Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

mne: Frslag p tng fr att ta isr XT60 och XT90?

Standard Frslag p tng fr att ta isr XT60 och XT90?

Jag sg en tng nnstans som nn hade moddat lite att anvndas fr att ta isr XT90-kontakter (kopplat bort acken, inte ta snder kontakten), men jag hittar inte mer.

De flesta tnger gr ju t andra hllet, nr man klmmer ihop, s klmmer tngen ihop. Ska vara andra vgen. Frslag?

Orsaken r att det ibland r extremt trgt och har man otur s river man ngot av "rekylen" eller va man sger. ;-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 611
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Skulle vl vara nt snt hr, fast med andra kftar
    https://www.biltema.se/verktyg/handv...ats-2000016795
    Retroholic!

uffe_46s avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    478
    Jobb
    Systemingenjr
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

Standard

Thomas, en sn har jag, den r liten. Jag har sett en strre med breda klor som tar tag p annat stt (tngen klmmer om lngsidorna och drar isr, 4 "tnder" alltsm typ s hr, men moddad https://www.fotoagent.dk/single_pict...ega/FP10_1.jpg ), men den dr kan ju g. Dock tror jag piggarna kommer slita ut plasten snabbt. Mste ju f grepp.

Uffe, hahaha! Funderade va fasen det var fr tng du lnkat, sen sg jag. ;-)

Nypkraft har jag nog s jag klarar mig, problemet r att man ska DRA isr en kontakt och det har jag (egentligen inte jag i detta fall) mer problem med. Klmmer man fr hrt s gr dom inte isr. Tappar allts inte taget. Det r det att nr de vl slpper s rycker det till. Att vicka r ingen hjdare. Nr det blir trngt och skra grejer runt om s vill man inte slinta, skulle vara smidigt bara stta dit en tng, klick isr. Jag frstod att problemet r nr de ska isr allts. Men vissa XT90 (r sna med gnistskydd) de gr ju knappt in i kontakterna hela vgen heller.

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 611
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Jag bara funderar p om man kan hrdlda p ett par bredare, anpassade kftar p den typen av tng jag freslog.
    Ett bgfilsblad r ju bde tunt och starkt....
    Retroholic!

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 933
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 297
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Brukar stta typ 5 cm krympslang ver hela kontakten och bakt ver sladdarna p bde ack och reglage - d fr man lite mera att ta tag i. Visserligen p XT60-kontakter men kan kanske ge lite bttre grepp ven p XT90. Har man inte plats fr detta s fungerar det ju tyvrr inte.
    Roger

haskells avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    234
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

Standard

Borra hl i bda kontakterna och anvnd en segerskringstng, funkar p bde xt- och deans-kontakter.

Standard

Mnga bra tips. Kanske blir enklast att ta med ett par av XT60 och XT90 till en butik dr man fr testa runt lite en stund och komma p nt. =)

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 147
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

En tng r en plsterlsning. Jag gillar att eliminera problemet istllet fr en work around, att plster. Fundera p om kontakterna du kper p hobbyking r genuina? vervg att byta sort p kontakter till ngot som faktiskt fungerar utan vermnskligt vld.

Ja, jag r ocks lite fr sl och anvnder XT60/90, ja jag r inte heller njd med EC5, nej lsa guldkontakter r heller inte optimalt ven om smidigare. Att produkten man kper kommer med frinstallerad skitkontakt r ingen urskt att anvnda tex XT60/Deans

Har inte testat dessa sjlv men de skall hantera strm bra iaf. https://www.youtube.com/watch?v=BQg1...getnSRm_ED2QEQ
    Superhero

Reg.datum
    Oct 2017
    Inlgg
    153
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Jag kper inte HobbyKing-kontakter till ett bygge som kostar. =) Kper inte alls HobbyKing-kontakter.

Hur som helst... jag vet inte hur ni tnker... men om en kontakt gr vldigt ltt isr (HobbyKing tex kan vara bde och, men de har inget med denna trd att gra)... r den d bra? Kontaktar den? Eller r det bra om den r fr jevlig att f isr fr att d r det kontakt? Eller r det plasten som hller i d? Jag har provat mnga olika kontakter och XT-kontakterna funkar nog bra, det r bara det att vissa r trgare n andra (samma batch) och det har skert att gra med att nn kontakt vrmts mer n en annan under ldning. Jag har alltid hona och hane kopplade nr jag lder.

S det blir att byta kontakter (Henke, ditt frslag har jag inte sett frr), har ven sett vinklade XT60-kontakter, men inte XT90 som r det stora problemet. Eller hitta en bra tng att modda.

Man lgger ju mesta styrkan p kontakten fr att man inte ska rycka till efter den lossnat. Annars r det aldrig problem dra isr dem.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 933
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Oberoende av hur bra kontakterna r s kan det vara bkigt om det r trngt att komma till.
    Det skulle ju bli rtt s dyrt om man skulle ha kontakter med "nollmoment" och vred fr att "lgga an".

Ett hl i kontakten som passar en skringstng - och som man med en hand kan stlla om s att den kniper i stllet nr man ska f tag p flrpen till kardborrbandet som alltid sitter gmt...

Vem uppfinner en sdan tng - billigt?

Standard

Jag provade nyss med ett par helt nya oldda vanliga Amass XT90 (inte HK-kopior) med en ny oppnad Imperial tng med 90-graders bj https://imperial-tools.com/products/...k-ring-pliers/ (proffsen sger skert att en Classe/Biltema rcker bra, men det var inte en sn jag hade liggande)... men den var p tok fr liten och klen och funkar tyvrr inte med hl p XT90 fr att dra isr. Problemet r att man mste dra lika p bgge sidor (4 stllen totalt) s en moddad tng i storleksklass med den pgrts lnkade till https://cdn.shopify.com/s/files/1/01..._1024x1024.gif r mer lmplig om man lyckas f till det. Och det r inte bara det, hur ska man f tag i kontakten?

Jag har ven testat gjuta in bgge ndor dr kablarna gr in i kontakterna med epoxy med rfflor fr att f mycket strre yta s det blir lttare att greppa utan att klmma ihop hanen. Men man ork ju inte hlla p med alla speciallsningar hela tiden.

Vad gller XT60 finns ju XT60 Grip/XT60+ (har sna) och de r lttare dra isr. En riktig XT60 r inte s stort problem. Men det finns inte XT90 Grip eller XT90+ vad jag sett.

S lsningen r nog Uffes lnk :-) och hlla emot det pltsliga rycket, eller byta kontakter (vet dock ingen kontakt som man slipper det frdande rycket) s det blir vl att frlnga kablaget och gra om s inget helt enkelt gr snder.

Det r p tv st 7 kg Vulcan-multicoptrar dessa XT90 finns i par samt i strre UAV-flyg som jag bygger, fr inte faila p fltet, ska funka varje gng och inte riva ngot.

Standard

Det finns specialverktyg som funkar bra. https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...___store=en_us

Skickat frn min Pixel 3 XL via Tapatalk

Standard

Citat Ursprungligen postat av DanN Visa inlgg
    Det finns specialverktyg som funkar bra. https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...___store=en_us
    Dr ser man! Tyckte vl att vi inte kan vara ensamma om I-landsproblemet. Skulle vara fint med nt liknande till XT90 ocks.

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Dr ser man! Tyckte vl att vi inte kan vara ensamma om I-landsproblemet. Skulle vara fint med nt liknande till XT90 ocks.
    Hller med. Men ven Hobbyking sljer numer bara original XT90 frn Amass, och de har bra precision. Sitter bra men relativt ltta att f isr.

Skickat frn min Pixel 3 XL via Tapatalk

Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlgg
    384
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlgg
    Borra hl i bda kontakterna och anvnd en segerskringstng, funkar p bde xt- och deans-kontakter.
    Hkans tips verkar bra om man har en lagom stor tng fr lsringar med sm hl. Specialverktyget frn HK r frsts ocks en lsning...

Jag har gjort s hr:

Anvnder XT-60 fr strmmar upp till 40 A. Kollar med en enkel 3,5 mm kontaktpinne att honkontakten inte r fr stor s att det finns risk fr glapp. Sen lider jag med utmaningen att dra isr kontakterna utan att slita snder ngot i modellen.

Fr strmmar 40-80 A anvnder jag 4 mm kontaktpar i rda plastskal t.ex
    http://www.mbs-rcmodels.se/kontakter...kter-med-skal/
    Det gr att stta ihop en kontakt i taget s att man kan kolla att de gr lagom trgt. Nr man skall ta loss batteriet behver man inte slita i kontakterna. Det gr att vrida dem lite fram-och-tillbaka nr man drar isr dem s att man drar mttligt just nr kontaktparet gr isr. Tyvrr passar inte olika fabrikat med varandra.

Fr strmmar ver 80 A anvnder jag enskilda bulletkontakter, 5 eller 6 mm. D har jag full koll p hur kontakterna passar ihop. Tyvrr blir det en del ldarbete men det r smllar man fr ta... Fartreglagen kommer alltid utan kontakt s ldning blir det!

XT-90 och specialverktyg undviker jag.
    Lars

Standard

Lars, dom dr rda fr 40-80 A som du anvnder, har du inte sttt p att de blir glappa och att de tappar pinnar? De jag provat s har inte hllit mttet och brjat glappa fort, de sitter inte alls lika bra som XT90. Det finns frsts flera tillverkare, jag har haft att gra med tre olika. Ett par har varit bra, men de har jag inte hittat flera av. :-( Drfr gav jag upp dem. Annars gillade jag nog dem bst eftersom, som du sger, man har koll p ena kontakten i taget.

Ldning r inget problem. Mste ska vidare om jag hittar sna dr rda bra igen. Det finns ju nn lsning p gnistskydd dr ocks. r ju ca 24 kondingar i mina byggen som samlar p sig. Sprakar till lite med XT90 ocks (de Amass med gnistskydd), blir svarta till slut och mste putsas. Nr ej hga strmmar genom dem under drift.

Amass XT60 har nog alltid funkat finfint s lnge man ltt dem med en kontakt ansluten i andra nden.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •