Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Obalans i bensinmotorer

  1. #21

    Standard

    Det är ingen kvalité på produkterna från Kina längre... dom har nog dålig pli på barnarbetarna

  2. #22

    Standard

    Vissa motorer säljs väl som balanserade, dvs det står så. Men de andra då, är dom inte balanserade? Ska man göra det själv? Ihopskruvade kopior som säljarna inte bryr sig som? Köp två, håll tummarna? Vem vill köpa sånt billigt skräp? Konsumenterna som styr marknaden, så det blir ju så... har hellre 10 dåliga grejer än 2 bra. Det blir som vi gör det.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Problemet med vibrationer ligger i den encylindriga motorns grundkonstruktion med fram- och återgående kolv. Kolven och vevstakens massa ska balanseras med en tung vevsläng. Tyvärr kommer vevslängen förutom att balansera upp kolv och vevstake även att röra sig cirkulärt när vevaxeln roterat vilket innebär att den massan även rör sig en hel del i sidled. Och den rörelsen går inte att balansera bort.
    Då är en flercylindrig boxermotor betydligt bättre då kolvarnas rörelser tar ut varandra och inga vevslängar behövs. Även en flercylindrig radmotor vibrerar avsevärt mindre än en encylindrig dito.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  4. #24
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Visst kan man balansera en encylindrig motor, dock kommer vibrationer att finnas kvar, förhoppningsvis inte i samma utsträckning.

    En sak jag upptäckte var att man behöver ta bort avsevärd vikt från vevpartiets balansvikt för att balansera ut motorn och på samma vis minskar man samtidigt svängmassan som gör att motorn kan gå säkert på tomgång, motorn kommer fortfarande att gå på tomgång dock så blir tomgångsvarvet högre för att motorns massa skall kunna övervinna kompressionens motstånd.

    Fördel med balanseringen som jag såg det var att motorn:
    Skakade mindre
    Jämnare gång
    Påverkar inte kroppen som den skall driva med så mycket vibrationer, konstruktion, servo...
    Bättre bränsle förbrukning.

    De dåliga sidorna:
    Hög tomgång
    Högre varv
    Mycket arbete.

    Vad jag skulle vilja istället vore att trimma motorn för att bli starkare på låga varv, med större propeller, bättre bränsleförbrukning.

    Dela gärna med er om vad ni har för erfarenhet.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #25


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Det skulle vara intressant att se hur väl vevslängen balanserar kolv+vevstake. Det kanske är onödigt mycket massa i vevslängen?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #26

    Standard

    Det är nog olika beroende på tillverkare och modell av motor. Läser man artikeln som Patrik hänvisade till så la dom ju till ganska mycket vikt i vevslängen. Om det finns tillräckligt med material att ta bort inne i kolven samt på vevstakens lillända kan man vinna fördelar jämfört med att addera vikt i andra änden. Det mest troliga är nog att man behöver addera vikt i vevslängen eftersom de små vevhusen inte tillåter större vevsläng... endast tyngre vilket tillförs i form av exempelvis bly eller volfram.

    Jag ska bara få tag i en vettig propeller i storlek runt 18X8 och bygga mig en testbänk för en motor så ska jag prova mig fram lite.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •