Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Tunna ut lamineringsepoxi?

  1. #1
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 907
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Tunna ut lamineringsepoxi?

    Vad kan man tunna ut lamineringsepoxi med?
    Rödsprit?
    Aceton?
    Förtunning?
    Retroholic!

  2. #2

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Vad kan man tunna ut lamineringsepoxi med?
    Rödsprit?
    Aceton?
    Förtunning?
    rödsprit ,metanol
    Nybörjare

  3. #3

    Reg.datum
    Mar 2018
    Inlägg
    187
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag avråder, såvida du inte bara vill använda det som skyddslack. Styrkan i ett laminat riskerar att bli kraftigt försämrad vid förtunning. Som Klavins föreslår dock, så är det T-sprit, K-sprit eller metanol som anses vara bäst, men det går nog med koncentrerad spolarvätska också.

    Använd handskar, för förtunnad epoxy tränger lätt in i huden och kan orsaka allergier och andra hälsoproblem.

    När det gäller att impregnera trä mot oljeblandad metanol och nitrometan, finns i stort sett bara två ämnen, nämligen 2-k polyuretan eller epoxy. Det förra är absolut bäst. Epoxy har en tendens att gulna.

    Om du vill vara elegant, kan du roa dig med att blanda in ett matchande färgpigment, det kan se väldigt fint ut.
    Senast redigerat av BJS den 2019-03-24 klockan 20:44.

  4. #4
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 438
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Rätt där BJS.
    Aldrig förtunna epoxy där du ska ha styrka.
    När det gäller handskar tillsammans med epoxy så är det bara Nitrilhandskar som gäller.

    /Lelle
    /Lelle

  5. #5
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 907
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tack för tips!
    Nu skulle jag bara ´glasa´en vinge och ville väta väven lite extra, och det gick bra.
    Retroholic!

  6. #6
    ivves avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    733
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Tack för tips!
    Nu skulle jag bara ´glasa´en vinge och ville väta väven lite extra, och det gick bra.
    Värm epoxyn lite med varmluftpistol så blir den väldigt lättflytande. Funkar alldeles utmärkt när man ska glasa en vinge. Det har jag praktiserat under senaste trettio åren. Härdar inte märkbart fortare heller tycker jag.

    Finns säkert dom som tycker annorlunda , men det får stå för dom.

  7. #7
    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    423
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Det finns olika sorters epoxy, den som tex säljs av biltema är lite tjockare, kolla in carbix.se så hittar man en
    lämplig typ för olika ändamål. Tunnare epoxy väter lättare igenom väven.

  8. #8

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Bäst är att använda epoxi som från början har rätt konsistens för att användas att "klä" en modlel med glasfiberväv.
    ZAP Z-Poxy "finishing resin" är ett exempel på sådan. Flyter ut otroligt bra. Har använt den själv.
    https://www.zapglue.com/epoxy-resins
    (4:e produkten på sidan)
    Finns i 4oz = ca 120 ml och 12 oz = ca 360 ml förpackningar.
    Mycket tätt att slipa. Gulnar något av soljuset med tiden.

    /Bo

  9. #9
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 438
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Värm epoxyn lite med varmluftpistol så blir den väldigt lättflytande. Funkar alldeles utmärkt när man ska glasa en vinge. Det har jag praktiserat under senaste trettio åren. Härdar inte märkbart fortare heller tycker jag.

    Finns säkert dom som tycker annorlunda , men det får stå för dom.
    Det var ett bra tips Ivve. Varför har jag inte kommit på det.
    /Lelle

  10. #10
    Debattglad entusiast AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 372
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Angående att förtunna epoxi. När man tunnar epoxi med t-sprit, metanol, etc, har man ju kvar styrkan i epoxin. Spriten dunstar ju bort.
    Ove (AM) Nielsen

  11. #11
    ivves avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    733
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Heating is, by far, the best method for thinning epoxy resin as it doesn't actually weaken the substance in the slightest. Think of it as heating canned cake frosting. In its natural and cool state is very thick, but once you heat it in the microwave for a few seconds it becomes very thin and pourable. The same idea applies to epoxy resin.
    Fill a bathtub or bucket with very hot water; use boiling water if possible for best results. Then, take the can of epoxy resin and place it inside. Allow it to sit for several minutes. The heat of the water combined with the conductivity of the metal can will allow the epoxy resin to become much thinner. However, you will have to work quickly when applying the resin after it's heated since the viscosity will return to normal as it cools again.


  12. #12
    ivves avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    733
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    By the most possible and the most used method for thinning epoxy. But, also the most harmful. Thinning the epoxy resin using a solvent is very damaging to the strength characteristics of the epoxy. Epoxy resin varies from brand to brand but, on average, there is a 35% decrease in its strength properties of the epoxy for ever 5% of thinner added to the mixture. Tread lightly when using a solvent with your epoxy. These methods can significantly affect the way you epoxy resin performs and also increase the total cure time of the epoxy.

  13. #13
    ivves avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    733
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Thinning With HeatNot as popular as thinning with solvent but still a very effective method of maintaining most of the strength characteristics in the epoxy. This process is accomplished by applying heat to the surface or the epoxy directly before applying the epoxy to your finished product. Heating the resin will drastically thin the epoxy down to a level that becomes more usable and main almost all of the physical traits of the epoxy.


  14. #14
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    560
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Angående att förtunna epoxi. När man tunnar epoxi med t-sprit, metanol, etc, har man ju kvar styrkan i epoxin. Spriten dunstar ju bort.
    Vad blir det kvar när spriten har dunstat?
    Håligheter, visserligen små - men ändå hål. Det gör epoxyn svagare.

    Lars

  15. #15

    Reg.datum
    Mar 2018
    Inlägg
    187
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag glömde nämna skillnaden mellan 2-k polyurethan och epoxi. Det förra fungerar med förtunningsmedel, det senare icke. Polyurethan används dock icke heller som matris i glasfiber / kolfiber, det är ett ytbehandlingsmedel. Det enda som tål Nitrometan, förutom sagornas eller NASAS ämnen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •