Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Glasa depron?

  1. #1
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 909
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Glasa depron?

    Dum fråga kanske, men...
    är det någon som har glasat depronvingar?
    Erfarenheter?
    Resultat?
    Styrka??
    Retroholic!

  2. #2
    Debattglad entusiast AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 375
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Jag har glasat Golvdepronskivor. Måste dock vara epoxibindmedel annars löses depronet upp.
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    944
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej, har precis tänkt prova det.
    Testade förut 1 lager 25 gr väv på ena sidan av 20 mm friggoskiva. (Bara för att testa ytan).
    Det blev mycket styvt.
    Man skulle kunna bygga mycket fina depronisar om man lade ned lite tid.
    Att glasa plana ytor är ju väldigt enkelt.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  4. #4
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 909
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Ja, epoxi är ju självklart.
    Jag hade tänkt mig en hangvinge, den får ju en del stryk, speciellt vid landningarna...
    Retroholic!

  5. #5

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    944
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Låter bra. Det är bara att skrida till verket.
    Håll oss uppdaterade.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  6. #6
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 909
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Som sagt var...
    bara en massa idéer för tillfället.
    Retroholic!

  7. #7
    LarsBrincks avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Inlägg
    45
    Jobb
    Skådis
    Klubb
    Team-Tornado

    Standard

    RockBreakern har glasad depronkropp. Depronet formas med värmepistol i formen, sen glas på in och utsida med depron som sandwich. Blir starkt och lätt.

    https://www.youtube.com/watch?v=MZ5QUUIy8ps

  8. #8
    Debattglad entusiast AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 375
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Jag vet en kille som byggde vingpaneler till ett fullskala segelflygplan genom att använda en glasskiva där han la upp glasfiber och depronskivor för att bygga ”skin” att limma fast på vingspryglarna. Obs, glöm ej släppmedel på glasskivan. Innan plasten härdat ut helt tog han loss skivorna och böjde dem över sprygelformen.
    Ove (AM) Nielsen

  9. #9

    Standard

    RockBreakern har glasad depronkropp. Depronet formas med värmepistol i formen, sen glas på in och utsida med depron som sandwich. Blir starkt och lätt.

    https://www.youtube.com/watch?v=MZ5QUUIy8ps
    Men är det verkligen depron i videon?
    Jag har försökt värmeforma och aldrig fått till det så bra.
    Det ska finnas nått liknande som heter fanfold som kan formas mkt bättre. Är det sånt vi ser?

  10. #10
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 990
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det går fint att värmeforma depron.
    Men det är ju ett isolermaterial så det tar en god stund att få värmen genom materialet.
    En aluminiumform och en ugn där depronet och formen får tid på sig att värmas upp fixar det.

    På filmen med Rockbreaker ser man att värmen fokuseras till pluggarna som tar åt sig värmen och i sin tur värmer depronskivan.

    Det finns plan där ytan är mer eller mindre smält i en form vilket gör depronet väldigt skört - men styvt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •