Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Ny Saito 90TS ojämnt varm

  1. #21
    thoabrs avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    170
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej igen

    Har en Saito 57ts bensin fyrtaktare.

    Den vänstra cylindern har bättre komp än den högra. Såg härom dagen att saito har lagt dit en bottenpackning.(Väldigt tunn) på den vänstra. Ingen på den högra.

    Tror att den vänstra suger in sig mer bränsle tack vare att insugstrycket blir högre med den bättre kompen. Därav mer bränsle.

    Cylindrarna tänder inte samtidigt. Vänstra stiftet är blött å svart, högra ljusbrunt som det ska vara (rätt blandning)

    Ska prova med en bottenpackning till för att sänka komp på den vänstra.

    nån fundering på detta.

    Thomas
    Senast redigerat av thoabr den 2019-04-16 klockan 09:18. Anledning: fel

  2. #22
    thoabrs avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    170
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Har en fundering till. Det är borra ett litet hål på insugningsröret.Alternativ en nål att öppna stänga för. Borde ju bli mindre sug.

  3. #23
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    1 316
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Det här med flera cylindrar och matning verkar vara ett känt fenomen. När jag fick hem min Bombus H80 noterade jag att den hade en förbindelse mellan ett par av insugningsrören och skrev därför till tillverkaren och frågade. Lägger in frågan och svaret från RetroMotory här. Det är visserligen stora skillnader på en twin och en 5-cyl stjärna som matas genom vevhuset men det kan kanske inspirera till fler funderingar.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson


    I have a question and thats about the corrugated connection
    tube between the intake pipes on cylinder 4 and 5. Whats the idea/
    theory behind that connection?
    Best Regards
    Kjell


    Hello Kjell
    Interconnection of the 3rd and 4th cylinders is due to the following: for
    all model radial engines that suck the crankcase fuel, there is a "steady
    flow" over time, and one of the cylinders is overflowed with a fuel mixture
    (which cylinder can only be detected empirical examinations, eg, others at
    MOKI, other at Seidel, others at H80, etc.). By connecting overlapped
    cylinders this will be avoided. This phenomenon is most apparent at idling
    speeds and in small cylinder contents (H80 BOMBUS has a cylinder content of
    only 16.5ccm and there it would be fatal). With real old radial engines
    without a blower, this phenomenon also (even if they are not carried by the
    crankcase), but with a large content of cylinders it is not so noticeable.
    Best Regards
    Jan Florian

  4. #24

    Standard

    Men låter som det är dags för nån att skicka ett mail till Saito så de får svara hur de tänkt med olikheterna mellan twins. :-) Skulle vara intressant veta. Jag har ingen twin, men haft lust att köpa en. Man blir ju att undra.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    12
    Jobb
    Kablagebyggare
    Klubb
    Vallentuna MFK

    Standard

    Nu har det runnit en del vatten under broarna sen sist.
    Har rivit ner delvis för kontroll mm och det visade sig att ett hårt spån av metall satt i kolven, rätt lågt iofs men ändock så hade det tillfogat fodret en rispa, också det i nedre delen så egentligen inte katastrof.
    Skaffade en ny kolvring då jag inte tyckte den gamla tätade så bra i övrigt. Blev lite bättre, men då jag var i färd med att skruva ihop motorn igen så fann jag ytterligare ett spån 😳 i vevhuset. Ett spiralspån från borrning typ.

    Nu blev det till att riva ner resten också och spola ur hela rasket med metanol. Känns lite säkrare att det inte finns mer nu.
    Allt såg bra ut förutom att i kamaxelhuset satt det en halvgrad alu i hålet på evakueringskanalen (slarv) tom kammen snuddade vid gardinen... två ganska stora lagningar fanns också i botten på kamhuset!! förmodligen dålig gjutning som inte klarar urborrningen utan att smulas. Fyllningarna ser ok ut och är väl kanske något som är vanligt för att slippa kassera hus.

    Nåväl, allt ihopskruvat och dubbelförgasr-arr med två små perrtrottlar som jag hade liggande passade ok.
    Undertrycksmätning med kanylspetsar monterades efter spjället.
    Två tomma sprutor tjänstgör som sep bränsle tänkar så man kan iaktta obalans. ( perryförgasarna skiljer lite på år)

    Nu är det provkört ett par ggr med fint resultat efter lite justeringar. Smattrar på helt underbart.😍
    Den har inte helt jämn komp mellan cyl, men den går finfint, och den cyl som gick 30* varmare går nu 5* svalare....skumt va?

    Ska väl prova om den vill gå ok med orginaltrotteln annars får det bli en permanent dubbelknasarlösning.

    Postar gärna en video på uppsättningen om det finns intresse.😉

    skål 🍻

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Woodpecker Visa inlägg
    Postar gärna en video på uppsättningen om det finns intresse.😉

    skål 🍻
    Väldigt intresserad av att se video på detta!
    Med vänlig hälsning, Victor

  7. #27

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    12
    Jobb
    Kablagebyggare
    Klubb
    Vallentuna MFK

    Standard

    Här kommer en liten videosnutt med dubbel-perry trottlar. Fortfarande uppkopplad mot "respiratorn"

    https://www.youtube.com/watch?v=1ZhQwnOKSww


    Såg att soppasprutorna inte var identiska därav får den ena en mindre mängd och tar slut lite innan och fortfarande kör jag den väldigt fett, då det är ny ring på en sida. Gött ljud

    Fattar bara inte hur man kan lägga ned produktionen av en sån grym motor..

  8. #28

    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    52
    Jobb
    pensionerad Bilmekaniker
    Klubb
    Tullning mf samt på Öland borglanda moddellflyg

    Standard

    snyggt jobbat, va rädd om motorn för de kommer va svårt att få tag reservdelar i framtiden.

    att Saito la ner tillverkning på denna motor och fler där till.
    är ju låga försäljnings siffror.
    många tillverkare har ju märkt av el-flygets intåg.
    Saito har ju satsat mycket på bensin motorer på senare år.
    några nya metanolare kommer nog inte ut.
    Lasse

  9. #29

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    12
    Jobb
    Kablagebyggare
    Klubb
    Vallentuna MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Saito Visa inlägg
    snyggt jobbat, va rädd om motorn för de kommer va svårt att få tag reservdelar i framtiden.

    att Saito la ner tillverkning på denna motor och fler där till.
    är ju låga försäljnings siffror.
    många tillverkare har ju märkt av el-flygets intåg.
    Saito har ju satsat mycket på bensin motorer på senare år.
    några nya metanolare kommer nog inte ut.
    Lasse
    Tack, blir till att provflyga kärrorna med nåt oömt först då. typ EL

    Trist men känns ju extra bra då när jag har en FA100TI och en FA130TD som ligger i sina kartonger och väntar på en värdig farkost.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •