Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Viper jet

  1. #1

    Standard Viper jet

    Tja alla rc flygare!
    behöver lite hjälp med mitt senaste inköp och är helt ny i turbin svängen så här kommer kanske några dumma frågor men hoppas att någon kan hjälpa mig.
    Mitt första frågetecken är hur jag får ihop roder osv (se bilder)
    fick ingen manual i lådan utan har sökt manual på nätet och där ser det ut som att roderna är "nitade" fast och inte som det ser ut på bilderna eller i verkligheten utan bara typ platta glasfiberliknande flärpar.
    Andra nybörjarfrågan är att tanken är ju att det skall sitta en kingtech k70 i den och idag är den förbered för edf motor. är med så långt att jag ska införskaffa ett utloppsrör för turbinen men hur gör jag där det nu sitter "rör" från "insuget" ska det bort helt för att skit inte ska komma in i turbinen eller hur gör jag?
    Kanske ska nämna att det är black horse viperjet mkii jag har köpt
    tacksam för svar!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	24DA85C8-3A49-4C08-9807-EF43FFCDCE4A.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	38,2 KB 
Id:	67517
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	C43F6B59-DA54-432B-9061-6ED8C557E636.jpg 
Visningar:	47 
Storlek:	26,5 KB 
Id:	67518
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FD1C347B-37C7-4DCD-B353-61A36E776E9D.jpg 
Visningar:	47 
Storlek:	51,3 KB 
Id:	67516

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 852
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Gångjärnen kalls nog även för CA-hinges - borde gå att söka på tuben efter instruktion. https://www.youtube.com/watch?v=4HgPWvGAyHw
    tunt CA-lim ska tränga in och fästa.
    Ta först ena sidan så att halva gångjärnet sitter fast.
    Knappnålar genom både roder och gångjärn är extra säkerhet. Klipps av så att de inte sticket ut. CA-lim så att de blir kvar.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    450
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

    Standard

    Hej Rastskitaren, du fick rätt bra råd i din andra tråd om denna kärran, i all välmening Om du inte flugit mycket innan, så kanske en turbin inte skall vara det första, eller om du inte tidigare monterat en ARF så finns det nog något enklare kärror att börja med. Vipern är snygg iof, o turbin häftigt.. men det är inte alltid enkelt. Ta till dig utav råden du fått vettja. grabbarna här på forumet är duktiga. Oavsett så önskar jag dig lycka till! )

  4. #4


    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    7 192
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skriver under till 100 % på Ken's inlägg ovan och på svaren i den andra tråden.
    Roger

  5. #5

    Standard

    CA-gångjärn ska inte limmas en halva i gången. Se till att de går in tajt och bra på bägge sidor, fixera med nål om det behövs så de blir centrerade. När rodret är på plats med alla gångjärn centrerade, DÅ droppar du dit dropar tunn CA tills det är mättat (kladda inte). Fibret suger i sig och fäster i träet. Limmar du ena sidan i taget så har fibergångjärnet mättats av lim och det fastnar inte ordentligt när du limmar andra halvan -> rodret lossnar eller börjar glappa i alla fall. Been there, done that.

    Men ja, håller med de andra. Lär dig flyg, flygbygge och flyga före du går på flyg av denna kaliber. Turbinflyg skulle jag inte använda fibergångjärn till. (jag har aldrig kört moppe eller MC förr, men tänkte börja tävla med 200 hp hayabusa)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •