propeller) med 40-45 A. Det ger en elektrisk effekt på 560-630 W vilket räcker bra för typen av modell.

    Edit: Oops, såg inte posten om propeller. Sätt på 10x5 och mät strömförbrukningen på full gas. Eller provflyg och byt till större om modellen blir för slö.
    /Leif

  15. #15

    Standard

    Tackar, vad kan ungefärlig flygtid bli då?

  16. #16

    Standard

    Beror på flygstil och alltså svårt att säga. Kanske 7-10 minuter?
    /Leif

  17. #17

    Standard

    Skolflyg... jag har ju aldrig flugit förr så Dr.Bob får agera instruktör så jag gissar att det blir lugna flygningar... inget inverterat doktorn...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •