Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Annat än Futaba?

  1. #21

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Jetis handhållna DS-16 (och DS-24) har en ganska cool sak som inte "korvlådan" (DC-16 och DC-24) har och det är accelerometer & gyro så med den kan du utföra kommandon med sändaren t ex genom att luta den framåt, bakåt, åt sidorna, t ex för att få radion att säga nästa manöver (om du flyger ett flygprogram) eller nåt annat skoj eller användbart. Det är nog bara din fantasi som sätter begränsning vad du kan använda det till. Detta går du miste om med pultsändarna DC-16 och DC-24, de har ingen accelerometer & gyro. Personligen skulle jag inte bry mig så mycket om att DS-16 saknar stöd för backupfrekvens 900 MHz. DC-16 (och DS-16) har ju trots allt två st 2.4 GHz inbyggda sändarenheter så du har viss redundans där, och du kan använda så många 2.4 GHz Jeti mottgare du vill (en i normal mode och resten i clone mode) för mottagarredundans, dock får man telemetri bara i normalmode och såleds inte från mottagarna i clone mode.

    Se video nedan om accelerometer & gyro i Jeti radio.
    /Bo

    Lite allmänt:
    https://www.youtube.com/watch?v=A_KN_1MJq6c

    https://www.youtube.com/watch?v=fWF8gmh_sgc

    En som flyger med en DS-16 sändare och använder hela sändaren som en "spak":
    https://www.youtube.com/watch?v=RsdgHqOLw7g
    Senast redigerat av bem den 2019-02-22 klockan 15:46.

  2. #22
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag har flugit kamera multikopters med min ds16,, styrt farkosten med lutningar av radion och spakarna har jag haft till funktioner och kameralutningar. Skit häftigt måste jag säga.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #23

    Standard

    Hoh hoh, nu är man mätt en liten stund på H145. =) Vill ha! Inte en fullsize förstås... har inga 8 mille (€)...

    Till ämnet... Om FrSky kan köra FASST-mottagare på nån vänster, det är en bra feature för min del. Propagera vet jag inte om du gör, du säger en massa bra info så jag får bättre bild av vad det är. Det finns många sändare idag som gör det jag vill att en sändare ska göra, det är allt det andra runt om som ger det lilla extra i valet. Som hur den sitter i handen, vilket är hopplöst testa. Vet en enda här som har en ny FrSky Taranis Q X7 som nog kändes bra hålla i, men spakarna gillade jag inte.

    Jag har aldrig haft strul med Futaba på 10 år (skaffade då) och visst är jag nöjd. De andra här som flugit andra märken har haft strul (Spektrum, FrSky, FlySky, Hitec, osv samt olika mottagar-tillverkare som Orange, Corona mm), så lokalt sett är Futaba svårslaget och flesta av oss har just Futaba.

    Hur är FrSky Taranis X9E (korv...)?

    Jag har nog vart med om att jag tappat kontakten med Futaba FASST när jag flugit, men det har alltid berott på att videolänken stört mottagaren på flygen och multicoptrarna och detta på 200-300 meter bara. Bytt frekvens eller flyttat om antennerna så har det problemet varit löst. Detta har nog inget med Futaba att göra, är nog samma problem med de flesta skulle jag tro. =)

    Jag är ju sån där som strävar efter att 100% av alla fel ska bero på mig. Dvs inga tekniska eller elektroniska bekymmer så gott det går. =) Med humana medel. RSSI är nog något jag saknar...

    Det med gyro i DS va ju lite småroligt. Som att hantera några kanaler till typ.
    Visste inte att de hade dubbla sändarenheter!! Så det är alltså en antenn åt vardera hållet i "handtaget" ser jag nu:
    http://www.jetimodel.com/files/photo/DSCN1710.jpg
    Men då går dom ju inte att rikta. De är åt samma håll. Kan man ansluta extern antenn? Det hade vart praktiskt till mitt "FPV-från-bil-projekt".
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Rent personligt så är nog Taranis X9E den sista FrSky-sändaren jag skulle köpa även om jag har en kompis i klubben som har en. Inget fel rent tekniskt men den tilltalar inte mig i alla fall. Dessutom har jag för mig att den inte har nån extern plats för en annan HF-modul - däremot skall det gå att installera en sån internt i sändaren.
    Min X12S sitter i en sändarpult ifrån senderpulte.de - och det behövs för det är en tung sändare.
    X10S är lättare och QX7/QX7S är ännu smidigare om man vill flyga med handhållen sändare.
    X12S, X10S och QX7S har alla bra spakar med Hall-element. Det finns nog säkert också nån modell av X9D som har de bättre spakarna.
    X12S, X10S och X10 kan köra FrSkys egna sändaroperativ, FrOs, liksom Open TX. Övriga FrSky-sändare kör bara OpenTX.
    Horus-sändarna har inbyggda antenner men även plats för extern antenn. Själv kör jag bara på den inbyggda.
    FrSky har f n 2 olika mottagare med inbyggt gyro, S6X resp S8X, där du kan göra alla gyroinställningar ifrån sändaren.
    Frånsett 2 ytterligare kanaler så har S8X också en S.bus-utgång förutom S.port som båda har (för telemetrisensorer, programuppdateringar m m). Med FrSky's aktuella protokoll, D16, så får man också "Model match" så att man inte kan starta med fel modellminne valt.
    Men som sagt - smaken är som baken.. För mig har FrSky fungerat ypperligt men det finns säkert svagheter om man letar...
    Roger


  5. #25

    Standard

    Finns det något annat än Futaba
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •