Reklam

Resultat 1 till 8 av 8

mne: Kvalit p byggsatser frn SIG?

Standard Kvalit p byggsatser frn SIG?

Jag kikade runt lite och hittade det hr inlgget: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-MBS-RC-Models

Det borde vl finnas en och annan som har byggt med SIG's byggsatser hr, hur upplever ni kvalitn p satserna och vilka har ni byggt? Finns det bttre satser frn andra tillverkare i samma prisklasser?

Standard

Det lilla jag har kommit i kontakt med dem s har de varit utmrkta. Klassiska pinnabyggen i mitt fall (gamla byggsatser), men bra material och ritningar osv. Det enda att "se upp" med r att skruvar, linkar mm kan komma i amerikansk gnga och inte vanlig millimeter, men det r knappast en kvalitetsbrist utan snarare ett problem om man vill blanda in egna grejor.

Standard

De har ju funnits ett tag s de tidigare av dem var vl lite mer hantverk n de nyare. Det kom nya versioner av flera av dem ocks, s det kan vara vrt hlla koll p. Jag har bara byggt en 80-talare p 90-talet, s jag vet inte s mycket mer n det jag lst och hrt. SIG Kadet Senior, finns n idag, men tror knappast det r samma version. Kvaliteten minns jag att var bra, beskrivningen med och det var mitt frsta flyg.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    3
    Klubb
    Vsterviks MFK

Standard

Hej
    Jag byggde en sig Kougar i mitten p 70 talet,det r ju ett tag sedan men det var en trevlig byggsats.
    Den har hngt i mnga r men jag flg den i hstas,

kawa

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 852
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Det knns som att Astro Hog r poppis - har sett en hel del nybyggda senaste ren.

Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlgg
    309
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Hller verkligen med om att SIG's byggsatser r bra. Visst finns det andra som r bra ocks, t.ex. http://www.aero-naut.de/en/products/airplanes/ men bttre i samma prisklass som SIG kan jag inte tnka mig. SIG gr bde de fina och ltta trainer-modellerna i Kadet-serien samt snabba modeller som t.ex King Kobra, Kougar och Wonder. Jag blir riktigt byggsugen nr jag ser att de alla finns att kpa i Sverige. Har inte funnits hr p >25 r.

En detalj frn mitt bygge av King Kobra 1987. Den har cellplastvingar och byggbeskrivningen rekommenderar vattenbaserat kontaktlim som inte smlter cellplasten. Det blev tungt!

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	PU-lim.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	67,2 KB 
Id:	67548
    Anvnder numera polyuretanlim i stllet. Det krver dock att man kan denna plankningsmetod. Jag har letat p ntet men inte funnit ngon beskrivning av pressmetoden som jag lrde mig av pylon-flygarna p 1990-talet.
    VIKTIGT R ATT SKROTET EFTER CELLPLASTSKRNINGEN FLJER MED BYGGSATSEN.
    ANNARS GR DET INTE ATT ANVNDA PU-LIM UTAN VACUUM-BAGGING.

Lars

Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlgg
    309
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Har nu kollat byggsatsbeskrivningar p SIG's hemsida.
    https://sigmfg.com/collections/sig-kits
    De byggsatser som har cellplastvingar levereras med cellplastkrnor, skal (som jag kallade "skrot" i frra inlgget) och balsaflak fr plankning. Det betyder att man kan planka vingarna med polyuretanmetoden som ger ltta och starka vingar.

Lars

Standard

Cellplast frknippar jag med frigolit... flte fr mete p 70-talet

Jag fredrar helt klart tr att bygga med ven om jag kan se nyttan med glas och kolfiber nu fr tiden.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •