Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Omnibus F4 V2 kontrollerkort till vinge

  1. #1

    Standard Omnibus F4 V2 kontrollerkort till vinge

    Jag försöker installlera en Omnibus F4 v2 kontroller i en vinge. Använder mig av Inav för konfigureringen. Har ställt in det mesta tycker jag och flashning verkar fungera. Likaså kan jag se att sändare och mottagare lämnar korrekt info till kontrollern.
    Men jag får inga normala pulser till servona.Jag har mätt med oscilloskåp och kontrollern lämnar bara en fykantsvåg med helt fel frekvens.
    Har letat på nätet men inte hittat någon lösning. Undrar om någon har fått en Omnibus F4 v2 kontroller att fungera för flygplan?

    PO

  2. #2

    Standard

    Om jag minns rätt klarar det kortet inte av PWM på utgångarna.
    Det är tänkt att driva ESC inte servo.

    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  3. #3

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Painless 360 släppte den video idag, en bit in pratar han att man måste i vissa fall ändra servonummer för att de skall funka

    https://www.youtube.com/watch?v=fVJYodLimD8

  4. #4

    Standard

    Tack för tipset. Det visade sig dock att jag missuppfattat numreringen av servo och servokontakter på kortet. Så nu svarar servona på spakutslagen. Dock får jag inte motorstyrningen att fungera via den kanal som konfiguratorn väljer. Men jag har lediga kanaler på radion som kan användas. Måhända kommer man att tappa en del funktioner men det får visa sig senare. Risken finns att de olika flygmoderna förutsätter att motorn styrs som det var tänkt. Men som dom tänkt får man inte någon signal ut från kontrollern till fartreglaget. Så någonstans är det fel.

  5. #5

    Standard

    Rekommenderar att du driver servon direkt från ESC och endast tar signalen från kortet. Lyckades bränna just ett F4 V2 kort på min första FPV vinge då jag tog drivspänning till servon från kortet. Annars är Inav bra och lätt att jobba med.

    Vidare vad gäler motorstyrning så måste du se till att du har en switch för Arm/Disarm samt öka toleransen för vingens läge när du ansluter batteriet. Inav är inställd för en quad och förväntar att vingen är helt horisontell. Du hittar bra beskrivningar på Tuben om du söker på "Inav wan't arm"
    Senast redigerat av Pelleflygare den 2019-04-03 klockan 10:09.

  6. #6

    Standard

    Vad kör du för servon?
    Kortet borde inte ha något problem att driva 2 - 3 servon.....
    Jag förmodar att du matar kortet från ESC på en av utgångarna för ESC?
    Alla utgångarna ligger parallellkopplade med plus och minus.....
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  7. #7

    Standard

    Kan vara att jag kör ett V3 kort där batterispänningen går via kortet och 5V försörjningen till servon ligger i kortet!?

  8. #8

    Standard

    Aha, du matar kortet med batteri och inte ESC?
    Det kan förklara att den magiska röken läckte ut.....

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  9. #9

    Standard

    Kör du ett Omnibus F4 Pro V3 så kör du batterispänningen via kortet. På ett V2 kort matar du via ESC.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6279df2efe8fe869600cee606a470883d75a548e.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	89,6 KB 
Id:	68033  

  10. #10

    Standard

    Jag har en Omnibus F4 Pro V2 men den verkar också mata servokontakterna med 5v. Kommer ha små 9g servon. Frågan är dock hur stor ström kontrollerns BEC orkar ge.
    Tycker mig se att en diod på kontrollerkortet matar servoutgångarna med 5v. Frågan är då om man törs låta ESC mata servona med 5v. Man kanske inte alltid kan garantera att ESC ligger högre i spänning. Ligger den lägre kommer den ju lasta ned BEC:en i kontrollerna för mycket.
    Kanske man borde ta bort dioden. Får fundera.

  11. #11

    Standard

    Jag är med en grupp på FB som flyger FPV med Inav och har fått många goda råd. Kolla den här tråden så hittar du lite nyttig information.

    https://www.facebook.com/groups/ragt...2%3A%22O%22%7D

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •