Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Jas 39 Gripen i skala 1:8

  1. #1
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard Jas 39 Gripen i skala 1:8

    Då har jag lyckats att få tag i ett par gjutformar för en Gripen i skala 1:8 så den blir ca 180cm lång och 105cm i spännvidd. Formarna är från början tillverkade av min kollegas farfar då dom gjorde några modeller som hänger i taket på gripen centrum på F7 såtenäs, men formarna har varit vift ute i landet men är nu tillbaka i samma by där de en gång gjordes för ca 10 år sen

    Tanken är en lätt konstruktion med glasfibersandwich, troligen blir det 50-100g glasfiberväv på varje sida av 1,2 eller 2mm Airex skiva. Airex skivan ligger i vikt något lägre än vad lätt balsa brukar väga.


    Det hela ska drivas av en 90mm EDF.

    Detta blir mitt första modellbygge helt i komposit samt att de blir min första EDF så det blir mycket att lära sig så finns det fler som byggt modell helt i glasfiber där ute så tar jag tacksamt emot tips.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20190323_211551.jpg 
Visningar:	401 
Storlek:	129,9 KB 
Id:	67933   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20190323_212726.jpg 
Visningar:	305 
Storlek:	102,4 KB 
Id:	67932   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20190323_213003.jpg 
Visningar:	321 
Storlek:	102,2 KB 
Id:	67931   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20190323_211544.jpg 
Visningar:	338 
Storlek:	47,0 KB 
Id:	67934  
    Senast redigerat av Krille den 2019-03-23 klockan 22:21.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  2. #2
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Nu har jag gjort klart foamkärnan för modellens undersida, materialet heter Airex och jag har valt 2mm tjocklek. Vikten är 55kg per kubikemter, kan jämföras mot balsa som är klassad max 90kg per kubikmeter för lätt balsa så det är nästan halva vikten mot lätt balsa.

    Airex klarar ganska bra att anpassa sig till dubbelkrökta ytor, men valde att att skära upp mindre flak av materialet och punktlimma ihop dom. Detta för att foamkärnan ska klara av att ligga still i formen med hyfsat rätt form så jag kan lägga all glasfiber och epoxy på plats innan allt åker in i en vakumpåse, vakumet kommer sedan se till att allt trycks ut i gjutformen.

    Lite viktberäkningar.

    Den färdiggjutna kroppen jag fick med är ca 0,5mm tjock.
    Jag gissar att kroppen jag fick med är gjuten i 2 lager 220g väv, för det stämmer med tjockleken samt den totala vikten som är 368g och kroppen består av ca 0,5 kvadratmeter yta.
    Men den skulle behöva en hel del förstärkningar i form av spant och/eller längsgående stringers då glasfibern blir mjuk i långa platta partier, speciellt över vingarna.

    Jag kommer lägga ett lager 110g glasfiber på varje sida av foam kärnan, detta kommer ge en beräknad vikt på 191g för både glsafiber och epoxy. Foamkärnan i sig väger 62g så rimligtvis kommer kroppen väga runt 250-270g vilket är 100g mindre än den jag fick med. Men den kommer bli otroligt mycket styvare så ytterligare vikt kommer sparas in då jag endast behöver spant för sånt som ska monteras in i modellen som motor, vinginfästning m.m.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	jas1.jpg 
Visningar:	177 
Storlek:	129,0 KB 
Id:	68470
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #3


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Spännande bygge!!
    Vad blir det för motor?
    Skall följa med spänning.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ligg i Krille,den kommer att bli skitfin i dina händer misstänker jag!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Sista numret (07/2019) av den tyska modellflygtidskriften FMT innehöll en artikel om ett bygge av modell av ett passagerarflyg Lockheed L-1011 i just den sandwichtekniken som Du avser använda. Beskrivningen av tillvägagångssättet anger tyvärr inte alltid vikterna på de använda väven utan här får man nog göra diverse provbitar för att komma fram till lämpliga viktval.
    I fri översättning beskrivs förfarandet enl följande ; För att bygga upp kroppshalvorna täcktes styroporpluggen med plastfolie och sen kolfiberväv och 3 mm Kevlar Waben ( sannolikt lätt distansmaterial ) . Därefter lades en biaxial väv med vikten 100 g/m2 på. De med epoxyhartz indränkta lagren härdades i vakuumsäck över natten. På speciellt utsatta zoner dränkte jag in med förtjockad epoxy. Det är att föredra att gör så på de ställen där man senare skall borra hål som till ex där skarvrör skall monteras till stabbeinfästningen . Därefter lades det yttre skiktet på och vacuumsögs.Här kom åter igen kolfiberväven till användning och därefter ett lager tunn glasfiberväv för att förbättra ytan.
    Kroppen behöver i sig inga spant eftersom skalen är väldigt stabila. Det behövdes dock ett chassi för infästning av turbin och stabbe. Dessutom behövdes förstärkningar i vinginfästningszonen samt i nosen för mottagaren och nosstället. Alla förstärkningar gjordes av kolfiber "Wabenplatten " (vet ex exakta översättningen) som jag själv tillverkade.

    Se gärna mina byggbeskrivningar under "skalaflyg " - SAAB J21 och "Nästa projekt - Sikorsky S 39 . Jag har dock inte gjort sandwich utan bara några lager glasfiberväv men har numera börjat förstärka med kolfiber rowing som jag kan rekommendera. Har köpt en hel rulle bred rowing som är mycket bättre än den trådsmala. Rowingen kan vara svår att få på plats men det går bra om den fästs med maskeringstejp som sen dras bort när den börjat fästa med epoxyn

    På J 21-an var jag dock tvungen att förstärka med sandwich konstruktion och jag använde då 3 mm blå frigolit som jag limmade på med utspädd epoxy och sen lade ett lager 50 g/m2 glasfiberväv ovanpå.(Alltså på insidan av kroppen ) PÅ detta sätt fick jag nosen tillräckligt styv. Nosen har öppningar överallt till ställ på undersidan, stor lucka på ovansidan och stor vridpåkänning från noshjulet när man svänger men det blev styvt o bra o samtidigt lätt. Hade det varit idag hade jag använt rowing i stor omfattning också. Det väger nästan inget alls men ökar styvheten o styrkan mycket.

    Lycka till
    Peder F
    Senast redigerat av Fyhren2 den 2019-07-14 klockan 21:18.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    .
    Hej igen

    Beakta att kolfiberskal kan behöva en utvändig antenn

    PF

  7. #7

    Standard

    Kanon [emoji108]

    Skickat från min F5321 via Tapatalk

  8. #8
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Spännande bygge!!
    Vad blir det för motor?
    Skall följa med spänning.

    // Mats W
    Motor vet jag inte än, planen är en 90mm fläkt samt 12 bladig om jag inte minns fel. Får se lite vad vikten blir hur många celler jag får köra på.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  9. #9
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Då har första gjutningen gjorts, blev både bra och katastrof på en och samma gång.

    Först började jag med att spruta i släppmedel, det är tunt som vatten och sprutas på med färgspruta. När delen sedan är klar tvättar man både den och formen i vatten så löses släppmedlet upp.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20190714_162310.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	68473





    När släppmedlet torkat va det dags att pensla formen med epoxy och lägga i första lagret med 110g väv i nosen samt framkant på luftintagen så la jag en extra remsa med 20mm bred 220g väv.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20190714_205241.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	61,3 KB 
Id:	68474


    Efter det la jag ner kärmaterialet, penslade det med epoxy och la sedan det inre lagret glasfiber. När allt detta va klart så la jag först ett lager peel ply och på detta ett lager med papper. Peel ply gör att man dels får en bra yta för att kunna limma in spant eller vad man nu vill göra efteråt, samt att det gör att det pappret jag har för att suga upp överflödig epoxy inte fastnar på själva delen utan man river helt enkelt av det. Man kan se på bilden att pappret blivit mörkt av all överflödig epoxy.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20190714_212632.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	46,4 KB 
Id:	68475
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20190714_214331.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	49,3 KB 
Id:	68476


    Sedan åkte allt in i vakuumpåsen. Här uppstod katastrofen, antingen va det ett hål i påsen reden från början eller så fick jag ett litet hål under hantering på något vis. Hur som helst så va inte påsen tät. spenderade säkert en timme på att försöka höra, känna och titta vart men läckan var utan att lyckas. Vakuumet hölls så länge pumpen gick men min vakuumpump inte är gjord för att gå konstant eftersom pumpen "förbrukar" olja och släpper ut en dom en fin dimma när den går, och dessutom hade jag inte så mycket vakuumpåse att det räckte till ett nytt försök så det bara att inse att delen va förlorad.

    Nåja antar att jag får försöka igen framöver när lusten kommer tillbaka.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ajjj! På´t igen,det där är bara en temporär motgång!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •