Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Motorriktning på 2-motormodell

  1. #1

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard Motorriktning på 2-motormodell

    Hej,

    På byggritningen till många 2-motoriga modeller visas att den ena motorn skall riktas lite åt sidan.

    Det finns olika förutsättningar:

    A. Modellen har motorpoddar på vingarna och en gemensam fena baktill på kroppen. Blåsten från motorerna träffar alltså inte fenan som när motorn sitter framtill på kroppen. Exempel:
    DC-3, Catalina, Mosquito, F7F Tiger Cat och många 2-motoriga bombplan.

    B. Modellen har fenor i ytterkanten av stabilisatorn eller bommar med motorerna framtill och en fena baktill på varje bom. Blåsten från motorerna träffar fenorna. Exempel:
    Beech 18, Lockheeed Electra, svenska bombplanet B18,
    Lockheed P-38 Lightning, OV-10 Bronco, P-61 Black Widow.

    Hur är det egentligen med detta? Skall det alltid vara sidoriktning på en motor och i så fall hur, eller går det bra utan sidoriktning? Någon som vet?

    Lars

  2. #2
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Byggde en ESM F7F Tigercat för några år sen o vill minnas att båda motorerna var riktade lätt åt höger. För övrigt så när du väl flyger spelar det mer roll hur väl motorerna synkar mot varandra för annars flyger modellen inte rakt ändå.
    Våga vägra Powerbox!

  3. #3

    Standard

    På min Twin Otter lät jag elmotorerna vara motroterande men det kanske räknas som fusk? Jag vill minnas att det propellerblad som är nära kroppen ska röra sig neråt.
    /Leif

  4. #4
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Hej,

    På byggritningen till många 2-motoriga modeller visas att den ena motorn skall riktas lite åt sidan.

    Det finns olika förutsättningar:

    A. Modellen har motorpoddar på vingarna och en gemensam fena baktill på kroppen. Blåsten från motorerna träffar alltså inte fenan som när motorn sitter framtill på kroppen. Exempel:
    DC-3, Catalina, Mosquito, F7F Tiger Cat och många 2-motoriga bombplan.

    B. Modellen har fenor i ytterkanten av stabilisatorn eller bommar med motorerna framtill och en fena baktill på varje bom. Blåsten från motorerna träffar fenorna. Exempel:
    Beech 18, Lockheeed Electra, svenska bombplanet B18,
    Lockheed P-38 Lightning, OV-10 Bronco, P-61 Black Widow.

    Hur är det egentligen med detta? Skall det alltid vara sidoriktning på en motor och i så fall hur, eller går det bra utan sidoriktning? Någon som vet?

    Lars
    Hej Lars. Följ dessa råd så hamnar du rätt. Kör detta på alla mina två och fyrmotoriga modeller !!

    https://www.modelairplanenews.com/mu...gine-aircraft/

  5. #5

    Standard

    När jag byggde en Great Planes P-38 Profile Ligthning med OS .25or skulle bägge motorer peka utåt 4 grader fast bägge motorer roterade åt samma håll, enligt ritningarna. Det förstår jag inte.

    Med el och motroterande så har jag satt 3 grader utåt på de modeller jag har. Det förstår jag.

    HK DC-3an vet jag inte vad har. Ingen bryr sig.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    När jag byggde en Great Planes P-38 Profile Ligthning med OS .25or skulle bägge motorer peka utåt 4 grader fast bägge motorer roterade åt samma håll, enligt ritningarna. Det förstår jag inte.

    Med el och motroterande så har jag satt 3 grader utåt på de modeller jag har. Det förstår jag.

    HK DC-3an vet jag inte vad har. Ingen bryr sig.
    Tja,säger detta: Ivve´s länk gav ca 10ggr mer än detta,jag har ju förmånen att få flyga med hans pärlor,även med motorbortfall och kan konstatera att Ivve har lyckats genom att följa de råd som finns ang. detta..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Tja,säger detta: Ivve´s länk gav ca 10ggr mer än detta,jag har ju förmånen att få flyga med hans pärlor,även med motorbortfall och kan konstatera att Ivve har lyckats genom att följa de råd som finns ang. detta..
    Haha, du har säkert rätt, jag var för snabb för att få in "mina erfarenheter"... och du är ju moderator, så det är ju bara att ta bort mitt, ditt och detta inlägg så är tråden tre inlägg kortare och folk kan spara tid.

    Men jag tyckte det var värt att nämna att RC-flygtillverkaren Great Planes gjort på sitt sätt på den P-38 jag byggde för länge sedan. Och eftersom det var ett (av flera) svar på trådstartarens fråga: "Hur är det egentligen med detta? Skall det alltid vara sidoriktning på en motor och i så fall hur, eller går det bra utan sidoriktning? Någon som vet?" så tyckte jag att det kunde nämnas att RC-flygtillverkaren Great Planes nog satt 4 grader utåt på BÄGGE förbränningsmotorer på en P-38, sitt lilla skitflyg, som inte är i närheten av stora dyra jätteflygen proffsen i forumet använder.

    Men men... som länken i Ivves inlägg där P-38an nämns "For a tail-dragger aircraft, I set the left engine with zero offset, and I set the right engine with 3 degrees of right thrust." Det är inte ett dugg vad Great Planes gjort på ett litet flyg. Nick är också en RC-flygtillverkare. Så med det sagt så ... lita inte på Great Planes? Eftersom Nick kan bättre och det funkar enligt dina tester. Att flyga twin handlar också om att tänka på en massa mer än bara motorvinkeln.

    Det är lite förvirrande att ni ibland mellan raderna kaxigt säger "gör som proffsen annars får ni skylla er själva". Men ibland "varför krångla till det, flyg". Jag är ingalunda ett proffs så jag litar på RC-tillverkarna och de med kunskap. Inte lätt alla gånger det.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    1:Jag tar i stort sett aldrig bort inlägg om det inte är spam.
    2.Frågan gällde skalamodeller som tex Catalina mfl,ett bra exempel är TopFlites DC 3 som ska ha högermotorn utåtriktad enl ritning,jag har provat utan detta och det var inte bra på en Marutaka DC3,efter fixning så var den mycket trevligare..
    Jag ser heller inget "kaxigt" i att den som har erfarenhet med att konstruera o bygga och flyger större skalamodeller som tex Ziroli mfl delger sina kunskaper..Ser jag som ett stort plus!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Som lite kuriosa, ja jag vet att Ju 52:an är tremotorig, men kika på motorriktningen här!


    Jag fick nån förklaring på att "det var mycket lättare att montera motorerna vinkelrätt mot vingens framkant".
    Javisst, sen får man väl på köpet att skulle en motor stanna, så drar den andra s.a.s. åt rätt håll, alltså utåt...
    Retroholic!

  10. #10

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    På min Twin Otter lät jag elmotorerna vara motroterande men det kanske räknas som fusk? Jag vill minnas att det propellerblad som är nära kroppen ska röra sig neråt.
    Motroterande elmotorer kan man kalla "Den ultimata lösningen" i stället för fusk. Blåst-rotationen bakom propellrarna jämnar ut sig och vridmomenten neutraliseras. Dessutom strejkar sällan en elmotor så man kan glömma sidoriktning.

    Lars

  11. #11

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Tack Ivve för en mycket innehållsrik länk.

    Där finns en hel del att tänka på när jag installerar motorerna och när jag skall flyga min Catalina. Bland det viktigaste tycks vara att starta flackt, bygga upp fart och att hålla en låg anfallsvinkel när farten är låg.

    Ziroli och Bokis är eniga i att högermotorn skall vara utåtriktad. Detta gäller alltså både för P-38 som har två fenor och för DC-3 som har en fena. Catalinan har tätt mellan motorerna och en stor fena. Ett par grader högerriktning på högermotorn skadar nog inte.

    Tråkigt att byggsatstillverkare ger så olika anvisningar. Bra att jag genom detta forum får råd från erfarna flygare.

    Jag grunnade på denna fråga när jag byggde Pond Racern som syns i min Avatar. Den är en "taildragger" med en stor fena och två små fenor, alltså ett specialfall med tre fenor. Till slut bestämde jag mig för att rikta motorerna rakt fram och det gick bra i starterna. Till slut stannade höger motor före en landning men det är en annan historia...hade inte hjälpt att ha den högerriktad...

    JU-52 är ett specialfall med tre motorer. Mittmotorn ger propellervirvel över kroppen som normalt trycker stjärten åt höger, dvs modellen drar åt vänster om man inte ger motroder i starten. Hur motor 1 och motor 3 inverkar i starten kan man ju grunna på. Det är bara att starta försiktigt och prova sig fram.

    Tur att man är van från pylon racing att ge höger sidroder i starten.
    Lars

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Tack Ivve för en mycket innehållsrik länk.


    JU-52 är ett specialfall med tre motorer. Mittmotorn ger propellervirvel över kroppen som normalt trycker stjärten åt höger, dvs modellen drar åt vänster om man inte ger motroder i starten. Hur motor 1 och motor 3 inverkar i starten kan man ju grunna på. Det är bara att starta försiktigt och prova sig fram.

    Lars
    Jeg har bygget en JU52 og ifølge tegningen skal forkanten af finnen placeres til venstre for midteraksen, for at modvirke det yav der fremkommer af propelluften over finnen. Tante JU52 har ikke fløjet endnu, så jeg kan ikke videregive erfaringer.
    Med venlig hilsen

    "Flyvetossen"

    Min hjemmeside: http://www.Flyvetossen.dk.
    Er opdateret 12. september 2020.

  13. #13

    Standard

    Nu är jag ju nyfiken, så jag frågar expertproffsen här och ser fram emot ett professionellt svar. Vinkeln för vänster och höger motor är en sak, men hur är det med vinkel nedåt/uppåt för motorerna på ovan nämnda flygmodeller och teorin bakom det?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Kan det ha med vingprofilen att göra?Har en Dynam DC3 med Clark-y profil alltså plan undersida,där är motorerna nedriktade
    Och den flyger kanon med neutralt höjdroder
    Tobbe

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Med risk för att hamna off topic med jetmotorer så finns där lite matnyttigt som kanske kan appliceras även på propellermodeller. Finns ju tvåmotoriga jetflygplan också

    Någon nämnde vingprofiler och där kan säkert en del vara svaret. En jetmotor blåser luft med en rackans fart. Detta ger lyftkrafter hos de ytor som luften passerar. Ni vet barnexperimentet där man håller en pappersremsa och blåser luft längs med den så lyfter den sig upp mot luftströmmen.... Samma sak sker med stabbe/fena och är mer och mer påtagligt ju långsammare man flyger och ju mer man gasar. Typ i starten.

    Det är inte helt ovanligt med extrema motorriktningar hos jetmotormodeller som i sig inte har vridmoment alls att ta hänsyn till. Se nedersta bilden på en BVM Bobcat där motorn behöver riktas betänkligt neråt för att kompensera höjdroderverkan som blir när luften blåser ut under stabben. Ju mer bärande vingprobil man har desto mer påverkan ger detta även med lägre luftströmmar. Ju äldre flygplanet är desto långsammare går det i regel och desto mer feta vingprofiler brukar användas.

    Min tumregel är att rikta motorn med utblåset "bakåt" och sen kan man justera under intrimningsfasen av modellen. Att sikta rätt på första försöket är så osannolikt att man ändå får bygga om lite tänker jag.






    Yak-130, en modell avsedd för två motorer men som flygs med enbart en motor som dessutom blåser ut under stabben... 10grader ut och 10grader ner behövdes där....

    Sorry för offtopic igen.

    Superhero

  16. #16

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Nu är jag ju nyfiken, så jag frågar expertproffsen här och ser fram emot ett professionellt svar. Vinkeln för vänster och höger motor är en sak, men hur är det med vinkel nedåt/uppåt för motorerna på ovan nämnda flygmodeller och teorin bakom det?

    Det handlar om luftmotstånd.
    Flygplanets vingar gör motstånd i luften, särskilt när planet stiger brant. Det kallas inducerat motstånd.

    På en högvingad modell med propeller i nosen bromsar vingarna upptill. När man gasar på tenderar nosen att stiga. Här är det rätt att vinkla ned propelleraxeln 3-5 grader.

    En modell med vingarna i samma nivå som propelleraxeln, eller lite lägre, behöver ingen uppåt/nedåtriktning.

    En gammaldags flygbåt med vingarna i kroppens överkant och motorn i en podd ovanför kroppen drabbas av luftmotstånd nedanför propelleraxeln, både från vingarna och från flygbåtskroppen. Den modellen behöver uppåtriktning av propelleraxeln.

    Alla flygmodeller jag nämnde i första inlägget har motorerna på vingarna och behöver därför ingen vinkel nedåt/uppåt för motorerna.

    Min fundering om detta för jetmodeller:
    Samma princip borde gälla för balansering av drivkraft och bromsande kraft för jetmodeller.
    För det mesta går det bra utan nedåt/uppåt omriktning av utblåset.
    A-10 Warthog är ett knepigt fall eftersom motorerna sitter över vinge OCH stabilisator. Jag har hört att den blir ostabil i höjdplanet om man har för stark motor. Utblåsen är riktade nedåt så bromsverkan från vingen borde göra att planet tippar framåt. Jämför med MD-80 som har motorerna på samma sätt men stabben högt över motorerna.

    Intressant!
    Lars

  17. #17
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Svaret är mycket enkelt.
    Man riktar motorerna lite snett beroende på att vid normal planflykt har man en vinkelskillnad mellan propellrarnas plan och flygplanets vinkel genom den relativa luftmassan. Det innebär att det propellerblad som rör sig nedåt har 2 -10 grader högre anfallsvinkel gentemot den relativa luftströmmen. Alltså flyttas dragcentrum ut en bit från propellernavet. På enmotoriga flygplan kompenserar man detta med att antingen vinkla sidrodret eller motorn. På de flesta enmotoriga flygplan roterar motorn medurs - sett bakifrån. Dragkraftens centrum ligger då en bit ut på det propellerblad som är på väg ner (höger om propellernavet). Det blir att man får kompensera med Höger sidroder då det nedåtgående propellerbladet har en relativt högre anfallsvinkel och vill gira planet åt vänster.
    Samma sak gäller vid flermotoriga flygplan. På motorsvaga flermotoriga flygplan kompenserade man detta med motroterande propellrar. Och då såg man till att det var det
    propellerblad som var närmast flygkroppen som snurrade nedåt. Dvs, Vänstermotorn roterar medurs - bakifrån sett, och högermotorn roterar moturs.
    Man talar om "kritisk" motor som vid ett motorbortfall innebär att det krävdes lite högre fart för att kompensera för att dragcentrum ligger utanför motorn. Den kritiska motorn är den som ger minst girkraft om den stannar.
    https://en.wikipedia.org/wiki/P-fact...rsus_pitch.png
    Senast redigerat av AM den 2019-04-03 klockan 12:36.
    Ove (AM) Nielsen

  18. #18

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Bra svar, Ove!

    Ditt svar är kanske inte så enkelt men det är tydligt. Nu förstår jag varför Ziroli och de andra experterna rekommenderar att bara högermotorn skall riktas åt höger. Om högermotorn stannar så blir ju återstående dragkraft ändå från en punkt till höger om vänstermotorn, åtminstone vid hög anfallsvinkel.

    Lars

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    På min Marutaka DC-3 har jag motorerna (två OS FS ,26) riktade rakt fram, som på fullskalamaskinen. Likaså på den Kyosho Catalina jag har med två OS .15.
    Har fullskalamaskinen ingen sidoriktning varför ska då modellen ha det.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC05828.JPG 
Visningar:	43 
Storlek:	146,6 KB 
Id:	70273Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Marutaka DC-3 in pits1.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	70274

  20. #20
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    På min Marutaka DC-3 har jag motorerna (två OS FS ,26) riktade rakt fram, som på fullskalamaskinen. Likaså på den Kyosho Catalina jag har med två OS .15.
    Har fullskalamaskinen ingen sidoriktning varför ska då modellen ha det.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC05828.JPG 
Visningar:	43 
Storlek:	146,6 KB 
Id:	70273Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Marutaka DC-3 in pits1.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	70274
    Heja Janne-

    Lite förvånad
    att du inte förstår varför man högerriktar den högra motorn på en rc modell. Vänta tills du får motorbortfall på vänster motor ! Modellen blir betydligt mycket lättare att hålla kontroll på utan störtspiral, Om den däremot är rakt riktad så kan man räkna med att den snabbt gör en vänster störtspiral ! Självklart flyger modellen problemfritt med bägge motorerna rakt riktade så länge dom går som dom ska !

    Hälsn. Ivve ( En som har testat flertal gånger ) ( Även Bokis har samma erfarenhet )

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •