Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Obalans i bensinmotorer

  1. #1

    Standard Obalans i bensinmotorer

    Jag har läst några trådar här där det nämns att det vibrerar så mycket med en bensinmotor.

    Var det mer vanligt förr med kraftiga vibrationer eller är det fortfarande lika illa?

    Är det kanske lika mycket procentuell obalans i metanol/diesel men att det inte märks lika mycket på grund av mindre motorer?

    Eller är det helt enkelt någonting annat som jag inte har läst som förklarar varför just bensinmotorer vibrerar och skakar så fasligt?

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är de encylindriga motorerna som skakar mest. En 50cc encylindrig motor skakar lika mycket oavsett om den körs på metanol eller bensin. Boxermotorerna - i synnerhet tvåtaktarna - går mjukare. Kolvarna rör sig utåt/inåt samtidigt, vilket minskar vibrationerna kraftigt.
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3

    Standard

    Avsaknaden av svänghjul torde då vara största orsaken till att det skakar?

  4. #4
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Du har ju inget svänghjul på varken metanolare eller bensinare när det gäller flygmotorer.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  5. #5

    Standard

    Nej, men det är ju å andra sidan något ovanligt med +50cc metanolmotorer.

    Motvikten i vevslängen kanske blir för liten.

    Är vibrationerna lika över hela registret?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Tyvärr så vibrerar bensinarna fortfarande rätt rejält. Personligen så tycker jag metanolare i liknande storlek som jag testat vibrerar mindre av någon anledning (15-20cc), men det kanske inte alls är så egentligen, något jag fått för mig bara.
    Det finns dock motorerer som vibrerar mer än andra. Har sett några NGH-motorer (tyvärr, dom har annars fina motorer som är "plug and play" med metanolmotorer) som verkade gå väldigt hårt.

  7. #7

    Standard

    Känner ni till någon med en bensinare som har så kraftiga vibrationer så ägaren har dömt ut den skulle jag vilja ha kontakt med ägaren. Det skulle vara kul att riva isär och väga och mäta upp allt rörligt i hopp om att kunna balansera upp eländet så vibrationerna minimeras.

  8. #8
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jag har en Zenoah 38cc med magnettändning som går riktigt fint och visst skakar även den, men inte ena i närheten av motorer i liknande storlek som har elektronisk tändning. Magneten sitter i ett svänghjul fram på motorn.
    Våga vägra Powerbox!

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är väl själva propellern som är svängmassan på en flygplansmotor.
    Frågan är om man med en tyngre propeller kan minska vibrationerna?
    Explosionen i sig för ju med sig ett moment och med en tyngre propeller borde det bli jämnare kan man tycke utan allt för mycket beräkningar.

    Sedan har vi som skrivits balansering. Skulle man kunna balansera en motor med propellern monterad om man tar bort stiftet och öppnar vevhuset samt smörjer cylindern med något speciellt för minsta möjliga friktion?

    Jag vill minnas att någon har skrivit en bra artikel om vevaxelbalansering i något nummer av MFN för inte så många år sedan.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10

    Standard

    Ja, svänghjul fungerar ju som svängningsdämpare så varje tändcykel jämnas ju ut. Minskar skakningarna vid något visst varvtal eller ökar det med varvtalet?

  11. #11

    Standard

    Det är väl explosionen som orsakar varje "skak" så att massan på kolven far iväg tex rakt ner. Men vevaxeln roterar cirkulärt. Finns väl inget sätt att motverka den massans rörelse? Det är väl först när varvtalet ökas som sträckan det "hinner röra sig" kortas av. Är inte vikten på de rörliga delarna lättare i metanolmotorer? Eller är det explosionerna/stöten som är kraftigare i bensinmotorer? Eller är det varvtalet som är så lågt på bensinarna?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Det är ingen egentlig explosion utan en kontrollerad förbränning av antänd gasblandning.

    På en vevaxel finns motvikter på kolvens motsatta sida för att motsvara kolv och vevstakens vikt i rörelse.

    Om samma vevaxel används till två liknande motorer där endast cylindervolymen skiljer kommer kolvarna väga olika, mer i den med större volym. Om tillverkaren inte kompenserar för det på vevaxelns motvikt kommer ju problemet som ett brev på posten.

    Bara spekulationer från min sida... skulle vilja testa med en erkänt kass motor som ägaren ändå anser vara skräp.

  13. #13

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  14. #14

    Standard

    Jag förstår inte. Vad ska läsas?

  15. #15

    Standard

    Nu läste jag i länken vilken sida

  16. #16

    Standard

    Tack för länken Det var ju ungefär det jag var ute efter.

  17. #17

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Inte för att jag heller är någon förstå-sig-påare på bensinare, men detta https://toni-clark-shop.com/Hydro-Mount-System_1 lär väl lösa en hel del vibrationsproblem.
    Någon som provat?
    Retroholic!

  18. #18
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Förr för att få ut mer effekt så slipade och balanserade vi vevaxelns balansvikt, stake för att få ut mer varv samt effekt och resultatet blev även jämnare gång med betydligt mindre vibrationer, tror till och med att jag har en 75cc kvar sittande i en av mina modeller som väntar på att bli färdig. Stor skillnad är det i alla fall.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #19

    Standard

    Läser man artikeln som Patrik länkade till är man ett steg åt rätt håll. Om man kan ta bort vikt från kolv och lillände på vevstaken har man dock mer att vinna än när man tvingas tillföra mer rörlig massa.

    Jag är ganska övertygad om att problemet är exakt detsamma på mindre metanolmotorer, skillnaden är bara att det inte märks lika mycket.

    Om man hade haft ett viktfel på 34% som i artikeln i en ny bilmotor från exempelvis Volvo hade den vevaxeln gått av tämligen omgående

  20. #20
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Mycket har med önskat varvtal att göra också, precis som obalans o ett däck på en bil.
    så man kan räkna ut balansfaktor på önskat varvantal så vet man mer exakt hur mycket vikt som ska bort/tillföras.

    fick hjälp att balansera in en motor med kraftiga vibrationer på fullgas, tänk er en mobil vibration gånger 1000, ungefär så illa var det men den motorn gick otroligt bra efter ca 45g viktjustring på både storändan(vevaxeln) samt rörliga änden(kolv,stake etc)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •