Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Konvertera metanol till etanol

  1. #1

    Standard Konvertera metanol till etanol

    Det finns väl en och annan som har konverterat en metanolmotor till bensinmotor men hur är det med konvertering till etanol?

    Verkningsgraden på etanol borde hamna mitt i mellan metanol och bensin. Storleken på munstycken borde inte ha så fasligt stor inverkan kan jag tycka.

    Om vi rent hypotetiskt säger att vi vill konvertera en metanolmotor på 20cc borde det väl gott och väl räcka med att använda en förgasare från en 26cc bensinmotor?

    Har någon provat eller läst om någon som har provat och lyckats bra?

  2. #2

    Standard

    Du menar att du skulle byta ut metanolen mot etanol i bränsleblandningen som består av metanol, nitrometan och någon olja samt någon tillsats? Eller tänkte du byta ut bränsleblandningen (metanol) mot E85 eller nåt?

    Snabbgooglat så kan tex metanol överdoseras mycket mer än etanol eftersom det kyler bättre.
    Men metanol är mycket giftigt till skillnad mot etanol, så du har en point där. Men allt är ju giftigt...
    Metanol är korrosivt, men det finns det bot mot.
    Metanol har dock lägre energiinnehåll.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Ja, det enklaste vore väl att byta till E85 som säljs sommartid.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balsafan Visa inlägg
    Det finns väl en och annan som har konverterat en metanolmotor till bensinmotor men hur är det med konvertering till etanol?

    Verkningsgraden på etanol borde hamna mitt i mellan metanol och bensin. Storleken på munstycken borde inte ha så fasligt stor inverkan kan jag tycka.

    Om vi rent hypotetiskt säger att vi vill konvertera en metanolmotor på 20cc borde det väl gott och väl räcka med att använda en förgasare från en 26cc bensinmotor?

    Har någon provat eller läst om någon som har provat och lyckats bra?
    Precis detta har jag diskuterat vid flera tillfällen. Faktum är att Bosse Gårdstad provade att köra på E85 för många år sen och jag vill minnas att det var utan någon som helst konvertering. Jag såg honom flyga en kärra på E85 och motorn gick lite si och så.

    Vad det gäller förgasare så är du lite fel ute med ditt resonemang.

    Den stökiometriska ("ideala") bränsle-luftblandningen för metanol är 1:6,5 (vikt). Med detta menas att för att förbränna 1g metanol (1,263 ml) behövs 6,5g luft (5,4 m3).

    För etanol är den stökiometriska bränsle-luftblandningen 1:9, för bensin är den 1:14,7 och för nitrometan är den 1:1,7. I verkligheten kör man nog lite rikare än så, speciellt för våra metanolmotorer där vi ofta blandar in nitrometan i bränslet.

    Detta innebär att förgasaren i våra metanolmotorer är byggda för att blanda in i storleksordningen 1,263 ml bränsle till 5,4 kubikmeter luft. Om man sen ska köra på etanol så behöver den blanda in 1,267 ml bränsle till 7,5 kubikmeter luft. Med andra ord är det inte en större förgasare man behöver när man ska köra på etanol eller bensin, utan en som kan blanda in mindre bränsle för en given mängd luft.

    Bosse Gårdstads försök tyder på att våra metanolförgasare åtminstone till viss del har justeringsmån för att kunna justeras så att bränsle-luftblandningen blir rätt för E85.

    Jag tror att problemet snarare är tändningen. Vanliga glödstift tror jag fungerar dåligt för etanol, så kanske krävs det att man monterar ett tändsystem för att det ska fungera bra.
    Senast redigerat av Mjoelner den 2019-02-17 klockan 22:49.

  5. #5

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Snabbgooglat så kan tex metanol överdoseras mycket mer än etanol eftersom det kyler bättre.
    Man kan förbränna metanol i en mycket rikare blandning än vad man kan för etanol, men det beror inte på att det kyler bättre utan helt enkelt att intervallet där det (enkelt) går att förbränna metanol är större.

  7. #7

    Standard

    Om man vill konvertera en bensinmotor i en bil till etanol brukar man ju prata om att öka mängden tillförd soppa med 30% för att få rätt bränsleluftblandning. Tanken med att ta en för stor förgasare var enbart för att enkelt få större munstycken, spjället behöver då bara öppna 30% mindre tänkte jag... det kanske är enklare att bara prova...

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balsafan Visa inlägg
    Om man vill konvertera en bensinmotor i en bil till etanol brukar man ju prata om att öka mängden tillförd soppa med 30% för att få rätt bränsleluftblandning. Tanken med att ta en för stor förgasare var enbart för att enkelt få större munstycken, spjället behöver då bara öppna 30% mindre tänkte jag...
    Fast det är ju precis det motsatta som behövs i detta fall, dvs mindre munstycken. Storleken på förgasaren påverkar ju normalt inte sammansättningen av bränsle-luftblandningen, utan snarare flödet av bränsle-luftblandningen.

    Citat Ursprungligen postat av Balsafan Visa inlägg
    det kanske är enklare att bara prova...
    Det tycker jag att du ska göra! Bosse G har ju redan provat, så det finns väl en god möjlighet till att det ska funka i någon mån. Jag har själv varit sugen på att prova, men jag har inte kommit till skott.

  9. #9


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Tändbarhetsområdet för metanol är 6,7 - 36 %vol medan för etanol 3,3 - 19 %vol. Det smalare området för etanol gör att motorn mycket lättare tjuvstannar. Energiinnehållet för metanol är 22,7 MJ/kg och lite högre för etanol, 29,7 MJ/kg. Samtidigt måste du ju nåla in en hel del för etanol för att hamna rätt i tändbarhetsområdet så det resulterar i rätt mycket lägre effekt med etanolen.

    Du kan inte köra med bensinförgasare t.ex. Walbro eller Tillotson då gummimembranen inte tål etanol/metanol utan hårdnar ganska omgående. Du måste fortfarande använda förhållandevis dyra alkohollösliga oljor för etanolen. Glödstiftets katalytiska reaktion funkar även med etanol.

    Summa summarum ser jag bara nackdelar med en etanolkonvertering. Metanol finns ju dessutom att köpa både hos Barkmans, Masens och vissa Coloramabutiker.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •