Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: PhoenixRC sim vs Windows 10

  1. #1

    Standard PhoenixRC sim vs Windows 10

    Laddade ner min gamla PhoenixRc simulator på vår PC med Windows 10 med ambitionen att lära barnbarnet att flyga RC. Hon är sugen när morfar flyger och vill gärna ta över sändaren. Det gick bra att ladd ner Phoenix programvara på PCn men den hittar inte USB interfacet. Phoenix finns inte längre på marknaden och det finns ingen hemsida att hämta någon nyare driver från. Har någon av er lyckats få Phoenix att fungera på en nyare version av Windows?

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Vad har du för ”joystick” du ansluter? Är nog dens märke du bör försöka isf hitta mjukvara till och inte Phoenix. Har du för övrigt provat byta till annan USB port?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Har du en Phoenix USB-dongle så fungerar simulatorn utmärkt med Win10. Inga särskilda drivrutiner behövs. Behöver du den sista versionen av Phoenix finns den här: https://www.flugsimulatoren.ch

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Alla versioner upp till 5.x krävde att man använde Phoenix egna kabel, med inbyggda interfacet. Fungerar ypperligt in Win10 då jag själv sitter med det. Det kom en testversion 6.x av Phoenix som lades ut fritt att prova. Den var inte färdig och det var väl i samband med den, som utvecklarna la ner projektet helt. Den versionen kunde om jag minns rätt köras utan deras egna kabel.

  5. #5

    Standard

    Jag använder denna "dongle" till PhoenixRC på min W10. Går bl.a. att ansluta valfri mottagare så funkar den trådlöst med den egna sändaren inklusive eventuella mixar m.m.
    https://hobbyking.com/en_us/wireless...r-adapter.html
    /Leif

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Har du en Phoenix USB-dongle så fungerar simulatorn utmärkt med Win10. Inga särskilda drivrutiner behövs. Behöver du den sista versionen av Phoenix finns den här: https://www.flugsimulatoren.ch
    Har Phoenix USB-dongle men kör på version 3.3 av Phoenix!?

  7. #7

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    En viss försiktighet kan vara tillrådlig med v.6 då det tycks vara en utvecklingsversion som aldrig släpptes officiellt, Det tycks vara oklart om det ens är en beta-version och huruvida det finns några ouppklarade buggar kvar i programkoden. 5.5.L finns att ladda ner från länken i min föregående post och av försiktighetsskäl kan det vara bra att se till att ha den i 'reserv' om 6.0 skulle förorsaka några problem.

  9. #9

    Standard

    Jag har inte haft problem med 6,0. Men vet riktigt inte vad den gör för nytta. Funkar bra till min Futaba radio. Använder windows 10 utan problem.

  10. #10

    Standard

    Kör på en 3.X version av Phoenix på Windowa Vista.. Går det att ladda ner en 5.X versionen från nätet?? Har bara hittat uppgraderingen från 5.5 till 6.0. Vidare, hur går man till väga för att ladda ner nya "user models"?


  11. #11

    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    1
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MFK Genlanda

    Thumbs up Phoenix RC

    Citat Ursprungligen postat av Pelleflygare Visa inlägg
    Laddade ner min gamla PhoenixRc simulator på vår PC med Windows 10 med ambitionen att lära barnbarnet att flyga RC. Hon är sugen när morfar flyger och vill gärna ta över sändaren. Det gick bra att ladd ner Phoenix programvara på PCn men den hittar inte USB interfacet. Phoenix finns inte längre på marknaden och det finns ingen hemsida att hämta någon nyare driver från. Har någon av er lyckats få Phoenix att fungera på en nyare version av Windows?






    Beställde PhoenixRC från Wich för ett halår sedan och har installerat den på Windows 10 utan problem.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pelleflygare Visa inlägg
    Kör på en 3.X version av Phoenix på Windowa Vista.. Går det att ladda ner en 5.X versionen från nätet?? Har bara hittat uppgraderingen från 5.5 till 6.0. Vidare, hur går man till väga för att ladda ner nya "user models"?
    Här kan du ladda ner hela v.5.5:
    https://www.rc-thoughts.com/phoenix-sim/
    Mycket nöje!

  13. #13

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Detta är inte alls svar på frågan men kanske hjälp.
    Jag har en väldigt gammal USB-adapter som jag köpte till FMS en gång i tiden.
    Nu har jag laddat ner en gratis MULTIFlight från MPX - (Reflex är grundstommen).
    Detta funkade direkt efter att jag kalibrerat och ställt n/r och kanalnummer så att det stämde med min sändare.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  14. #14

    Standard

    Här kan man ladda ner en .iso av 5.5:
    https://www.flugsimulatoren.ch/
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PhoenixRC_iso.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	37,1 KB 
Id:	68067
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •