Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Ny Futaba 32MZ

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard Ny Futaba T32MZ

    Hej,
    Ny Futaba T32MZ (som väl ersätter T18MZ) på gång.
    Mer info kommer i maj.
    Priset vågar man väl inte tänka på med tanke på vad T18MZ WC kostar idag.
    Men det skall ändå bli spännande att se vad Futaba lyckats åstadkomma med denna nya radio som skall konkurrera med de andra fabrikatens "värstingradio".
    En bild har hittills släpps på radion.
    Finns som artikelnr på Rimax Tysklands hemsida (men i övrigt ingen info eller bild):
    https://www.ripmax.de/futaba-t32mz-2-4ghz-r7014sb.html

    /Bo

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Futaba_T32MZ.jpg 
Visningar:	384 
Storlek:	43,0 KB 
Id:	68026
    Senast redigerat av bem den 2019-07-13 klockan 08:53.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Undrar vart höjd- och trotteltrimrarna gömts undan?

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Trimmarna för höjdroder och throttle är nog i de försänkta små svarta sakerna alldels invid spakarna, precis på samma plats som föregångaren T18MZ WC har dem. Jämför bild på 18MZ nedan. Det är standard placering på Futabas sändare.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Futaba_T18MZ_WC.jpg 
Visningar:	278 
Storlek:	57,2 KB 
Id:	68030  

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Den nya kommande Futaba T32MZ har nu fått en prislapp på Rimpax i Tysklands hemsida, 3299 Euro:
    https://www.ripmax.de/futaba-t32mz-2-4ghz-r7014sb.html

    Den är 200 Euro dyrare än T18MZ WC (med potless spakar inkl R7014SB mottagare):
    https://www.ripmax.de/rc-anlagen/fer...7008sb-m2.html

    Man kan undra om T32MZ får Futabas nyaste aluminiumspakar, som de introducerade med Futaba 18SZ 70års jubileumsutgåvan? Och om de väljer potless (hall sensorer) spakar också i T32MZ, som redan finns som valmöjlighet till 16ZS, 18SZ och 18MZ.

    /Bo


    Senast redigerat av bem den 2019-07-13 klockan 09:10.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Bild på T32MZ där man ser sändaren ganska tydligt:
    https://static.rcgroups.net/forums/a...5-174-32MZ.jpg


  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    En video:


  7. #7

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Video där någon håller en T32MZ i händerna och kollar in den, som någon postat på Facebook, verkar vara från en hobby show:

    https://www.facebook.com/10002524679...QbI84g&fref=nf

    /Bo

  9. #9

    Standard

    Med T8FG och T14SG så kommer jag alltid åt den runda "touchknapp"-snurran med handen, den där displayen är ännu längre ut i kanterna, går säkert att låsa eller låses med timer.

    Bra med en display uppe också, det borde lugna många av de som inte gillar att displayen är nertill.

    T1-T4 ser jag har sina vanliga ställen, men T5 och T6 va nytt. Vad trimmar man på dem? Vilken kanal man vill månne?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Trimmrarna T5 och T6 finns på en del tidigare Futaba radio t ex 14MZ, 18MZ, 18SZ (men inte på 16SZ).
    Du kan välja att trimma vad du vill med dessa två trimmrar T5 och T6. T ex för att trimma två flaps på en trim (t ex T6) eller trimma var flap för sig med trimmrarna (t ex T5 för höger och T6 för vänster flap). I Function menyn på en Futaba kan man för en viss kontroll ange vilken trim den skall använda. Man skulle t ex kunna ändra trim T3 till T6 istället (för throttle) om man så vill, eller T2 till T5 (för höjdroder). Du kan t ex för en Airbrake använda trim T6 för att fintrimma den i luften vid behov. Osv.

    /Bo

  11. #11
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    T5 eller T6 är suveräna att använda till att trimma exempelvis noshjulet på utan att påverka trimmen på sidroder. Precis som Bem skriver ovan. Man kan även flytta om trimfunktionerna så man trimmar höjdroder o skevroder med trimrarna vid vänsterspaken o på det viset kan man lättare trimma med vänsterhanden medan man flyger.
    Våga vägra Powerbox!

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Nu finns engelsk manual (USA) för T32MZ att kika i för den intresserade:

    http://futabausa.com/manuals/?fbclid...vHiu9nuVSvxKS4

    En bra sak som Futaba nu har i denna sändare är "Model ID (Model match) men det fungerar bara med de två Futaba protokollen FASSTest och T-FHSS.

    Sändaren har en GPS sensor:
    GPS map display
    The T32MZ transmitter has a built in GPS sensor. It is a function that displays the approximate position of the aircraft and pilot based on data of the GPS sensor built into the transmitter and the GPS sensor installed in the aircraft.

    (sid 108 i manualen)


    Verkar inte vara så jättemycket nyheter i funktionalitet jämfört med tidigare T18MZ (WC).

    De har plockat bort kameran i T32MZ, som 18MZ har.

    Lite bökigt om man skall nyttja fler än 18 kanaler med T32MZ, då behöver man använda Multi Prop-Decoder (MPDX-1):
    http://y7f9t7w2.stackpathcdn.com/wp-...MPDX1_CH32.pdf



    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-07-14 klockan 11:05.

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Då har Minicars, som är Futaba distributor för Sverige, T32MZ radion i lager ser jag:
    https://www.minicars.se/sv/artiklar/...-fasstest.html

    Ingen svensk manual ännu (som Minicars brukar tillhandahålla), men väl engelsk PDF manual finns att ladda ner.

    T18MZ-WC säljs fortfarande och den har sänkts i pris med ca 1/3 nu ser jag.

    Synd att den nya T32MZ har så pass få nyheter jämfört med T18MZ WC, lite så man undrar vad Futabas utvecklingsavdelning sysslat med.

    Nyheter är bl a:
    - En extra telemetriskärm i sändarens övre halva.
    - I och för sig ny sändardesign med rätt elegant integrerad antenn, men inget revolutionerande.
    - Potentiometerlösa spakar, s k hallsensor spakar.
    - Har något som Futaba kallar "Model ID" (som är ungefär som "Model match" hos andra tillverkare) som skall förindra att man använder fel modell i sändarens modellminne jämfört med modellen du har framför dig som du bundit mot dess mottagare.
    - Ganska stort sändarbatteri, 6600 mAh (LiPo) som bör ge rätt lång driftstid.
    - Förbättrade S.BUS funktioner (oklart vad).
    - GPS i sändaren.
    - Möjlighet att enkelt byta s k mode (mode 1- mode 4) på sändarens spakar.
    - Två nya mottagare, R7014SB och R7108SB.

    Men den har inte nån inbyggd kamera (som T18MZ har).
    Den har ingen rörelsesensor i sändaren (som många andra high end sändare har från andra fabrikat).
    Tror den saknar även timer med röst nedräkning som 18SZ och 16SZ har (men som T18MZ saknar också).
    Ingen Wifi eller Bluetooth.

    Kvaliteten på T32MZ är säkert superbra men hujeda mej vilken prislapp... nytt rekord.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-09-15 klockan 14:11.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hur skall man kunna sälja dessa dyra sändare idag när marknaden närmast svämmar över av kompetenta sändare för avsevärt lägre pris... Nog måste man vara ett riktigt Futaba-Fan för att satsa dessa pengar.
    Det var på tiden att även högpris-märket Futaba äntligen fått till en Model match-funktion.
    Roger

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Man kan undra hur många T32MZ som Minicars tror sig kunna sälja från sitt lager på f.n. 34 st T32MZ.

    Även om jag själv är ett s k Futaba fan så vete tusan om jag någonsin skulle lägga ut så mycket pengar på en radio, såvida jag inte vann lite på lotteri eller så. Att T32MZ har Futabas sedvanliga kvalitet det tvivlar jag inte på, men det får väl framtiden visa.

    Men de ligger ju klart efter många andra fabrikat med olika funktioner och finesser, som man nog får anse tillhöra en modern high end radio av idag. Jag tycker nog många av de nyare uppstickarna rycker ifrån med många bra funktioner och en mer rimligt prisbild, dock har många av dem nog en del kvar innan de når upp till Futabas kvalitetnivå.

    Men man kan undra med alla ytmonterade komponenter i sändare såväl som mottagare och servon om kvaliteten på prylarna är så mycket lägre i lågprisuppstickarna?

    Men så har vi ju mjukvaran också och den är minst lika viktig och måste förstås vara buggfri och så. De ständiga uppdateringarna på många lågprisradio som visserligen kan ge en del nya funktioner men säkerligen är det mycket "byggfixar" också, det kan man nog undra lite över. Där litar jag nog lite mer på Futaba, man kan i regel lita på att deras första release av en radio funkar bra och är grundligt utprovad och sällan behövs några mjukvaruuppdateringar i radion, men de förekommer förstås men kanske inte i den omfattningen som många andra lågprisfabrikat tycks ha behov av att släppa.

    Ta bara en sån sak att vissa lågpristillverkare öppet annonserar i forum efter "testare" för sina radiostyrningar. Hur pålitligt är det förfarandet? Där tror jag t ex Futaba har ett bättre nätverk av testare som inte plockas "från gatan".
    Inte vet jag vad som kostar mest vid utveckling av en ny radio men är det inte mjukvaran inkl all testning och buggrättning som tar mest tid, om man utvecklar från scratch? Tid är ju pengar så... kanske bl a därför Futaba är lite dyra?

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-09-15 klockan 19:05.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bo - har ju haft min Horus X12s nåt år nu och nån bugg i mjukvaran har jag inte upptäckt - i alla fall ingen bugg som påverkat funktionen i radiolänken. Ett allvarligt fel som drabbat tidiga X12s har varit att kablarna ifrån gimbalerna varit alltför korta och "stela" men det är ju tillrättat sen länge. Men FrSky inkl deras dyraste sändare Horus X12s är ju i sammanhanget ett utpräglat lågprisalternativ så man skall nog snarare jämföra dessa dyra Futaba-sändare med motsvarande ifrån Jeti och i det valet skulle jag nog idag valt Jeti. Men gamla gubbar som jag har knappast nåt behov av extrem precision och då finns ju massor av intressanta alternativ till förhållandevis lågt pris - t ex FrSky.
    Roger

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Det är tur att det finns så mycket lågprisalternativ numera. Tänker på t ex ungdomar men även alla vanliga flygare som inte kan eller vill lägga en förmögenhet på en radio.
    Gissar att många lågprisradio idag har en ganska bra kvalitet jämfört med förr (på hedenhös tid, t ex 1970-talet) men även jämfört med "dyra" fabrikat idag. Gissar att grejerna håller överlag riktigt bra idag även om det finns "skräp" också men det brukar nog uppdagas ganska kvickt så användare kan hålla sig borta från det.
    En del verkar "mecka" väldigt mycket med sina lågrisradio. Man byter spakar, man byter LCD skärm, byter brytare genom att löda om eller plocka isär brytaren, man byter antenner osv. Bra med uppfinningsrikedom men säkerheten vet jag inte om den blir så hög när användarna är inne och pillar i sina sändare. Kanske inte är så utbrett som jag fått för mig, men det är väl en negativ grej som lågprisradio tycks ha dragit med sig.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-09-16 klockan 11:00.

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fick hålla i en Micronic med Logitech-spakar ifrån 1971 igår - tur att vi slipper sånt numera även om den var bra för sin tid.
    Bland det mest prisvärda man kan köpa idag tycker jag är FrSky Taranis Q X7 - en bra 16 kanalers radio med telemetri m m och som man kan köpa inom EU för 1000-lappen jämnt. Enda nackdelen för oss äldre är väl att den kör OpenTX - å andra sidan kryllar det av instruktionsfilmer på Youtube hur man hanterar programmeringen. Och har man väl knåpat ihop en modell finns ju Copy-funktionen... Och för ungdomarna är det snarare ett krav på OpenTX eftersom många av dessa gillar att programmera.
    Roger

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Har nu kommit en uppdatering till T32MZ men än så länge bara för Japansk T32MZ.
    Lär väl komma även för Europeiska marknaden (som rimligtvis senare kan laddas ner från Ripmax UK, Ripmax DE och Minicars).
    Nya versionen är 3.0.1.

    Den innehåller 3 saker:
    1) Ny meny som ger möjlighet att ändra spak-mode mellan mode 1 och mode 2 för flygplan och helikopter.
    (En ny stick mode setting screen har lagts till.)

    2) Audio playback when power is off.
    (Previously, an alarm sound was always heard when the power is turned off, but if the sound file is specified in the sound settings screen, the alarm Changed to play only audio files without sound.)

    3) Telemetry Logging.
    (Fixed an issue where the telemetry logging feature did not work when the system type was T-FHSS.)


    https://translate.google.se/translat...o%2Ft32mz.html

    Man kan ta hem PDF filen som beskriver (på Japanska) vad uppdateringen innebär om man vill (första nedlandningsknappen) och sen ladda upp PDF filen vis länken nedan så kan man få den översatt till annat lämpligt språk:
    https://deftpdf.com/translate

    Edit:
    Finns tysk uppdatering:
    http://www.futaba-forum.net/showthre...te-Anleitungen

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-09-25 klockan 12:20.

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Futaba T32MZ "Gold Edition"...
    Guldfärgad sändare…
    Bara 50 sändare tillverkas (på order)...

    Verkar inte ha några nya finesser jämfört med vanliga T32MZ.
    Priset är nytt rekord: 4999 Euro (=53742 SEK) inkl moms.


    En radio mer för "samlare"verkar det som.
    "...Optionally, in addition to a surcharge, a ceramic seal. This protects the gold surface in daily use.
    If you buy the system as a collector's item for the showcase, this is not necessary."


    Gissningsvis sälj den bara i Europa.
    Det är den Europeiska Futaba distributören "ACT Europe" som erbjuder denna guldradio.


    https://translate.google.se/translat...08sb-2707.html

    /Bo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •