Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Glödrivare Microsense GLOW5 LP.

  1. #1

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard Glödrivare Microsense GLOW5 LP.

    Hej på er modellflygsare.
    Provar här att se om jag kan få lite felsöknings tipps.
    Jag äger en ASP 400R som jag har försökt i vinter starta upp och köra in. Jag har köpt en Microsense GLOW5 LP i från HAB Electronics för 2 år sedan. Pga jobb och en lägre tids sjukskrivning ( Gipsat ben ) så har jag inte kunnat provöra motorn sedan jag köpte glöddrivaren.

    Den skall drivas av en NI-MH pack 3.6volt eller ett en cells Li-Po. Jag missade att denna glöddrivare drar väldigt mycket ström när den jobbar. Men den funkade med mitt Ni-Mh batter i när jag provade den första gången.
    Jag har en liten del av diskutionen på Kennys forum inlägg om sin CY 84'' Bear Cat medASP 400.

    Mitt prohblem är att min glöd drivare är helt död nu. När jag ställde in den i min provbänk för motorn mot mottagare och servo enligt instruktion så funkade den. Jag använde mig av som sagt ett Ni-Mh batteripack på 3.6volt 2100mAh som full laddad gav 4,16volt. Jag fick stiften att glöda under halvgas som jag ville och allt såg bra ut. näst kommande helg tar jag allt och åker ned till båtklubben för provstart och inkörning av motorn (bor i ett radhusområde) så var glöddrivaren död. Ingen reaktion alls längre när jag sätter i batteriet och startar mottagaren som den gjorde när jag fick igång den hemma i hobbyrummet.
    Jag vet att den inte startar upp på en gång. Man måste ge full gas först och sedan föra spaken till tomgång för att den skall aktivera glöd. Men det gör den inte längre. Alla 5 stiften är kollad inget är trasigt. vet inte hur många gånger jag kollat kablar till glödstiften från glöddrivaren.
    Jag har mailat HAB om att kanske få något råd men inget svar. Har även skickat frågan till Microsense.at men dom har inte heller svarat. Känns surt att köpa en till ny glöddrivare. Kostar lite över 1000kr, så det tar emot. Men vill flyga kärran med denna motor i år.
    Är det någon som har någon ide på hur man kan felsöka. Stod inget var jag kunde se i instruktions bladet som följde med.
    Någon som har någon ide?
    Peter

  2. #2

    Standard

    Har du tjekket om der er nok spænding på batteriet.
    Med venlig hilsen

    "Flyvetossen"

    Min hjemmeside: http://www.Flyvetossen.dk.
    Er opdateret 12. september 2020.

  3. #3
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ..Och att jorden i motorn är OK? Har själv en sån och den är stryktålig..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Tack för era svar Flyvetossen och Bokis.
    Jag mätte batteriet när den är kopplad mot glöddrivaren och det är 4.1volt med ny laddat batteri.
    Kablar och jord kabel samt att alla stift är hela är kollat.

    Kanske får köpa en till glöddrivare.
    Såg Microsense har en bättre Glow5C som ta 2 cells lipo 7,4volt och du kan driva 1 till 5 stift. Den kollar var stift för sig. Dubbelt så dyr men verkar väldigt igenomtänkt.
    Men skall kolla än en gång i kväll om jag hittar något jag missat.. Peter

    Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  5. #5

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    "Krångligt det här" skrev jag i Kennys tråd inlägg #32. Misstänker att det är batteriet som inte orkar med.
    Jag försöker mig på en förklaring för de som kan hänga med på lite enkel ellära:

    Microsens Glow5 LP arbetar med alla fem stiften parallellkopplade. Normalt drar ett OS F-stift c:a 3 A från ett 1,2 V glödströmsbatteri. Glöddrivaren pulsar ström från batteriet med c:a 25% puls och 75% paus. Idealiskt skulle detta ge 3,6/4 = 0,9 V medelvärde till glödstiften. I verkligheten blir det spänningsfall i batteriet, glöddrivaren och kablarna. Batteriet är nog den svagaste länken och jag misstänker att det inte orkar ge mer än 3,0 V vid puls. Den effekt (W) man vill ha i glödstiften skall åstadkommas genom att glöddrivaren pulsar så att effektivvärdet blir samma som vid matning från ett glödströmsbatteri, alltså 1,2V x 3A = 3,6W.

    Lägg märke till skillnaden mellan medelvärde och effektivvärde!

    Antag att du får 2,4 V över glödstiftet under puls. Effekten blir då 2,4V X 6A = 14,4W. Glödstiftet skall bli lika varmt som vanligt och hålla samma resistans som vanligt. Pulsen får då inte pågå mer än 25% av tiden för att inte glödstiftet skall bli överhettat. 25% av 14,4W = 3,6W. Detta baseras på mitt antagande att batteriet orkar hålla 3,0V vid 30A.

    Vadå 30 Ampere? Jo, 6A vid puls och fem glödstift bli 5x6 = 30A.
    Kolla med en känd belastning vilken spänning batteriet orkar hålla vid 30A. Detta är lätt att skriva men inte så lätt att göra.

    NiMH med låg självurladdning(LSD eller NiMH2) duger inte till en så här strömkrävande tillämpning. NiCd fungerar men de finns ju inte att köpa numera eftersom de innehåller kadmium. LiPo-batterier, som vi använder till elflyg, klarar höga strömmar och är specificerade för det(C-värdet) men enkelceller med vettiga anslutningar finns knappast för höga strömmar.

    Jag vet faktiskt inte vilken sorts batteri man skall använda till Microsens glöddrivare. Kenneth E rekommenderade Li-ion celler 18650 på 2,5Ah med 20C strömkapacitet. Den skulle klara 50A om specen stämmer men var får man tag i en så'n. Kjell & Co skriver nedtill på sidan https://www.kjell.com/se/fraga-kjell...8650-batterier om att celler för e-cigaretter klarar hög ström. Hittar dock inga sådana hos Kjell & Co, och finns det seriösa specifikationer för dem?

    Vilka "köpbara" batterier har ni använt ill Microsens Glow5 LP, ni som har kört den framgångsrikt till motorer med 3-5 glödstift?


    Peter skrev om Microsens Glow5C medan jag skrev ovanstående. Jag hittar Glow9C i deras web-katalog och den verkar vettig. Glow9C har separata reglerkretsar för varje glödstift. Det betyder att den bara tar ström till ett glödstift i taget och strömpulserna blir då mycket mindre än 30A. Dessutom är Glow9C försedd med en XT-60 hane och kräver inte mer än 1,5 mm2 jordkabel. Man kan alltså driva den med ett vanligt 2S 2,2Ah 25C Lipo som numera kommer med XT-60 hona. Samma princip som min gamla klumpiga amerikanska glöddrivare men nu väger Glow9C bara 45 gram. Perfekt!

    /Lars

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    58
    Jobb
    pensionerad Bilmekaniker
    Klubb
    Tullning mf samt på Öland borglanda moddellflyg

    Standard

    jag har ett likadant glöddrivare till min Saito 170.
    HAB tillverkade en acc Li-ion 2700 mAh till mej.
    den kan jag flyga 6-7 starter a 7 min.
    de batteri du har orkar inte, tyvärr

  7. #7

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Alla 5 stiften skall inte vara parallellkopplade som beskrivs ovan, 3 stift kopplas till plusledning de andra två kopplas till minus samt att det medföljande effektmotståndet kopplas till minus och till motorns jord. därmed får du i praktiken tre parallellkopplade kretsar med två stift i varje krets. Resistorn fungerar som ett sjätte stift.
    Strömmen flyter alltså seriellt genom två stift. På så sätt utnyttjas den högre spänningen utan att shunta bort öveskottet.

    Har du även köpt strömfördelaren så behövs inte resistorn.

    Har du parallell kopplat alla 5 så finns det en liten risk att den överbelastats


    Namn:  glow5.jpg
Visningar: 506
Storlek:  55,8 KB
    Senast redigerat av Kenny den 2019-03-23 klockan 13:11.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  8. #8

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Sorry,

    Jag missade kopplingsschemana på sista sidan i beskrivningen från Microsens.
    Det betyder att glöddrivaren bara drar 3/5 = 60% av den pulsström som jag beräknade.
    Med Glow9C blir strömpulserna bara 1/5 av vad Glow5LP drar...

    Smakar det så kostar det.
    Lars

  9. #9

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Hej Grabbar. Tack för ert engagemang i mitt problem. Jag har varit upptagen med att flytta åt min dotter så jag har inte haft tid att vara här på forumet.
    Jag har kopplat precis som Kenny visar här med schemat, Allt är trippel checkat och kablar och stift är OK. Har fått tag i en cell ifrån HobbyKing som jag hoppas att få utan strul ifrån Postnord. Och att den kommer nu fungera. Annars blir det dyrt som ni ser med den nya glödrivaren ifrån Microsense. HAB säljer även dessa nya glöddrivare, Glow5C 1789.- plus ett tillbehörs kit för 258.-
    Men något jag inte får ur skallen är .. Varför fick jag glöddrivaren att funka med Ni-Mh AA cellen första gången jag satte upp allt. Jag rörde inget på 2veckor. Jag laddade bara upp batterierna och for iväg för provstart.. Helt död glöddrivere. Lysdioden blinkar inte ens när jag sätter i det nyladdade NI-Mh batteriet..
    Men vi får tänka possitivt.. det kommer att fungera med den nya Li-PO akken. En cell 5000mAh 20C..
    Jag skriver här hur det går.
    Tack igen alle hop

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Tänk på att litiumbatterier inte alls gillar att bli urladdade helt till skillnad mot nickel-cadmium eller nickel-metallhydrid. Under 3V eller kanske 2.8, så tar de skada eller blir totalförstörda.

    För glödström skulle jag rekommendera ett NiMH-batteri, en cell per glödstift är perfekt. Ingen regulator behövs.

    När glödstiftet glöder orange, 800-850°C så är det perfekt och man behöver inga avancerade glödstiftsdrivare med MOS-FET transistorer .

  11. #11

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Hej på er allehop.
    Ja, då har jag änteligen fått Li-Po batteriet i från Hobby King. Ett 1S 5000mAh 20C. Lödde på kablar och kontakt i går kväll men glöddrivaren är lika död som förut. Har kollat än en gång alla 5 glödstift och alla var OK. Kollat igen för viken gång i ordnigne kablar att allt är rätt efter kopplingschema och det var det.
    Så det är bara att konstatera att jag fått tag i enda måndags exemplaret av Glow5LP. Har också kollat på amerikanska modellflygs forum och brittiska och ingen verkar ha haft problem med denna glöddrivare. :-/
    Känner mig väldigt less.
    Så det blir bara att bita i det sura äpplet och beställa en ny. Denna gång blir det den bättre Glow5C fast det blir dyrt.
    Så tack allehop för ni försökt hjälpa mig. Det har uppskattats.
    Peter

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    58
    Jobb
    pensionerad Bilmekaniker
    Klubb
    Tullning mf samt på Öland borglanda moddellflyg

    Standard

    lägg den i paket och skicka till fabriken för rep.
    Eller till HAB.
    Lasse

  13. #13

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Hej Lasse.
    Jag har mailat HAB för flera veckor sedan men dom svarar inte. Men jag skall nog göra som du sade. Jag skickar den tillbaka. Men om det hjälper? Upptäcke att garantin gick ut i Februari..
    Surt.

    Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  14. #14
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    .jag ska kolla om jag har en i gömmorna här..Ha lite tålamod,kan finnas...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •