Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: TopFlite F4U-1A Corsair 61" 1978-edition

  1. #1

    Standard TopFlite F4U-1A Corsair 61" 1978-edition

    En sådan raritet har legat länge hos en gentleman här, den tog en vända runt ön till några andra flygare och landade nu hos mig, i orört skick. :-) Någon med erfarenhet av TopFlites gamla godingar, eller kanske till och med denna?

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Jag håller på med en Red Box P-47! (det har jag gjort i snart 17 år ). Tyvärr står bygget still men det är bra ordning på byggsatsen. Ingen lättviktare precis men dagens elektronik och lätta motorer borde kunna få upp den ändå. Den är i det närmaste träfärdig.

    Passformen på delarna och bygganvisningen tycker jag är toppen, men någon exakt skala kanske man inte ska förvänta sig om man har sådana ambitioner.

    Min kommer att få en OS65AX samt klaffar och infällbara ställ med servo på gammalt vis.
    Senast redigerat av Phastey den 2020-11-22 klockan 10:45.

  3. #3

    Standard

    Kul att höra! Jag kikade lite i lådan och det är bra material och ritningar mm. Kroppen ser inte ut att vara någon större utmaning. Vingen däremot på en Corsair är ju inte rak för fem öre, kan bli ett pyssel. Corsair har ju ett rykte av att vara kort och knepig att få till i luften, men den ska ju kunna flyga om den är rätt med CG mm. Jag är inne på nån fyrtaktare, elektriskt infällbara landställ och fungerande flaps. Noskåpan blev efter, men hittar nog hem snart. Bruksanvisningen också. Det kom med en himla massa dekaler! Tänkte du klä din P-47 eller glasa och måla? Jag funderade ett tag på om det är bäst ha den förvarad på en hylla i lådan, eller om den borde byggas.

    Mer info:
    Radio Control Stand-off Scale låter bra!
    Kit no. RC-21
    Legandary Black Sheep Squadron.
    Vingspann - 61" (155 cm)
    Längd - 48" (122 cm)
    Vingyta - 693 sq. in (44,7 dm2)
    Motorstorlek - .60
    Vikt - 7-9,5 lbs. (3,2-4,1 kg)
    Tillverkare Top Flite Models Inc.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Jag råkar ha en liten Combat Corsair (great planes). Den flyger väldigt bra och ser snygg ut i luften! Kanske inte jämförbart men ändock - en corsair. På den hade jag problem med höjdroderfladder i dykningarna så jag fick staga upp stjärten med lite kolfiber.

    P-47:an får troligtvis solartex/oratex i all enkelhet. Jag tänker att nu får den bara blir flygklar, inte ett museiobjekt.

  5. #5

    Standard

    Skoj! Det är ju något speciellt med en Corsair...

    En lokal flygare hade en combat Corsair också, kanske var en Great Planes... hittar ingen bra bild på den, bara denna:
    http://forum.motorportalen.net/userp...DSC01406_2.jpg ... inte så givande. =) Men lite gillade jag nog Corsair redan då. Sen hörde jag att den flögs och hamnade in i en granskog i full fart. Jag kom över resterna, men den gick inte att rädda och när jag hade tröttnat på gamla flyg som låg och skräpade så hamnade den i samma hög (den bilden hittade jag nog!):
    http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=9435

    Lite senare så hade en flygare skaffat CMPro's Corsair och då började jag gilla Corsair. :-) Den var ju snygg med matt finish!!
    http://forum.motorportalen.net/userp..._Corsair_1.jpg
    Men den fick jag bara se flyga en gång, ner i ett dike. Sen såldes den iväg till Norrtälje, jag hann ej köpa den...

    Kom sen på att jag har haft en Corsair för länge sedan, en Art-Tech EPO/EPP som flög hur fint som helst. Sålde bort för att minska lagret.
    http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=470

    Kanske du har nån byggtråd på P-47an eller bilder? =) Alltid kul se folk bygga kit, speciellt rariteter som dessa.


    EDIT: Hittade bättre bild på Combaten... http://www.rcaland.ax/Jalbum/Flyg/20.../corsair1.html
    Senast redigerat av Ålänning den 2019-03-18 klockan 21:26. Anledning: Komplettering...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Byggsatsen ligger inte hemma hos mig tyvärr, men jag kan bidra med bilder senare. Du får påbörja ditt bygge själv så länge!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    För sin tid var Top Flites röda riktigt bra och det borde inte vara några större problem ur byggsynpunkt. Jag har inte byggt just Corsairen själv men väl ett par andra 'Red Box'-byggsatser någon gång i den grå forntiden. Det är fråga om 'sport-skala' och man bör redan från början att planera för ett modernt servomontage i vingen. Ritningen utgår nog från ett servo med en massa vinkelok. Du behöver antagligen också fundera lite på infästningen av landningsställen. Om jag minns rätt är det fråga om ställ med 100 graders fällningsvinkel och givetvis roterande. Vanligt på gamla byggsatser är att kabinhuven blivit väldig spröd med tiden. Det kan även gällla motorkåpan som om jag minns rätt är av någon sorts seg termoplast.
    Flygmässigt tror jag Top Flites Corsair bör vara helt O.K. De två 'Red Box'-flygplan jag byggde (Bearcat och Zero) flög finemang. Bearcaten var speciell ur byggsynpunkt då byggsatsen kom med kroppsplankning i form av formpressade balsaflak.

  8. #8

    Standard

    Jösses, modellen är ju 41 år gammal kom jag på nu. =)

    "Red box" verkar va nåt speciellt. Såg att nån hade en Corsair Red box (samma som jag har) för 400 USD på eBay, men det är säkert önskepris.

    Igår fick jag hem bygganvisningen/manualen som blev efter i köpet samt även en bok med alla Corsair-modeller. Finns säkert en Haynes också (har sån till Sabre).

    Måste det vara standard-servo-storlek eller kan man gå ner i storlek för att spara vikt? Kan ju bli lite tryck på roder vid fullgas iofs.

    Jo ritningen visar ett drös vinkel-ok jopp. Så servo i vingarna är nog att föredra, fast det är snyggt när det på undersidan ser mer verklighetstroget ut med TopFlites lösning. Går i och för sig göra så med servon också, siktar på det.

    Jaså roterande landställ, det har jag missat. Men tack för tipset, det ser lite klent ut också. Finns det roterande elektriska landställ som inte är noshjulsställ?

    Kabinhuven är lite spruken på ena hörnet, såg ny på ebay... "ny".

    Motorkåpan blev också efter, men hos en annan person... =) men den är på väg. Ska se hur den är i skick.

    Det är två balsaflak i lådan som är färdigböjda för kroppen. Aldrig sett. :-)

    Ser fram emot bygget nu!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Skoj! Det är ju något speciellt med en Corsair...

    En lokal flygare hade en combat Corsair också, kanske var en Great Planes... hittar ingen bra bild på den, bara denna:
    http://forum.motorportalen.net/userp...DSC01406_2.jpg ... inte så givande. =) Men lite gillade jag nog Corsair redan då. Sen hörde jag att den flögs och hamnade in i en granskog i full fart. Jag kom över resterna, men den gick inte att rädda och när jag hade tröttnat på gamla flyg som låg och skräpade så hamnade den i samma hög (den bilden hittade jag nog!):
    http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=9435

    Lite senare så hade en flygare skaffat CMPro's Corsair och då började jag gilla Corsair. :-) Den var ju snygg med matt finish!!
    http://forum.motorportalen.net/userp..._Corsair_1.jpg
    Men den fick jag bara se flyga en gång, ner i ett dike. Sen såldes den iväg till Norrtälje, jag hann ej köpa den...

    Kom sen på att jag har haft en Corsair för länge sedan, en Art-Tech EPO/EPP som flög hur fint som helst. Sålde bort för att minska lagret.
    http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=470

    Kanske du har nån byggtråd på P-47an eller bilder? =) Alltid kul se folk bygga kit, speciellt rariteter som dessa.


    EDIT: Hittade bättre bild på Combaten... http://www.rcaland.ax/Jalbum/Flyg/20.../corsair1.html

    trådlyft och trådkapning! Här är några bilder på P-47:an enligt utlovat som den ser ut idag, snart träfärdig - en OS65AX i nosen! Det har tagit sisådär 15år (inte 10 som jag skrev tidigare). Hur går det med Corsairen?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	BD0F6D72-43A6-4E8E-9E67-875DF216F5E1.jpg 
Visningar:	200 
Storlek:	83,0 KB 
Id:	70886   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B0673C19-A39A-44A8-A9D8-EABAEE925F34.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	79,4 KB 
Id:	70887   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	8519C833-E056-4C5E-8D2D-EC0448AE80FA.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	68,2 KB 
Id:	70888  
    Senast redigerat av Phastey den 2020-06-08 klockan 21:47.

  10. #10

    Standard

    Tjusig! Hur har bygget varit? Jag har många flyg som inte är klara än som jag börjat med för ca 10 år sedan, plus/minus. Du är förlåten. :-D

    Corsairen... äuhm... den ligger under en Top Flite DC-3-låda och väntar.
    Jag hör till den gruppen stolpskott som skaffar saker i mycket högre takt än de blir klara.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Det var ett tag sen jag fick ihop den, men bygget var enkelt, om än med ganska mycket delar. Bara ”filletsen” vid vingroten tog en vecka att få till. Böjde balsan med varmvatten och glasade efteråt. Kroppen klarar nog en direktträff - väldigt kraftigt byggd med tjocka material. Rundheten löste man enkelt med 4 formpressade balsaflak. Vingen har jag av någon anledning lyckats få assymetrisk, där ena halvan är ca en Cm längre än den andra. Tror den flyger ändå.

    en annan modifiering är fenan och stabben, där plankade jag på tunn balsa på båda sidor för att sedan slipa ner så att man fick till lite profil på dem. Blev snyggare än bara flak.

    har köpt nya elställ till den också. Målsättningen är att få den klar i sommar!

  12. #12

    Standard

    Ja usch ja, Corsairens vingform lär ju sätta ens ritningskunskaper på prov. :-)
    De äldre flygen jag haft att göra med så har varit rätt rejäla konstruktioner, lite tyngre, men ordentligt tilltagna.

    Blev det Robart elektriska eller hittade du nåt bättre?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Ja usch ja, Corsairens vingform lär ju sätta ens ritningskunskaper på prov. :-)
    De äldre flygen jag haft att göra med så har varit rätt rejäla konstruktioner, lite tyngre, men ordentligt tilltagna.

    Blev det Robart elektriska eller hittade du nåt bättre?
    det blev enkla no-name ställ, men lite extra tilltagna avsedda för en tyngre modell. Kommer att komplettera dem med fjädrande ben.

  14. #14

    Standard

    Trådkapning, men lite inspiration kanske är på sin plats? 17 år senare blev den klar!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1B1A829C-AA57-4DF5-B6F0-0C7072A8E3F7.jpeg 
Visningar:	90 
Storlek:	106,1 KB 
Id:	72074Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0C65A38C-A5E1-4714-A3CF-9CB4336928D9.jpeg 
Visningar:	89 
Storlek:	86,6 KB 
Id:	72075Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3D5C9C0B-0241-4E0A-9FC0-F17009B0DF67.jpeg 
Visningar:	82 
Storlek:	88,3 KB 
Id:	72076Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	A2DEDA31-828C-4E92-B4F9-95FF82CA4E5C.jpeg 
Visningar:	79 
Storlek:	85,4 KB 
Id:	72077Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	07122AEB-48E3-4537-9A96-33516E1060CD.jpeg 
Visningar:	82 
Storlek:	66,1 KB 
Id:	72078

  15. #15

    Standard

    Tjusigt! :-D Lite sugen blir man ju på börja, men några andra RC-byggen går före.
    Blev den tung? Första flygtillfälle inplanerat? Hade dom pneumatiska ställ förr eller var det servo-ställ?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Den väger 3,6kg exakt! Modern elektronik och motor spar ju en del vikt. Har mikroservo på trottel och miniservon till klaff.
    vanliga elställ, det satt servomanövrerade ställ innan men jag blev inte nöjd med hur det blev så jag tog bort det.

    Motorkörning och ev flygning kan ske så fort väder (och familj) tillåter. Är lite nervös för inverterad motor men hoppas det ska gå. Annars fuskar jag med ombordglöd. Har varit väldigt noga med tankplacering men man vet ju aldrig. Ska lacka kåpan med 2-k klarlack också, men jag måste låta den gula färgen torka ordentligt först, typ 2 veckor eller så.

    TP blev ”spot on” med accen (4-cell nimh) framme i motorutrymmet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •