Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Hur lång är en 35MHz antenn?

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kenneth - visserligen inte exakt samma men väldigt lika - antar att min är efterföljaren till din. Jag skulle nog hålla för väldigt troligt att det är samma antennlängd.
    Roger

  2. #22

    Standard

    Från skalet:
    Futaba FP-R138DF ... 103 cm
    Futaba R137F ... 99 cm
    Ingen aning hur långa de är på insidan och hur långa kopparbanorna är.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Min är 1079 mm lång från det understa planet vid gängan till hjässan på antennknoppen när den är helt rak och utsträckt.

    På min andra sändare är samma mått 1098 mm.

    Problemet är att man kan på olika sätt impedansanpassa antenner som är lite grann olika långa, och så finns det rent fysiska saker inuti sändaren som kan påverka den exakt optimala längden. Konsolen som ansluter till kretskortet och ledningsbanan fram till resonanskretsen påverkar det också och är väl inte så lätt att beräkna exakt.

    En bra utgångspunkt är att beräkna ljushastigheten x 0,95 (i metall såsom mässing eller koppar) och välja jämnt delbara steg i våglängden, såsom 1/8, 1/4 eller 1/2 osv. Det senare gäller när antennen är direktkopplad till resonanskretsen utan mellanliggande delar, och givet att impedansen är samma, i antennen, den eventuella antennkabeln och resonanskretsen, dvs. 75 0hm eller 50, som är det vanliga. Men det räcker inte ändå...

    Det finns ett specialinstrument, jag tror de kallas "Grid-Dip", de kostar en "tidy sum" eller en vacker summa penning

    Att säga 35Mhz-antenner vanligen är mellan 1000 mm och 1100 mm långa torde inte vara helt fel.

    Korrektion: 1098 i ena fallet och 1113 i det andra.
    Senast redigerat av BJS den 2019-02-18 klockan 23:04.

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Bara det inte händer något otrevligt i 450+ km/h.
    Vad är självrisken på försäkringen och vad kostar en ny motsvarande mottagare?

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    BJS - men Kenneth frågade ju om längden på mottagarantennen och inte sändarantennen...
    Roger

  6. #26
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ja, det är skoj att se så många engagerade som egentligen inte har en aning om vad det rör sig om. Tyvärr går det inte att gissa sig till, det kanske inte ens går att mäta fysiskt med linjal sig till svaret. Man kanske måste mäta sig till svaret via spektrum analys och där bestämma sig för rätt längd.

    Bättre att endast läsa om man inte kan svaret, det blir tokigt annars.

    Kämpa på där ute

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #27


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Det här är förvisso inte exakt samma mottagare men snarlik. Antennlängden anges till 1 m på schemat.

    http://vintagercfiles.com/Files/Futa...20receiver.jpg

    Vill man nörda till det ordentligt kan man ju mäta RF-signalen efter Q1 med en rörvoltmeter/oscilloskop och trimma ingångsspolen tills RF-signalen peakar.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  8. #28

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Det här är förvisso inte exakt samma mottagare men snarlik. Antennlängden anges till 1 m på schemat.

    http://vintagercfiles.com/Files/Futa...20receiver.jpg

    Vill man nörda till det ordentligt kan man ju mäta RF-signalen efter Q1 med en rörvoltmeter/oscilloskop och trimma ingångsspolen tills RF-signalen peakar.

    Intressant, för mig åtminstone, med kretsschema och layout för Futaba FP-R2F. Emitterkopplat ingångssteg med ordentliga filter för att undvika spegelfrekvensmottagning.

    BJS har rätt i att man kan använda en Grid-Dip meter för att kontrollera att antennen är avstämd till önskad frekvens. Man skall alltså hålla griddippan intill antennens anslutning nära mottagaren. Om griddippan ger utslag på för låg frekvens skall man korta av antennen. Om utslaget blir över önskad frekvens måste man förlänga tråden. Man bör prova med påslagen och med avstängd mottagare eftersom ingångssteget påverkar resonansfrekvensen. Så här gjorde jag på 1970-talet när jag fortfarande ägde en griddippa.

    Lars

  9. #29
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Det här är förvisso inte exakt samma mottagare men snarlik. Antennlängden anges till 1 m på schemat.

    http://vintagercfiles.com/Files/Futa...20receiver.jpg

    Vill man nörda till det ordentligt kan man ju mäta RF-signalen efter Q1 med en rörvoltmeter/oscilloskop och trimma ingångsspolen tills RF-signalen peakar.
    Det bästa jag läst på länge!

    Jag får väl rota i gamla gömmer efter mina elektronik prylar, vet att jag skall ha ett 100 Mhz oscilloscope liggande någonstans och det var det jag ville undvika.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Ja, det är skoj att se så många engagerade som egentligen inte har en aning om vad det rör sig om.
    Det är ju det som är en av tjusningarna med forum. Det FINNS folk som verkligen kan och vet, men de orkar absolut inte skriva nåt för de har säkert klokare för sig. Folk skriver en massa och till slut tycker gurun att det där dom skriver stämmer ju inte ett dugg och så går denna person in och skriver hur det egentligen är för att få tyst på de andra och få slut på diskussionen. ;-)
    Jag har läst radioteknik, men jag minns inte allt 100% korrekt eftersom det var rätt länge sedan, så det är lika bra jag är tyst i fortsättningen. Dessutom googlar ju folk fram saker och ting i dag, vare sig det är rätt eller inte.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #31

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Kenneth E skrev:
    Ja, det är skoj att se så många engagerade som egentligen inte har en aning om vad det rör sig om. Tyvärr går det inte att gissa sig till, det kanske inte ens går att mäta fysiskt med linjal sig till svaret. Man kanske måste mäta sig till svaret via spektrum analys och där bestämma sig för rätt längd.

    Jag har en aning om vad det rör sig om.
    Är det så att denna 35 MHz mottagare skall användas i din U-båt?

    I så fall är det andra förutsättningar för avstämning av antenntråden än om den omges av luft.

    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •