Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: NiMh-celler

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard NiMh-celler

    Hej alla.

    Jag införskaffade ett par NiMh-celler från Biltema Art.Nr. 38-522, för att använda i en gammal fick-kamera. Nu vägrade kameran vakna och vid kontroll hade batterierna en polspänning av c:a 0,75 V. Inte 1,30-1,35V som det borde varit.

    Cellerna beskrivs som att ha en kapacitet av 2300 mAh.

    Det står på förpackningen: "Ready to use" ja minsann...

    De sägs vidare att de skall kunna ha kvar 70% av kapaciteten efter ett års lagring.

    Vid försök att ladda upp dem misslyckas allt. Jag har provat med två olika digitala laddare, en e-Station BC-5 och en Graupner Ultramat-25. Det misslyckas vid 1000 mA såväl som 300 mA.
    Båda laddarna "peakar ur" efter c:a 30 minuter.

    Vid urladdning efter uppladdning, har cellerna en kapacitet av 425 mAh. Sämre än hur det var 1972 med Nickel-Kadmium.

    Jag undrar om jag är rökt, för jag har suttit och lagt ned MYCKET tid och pengar på att tillverka professionella cellpaket för den antika Taxin och sändaren, ett med fyra celler och ett med åtta celler. Alla celler av den ovan beskrivna sorten. Jag vågar knappt mäta kapaciteten för risken av okontrollerade vredesutbrott med risk för destruktion av döda ting Bortkastade pengar och tid kanske...
    Senast redigerat av BJS den 2019-02-14 klockan 17:25.

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Kör med den gamla långsamladdningen som man gjorde förr.
    150 mA (1/20C) under minst ett dygn.

    Annars är det väl bara att gå till Biltema och reklamera.De brukar inte vara knussliga.
    Sen är ju frågan om det är LSD- batterier du köpt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag vet inte om det är "LSD", jag trodde i min oskuld att batterierna var användbara.
    Senast redigerat av BJS den 2019-02-14 klockan 18:07.

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag skall göra som du säger. Jag skall köra med en "dum" laddare i dagar eller vecka, med en strömstyrka som inte skadar vid överladdning.

    Förresten betyder "LSD" i ditt svar "Lysergsyra-dietyl-amid" haha, kanske är det en substans våra företrädare i riksdagen brukar. Min far var kemist i tjänsten för Sverige och expert på sånt, fast främst på amfetamin eller dess derivat, hehe.
    Senast redigerat av BJS den 2019-02-14 klockan 18:26.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ikea har fullt OK laddbara batterier till mycket bra pris. Fungerar utmärkt i vanliga hushålls-applikationer i alla fall.
    Roger

  6. #6

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    LSD betyder i detta sammanhang Low Self Discharge.

    Det skall betyda att cellerna kan laddas vid tillverkning och behålla laddningen även om de ligger "en tid" på hyllan hos säljaren. Äldre NiMH-celler kunde självurladda sig "på hyllan" så till den grad att de tog skada eller att intelligenta laddare inte började ladda dem...
    Tyvärr medför LSD att dessa celler har hög inre resistans Ri så att de inte klarar hög ström vid urladdning eller laddning(= snabbladdning). Denna egenskap är olika för olika fabrikat av LSD-celler.
    Hobbyhandlare, ClasOhlson och Kjell&Co har NiMH-celler med låg Ri.

    Lars

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    ..Förresten betyder "LSD" i ditt svar "Lysergsyra-dietyl-amid" haha, ..
    Jodå - jag är själv kemist i grunden så jag tyckte så klart att förkortningen var skoj.
    Men det är nog svårt att hallucinera på nickelbatterier.

    Har man flera celler i serie så är det inte många moderna laddare som är bra. De stänger av när "första" cellen peakar och då kan de sämsta knappt ha fått någon laddning alls. Jag har inte lyckats bra med att cykla med de nya laddarna heller, däremot enklare med plats för 4 AA/AAA celler som man stoppar direkt i väggkontakten och som man kan få med när man köper ett 4-pack. Bäst är en smart laddare som man ställer in på konstant låg ström under många timmar och där man kan se hur mycket mAh som har tryckts in. Överladdning med 1/20C för NiMh och 1/10C för NiCd lär vara OK.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    En av mina laddare har möjligheten att använda en temperaturgivare för att detektera full laddning. Jag får försöka hitta en sådan givare, det skulle möjligtvis kunna lösa problemet med att cellerna "peakar ur" för tidigt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •