Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hjälp med varför jag crashar randomly?

  1. #1

    Question Hjälp med varför jag crashar randomly?

    Hej,

    Gjorde ett kort youtube-klipp på när jag crashar med min kwad.
    Det har hänt förr och verkar vara helt random.
    Ni ser mig sitta på de ljusblå bänkarna till vänster när videon börjar så jag är kanske 10-15 meter från kwad'en när den crashar. Jag har flugit mycket längre bort och bakom objekt utan att ha problemet så jag är väldigt konfunderad.

    Jag flyger upp för ljusstolpen och sedan ner på tomgång i airmode. När jag försöker börja plana ut så flippar den bara ur helt. Den går helt emot vad min input är och lyssnar inte längre på mina radio-inputs.
    Det händer vid sekund 15-16 brytet.


    Alla idéer är välkomna!

    https://www.youtube.com/watch?v=dvz-Zk3vVgs
    Senast redigerat av Zeleene den 2019-02-21 klockan 16:05.

  2. #2

    Standard

    Såg ut som bilden dog när quaden åkte i backen?
    Menar du att bilden försvann och den inte smällde i marken?

    Skickat från min E6653 via Tapatalk

  3. #3

    Standard

    Radiolänken dör vid sekund 15-16... Vet inte exakt om det är radiolänken men den slutar svara på inputs och gör som den vill själv.

  4. #4

    Standard

    Var har du för mottagare? Diversity på den?
    Satt antennerna att sticka ut från kolfiber ram? Med tex buntband och krympslang

    Skickat från min E6653 via Tapatalk

  5. #5

    Standard

    Vilket flight mode flög du i? Var det nåt med stabiliseringshjälp och du flög spikrakt ner så vet den kanske inte vad den försökte med för att räta upp den och spann iväg. Har varit med om det med flyg, men det är ju inte helt samma. Den ville åt andra hållet än mig när jag dök och släppte spakarna (dvs den ville stabilisera sig "åt fel håll"), så det blev spinn och rakt ner i backen. Inte mycket varvtal heller?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Tommy_H:
    Det är en FrSky mottagare med diversity. Och den satt som beskriver. Notera att bilden är tagen efter crashen så video-antennen har lossnat från sin normala plats samt en av Radio-antennerna har gått sönder till vänster i bilden. Den satt likt den till höger innan crashen och pekade mer uppåt i en ca 90 gradig vinkel från den högra.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20190220_141314.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	46,8 KB 
Id:	67621

    Ålänning:
    Jag flög i Air-Mode med 5% idle throttle. Det var ingen autostabilisering på den. Air-mode är samma som Acrobatic mode fast den tillåter motorerna att spinna på 0 throttle så du kan göra rolls, loops, yawspins etc fast gasen är på 0. Samt den faller inte bara ur himlen randomly på 0 throttle utan låser fortfarande sin axel mha gyro. Precis som Acrobatic mode gör när den har 5-10% + throttle.


    Tillägg:
    Jag vet inte om det var crashen som orsakade det eller ej men en av radioa-ntennerna hade gått av i fästet till Receivern. Jag börjar fundera på om den kan ha legat o glappat och därför orsakat det konstiga beteendet.

  7. #7

    Standard

    Funkar motorerna, ESCarna?
    Lossnade nån prop från sin axel och slirade?
    Om en av antennerna lossnar och du har diversity-mottagare så ska den väl välja den antenn med bäst mottagning? Ska inte vara ett problem om ena antennen försvinner. Den gör detta flera ggr per sekund antar jag.
    Är det en bra ack? Kallt?

    Ingen kabel får ta i kolfiber eller absolut inte mot dess vassa kanter! Är tumregler att se till att sånt inte sker. Så om skärmen på ena coax-kabeln (till antennen) tagit i kolfibret, som är strömförande, så har du garanterat problem.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Ålänning: Motorerna fungerar även efter crashen. Samma med alla ESC. Testade det igår. Ingen prop lossnade heller. De är åtdragna hårt med u-ringsnyckel eller vad det nu heter.

    Anledningen till att jag funderar på att det kanske var antennen är att jag inte vet hur den agerar om den ligger och glappar mot receivern.

    Angående kolfiberkontakt så vet jag om det du säger. Den som ligger mot kolfibern är den vänstra vilket är den som är sönder. Dvs den sitter inte som den gjorde innan i bilden. Tittar du istället på den högra så ser du en stripe som går runt där antennsladden ligger ovanpå. De går sedan båda ihop i en heatshrink.
    Det skall dessutom vara ok att ha antennsladden mot kolfibern första biten av antennen då själva antennbiten inte börjar förrens längre ut mot toppen på sladden. Det är endast den som är känslig för det.

    Jag har tänkt montera om det hela framöver ändå mha en 3d printad del.

  9. #9

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Öka idle throttle till 7 -8 %, det har skrivit massor på nätet om death flip/rolls och det ser ut som ditt RSSI värde är ok hela tiden

  10. #10

    Standard

    Kan göra det. Är dock rätt säker på att det inte är felet. Jag har kört flera batterier där jag ger 0 throttle och kan styra precis som den skall.
    När detta hände så höll jag dessutom på att ge mer throttle för att hämta upp fallet och flyga frammåt igen. Dvs inte falla längre. Så min throttle var redan 20-30% och ökade -> 50%+ precis när det hände.
    Den lyssnade inte på input alls då min input var lite yaw, höger. Lite roll, vänster. Men när den flippar ur så börjar den slippa i en roll till höger fast jag ger input till vänster. Så den tappar helt den input jag ger och lyssnar inte på radion.
    Därför jag misstänker något med receivern.

    Flög lite med min andra kwad idag efter jag gjorde om hur receivern sitter etc. Hade inga problem med att den tappade anslutning. Svårt att säga att det med garanti var det men det verkar lovande iaf.

  11. #11

    Standard

    Får jag fråga vad du har för firmware till ESC? Jag gissar på att du kör BL heli? Har du senaste versionen isf för där har det också varit strul med flip/roll of death har jag för mig jag läst någonstans.
    En sak som också kan strula är beroende på vilken FC du kör, Jag har en Holybro kakute F4 vilket gyrot sitter på en alldeles för mjuk kudde, Denna bör man byta ut mot en hårdare variant, samt vara noga med att inga sladdar ligger för nära.
    Hur är det med motorerna?
    https://www.youtube.com/watch?v=U5h2PONd7Ug


    Är tvungen att tillägga att jag haft liknande upplevelse, Var en motor som krånglade , Man hörde att ena/Bägge kullagren inte mådde så bra.

    En annan sak. Sitter alla skruvar där dom ska? Menar tappar du en skruv på fel ställe kan det utlösa mer vibrationer och det vill man ha så lite som möjligt av.

    Jag gissar i alla fall på en strulande motor utan att veta bättre.
    Senast redigerat av Thewiruz den 2019-02-24 klockan 12:22.

  12. #12

    Standard

    Tja,

    Svårt att säga angående skruvarna då mycket saknades efter crashen. Men skruvarna hade nog behövts ses över. Dock så har jag fått detta problemet 5-6 gånger innan. Kanske 1 gång varannat batteri.

    Min andra nu hela Kwad fungerar som den skall. Har flugit många batterier utan några problem med den efter jag såg över den och mountade om receivern.

    Vet ännu inte angående den som crashade då den är demonterad för att skicka in frame för garanti. Armatan Chameleon TI 5 tror jag den heter.

    Vissa motorer är lite små krassliga/tröga på den fungerande kwaden men de funkar utmärkt. Tänkte plocka isär dom någon dag o rengöra. Måste köpa något bra medel för det bara.

    Jag kör BL Heli mycket riktigt. Skall undersöka videon du länkade! Tack.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •