Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Modellflygfält markerade i "Svenska Flygfält"

  1. #1

    Standard Modellflygfält markerade i "Svenska Flygfält"

    Kommer just från ett flygklubbsmöte med flygledningen på Örebro flygplats. Jag fick frågan om de av TS godkända modellflygfälten finns markerade på kartorna i Svenska Flygfält som det sagts i samband med godkännandeproceduren. Vet någon hur det gått med detta?
    /Leif

  2. #2


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Leif,
    egentligen bör du nog ställa den frågan till Flygsportförbundet eller SMFF då det är dom som hanterar informationen i den kartan.

    Jag har tidigare funderat över samma sak och tror att det är så att om du tittar i tabellöversikten finns en kolumn med rubriken TS diarienummer. Detta nummer är skapat i vår gemensamma fältdatabas som är underlag för TS godkännande och har sedan hängt med som diarienummer hos TS och är publicerat i TS lista över godkända fält.

    Vem som skött inmatningen i "Svenska flygfält" vet jag inte och om alla fält från TS godkännande finns med vet jag inte heller. Har inte haft tid eller anledning att kolla upp detta. Jag kan inte heller svara på varifrån uppgifterna kommer - antingen direkt ur vår databas eller från TS publicerade beslut med en lista i pdf-format.

    Enligt uppgifter från TS kommer alla godkända modellflygfält som har fått en flyghöjd över 120 meter och som ligger i G-luft att publiceras i AIP. Jag har för ett tag sedan levererat koordinater och en del andra uppgifter för dessa fält till TS som skickat vidare till den som hanterar AIP. De uppgifter jag fått är att publicering är planerad till någon gång runt sommaren.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson
    Fältregisterfixare för RCFF/SMFF

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Personligen tycker jag att ALLA godkända modellflygfält borde finnas i "Svenska Flygfält" och inte bara de med högre tillåten flyghöjd eftersom det vore bra för privatflyget att känna till att det skulle kunna finnas modellflyg på lite högre höjd än t ex 50 m eftersom det är svårt att bedöma exakt flyghöjd på våra RC-plan.
    Roger

  4. #4


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Personligen tycker jag att ALLA godkända modellflygfält borde finnas i "Svenska Flygfält" och inte bara de med högre tillåten flyghöjd eftersom det vore bra för privatflyget att känna till att det skulle kunna finnas modellflyg på lite högre höjd än t ex 50 m eftersom det är svårt att bedöma exakt flyghöjd på våra RC-plan.
    Roger

    Kan bara hålla med dig Roger.
    Vi har idag varit på luftrumsanvändarmöte hos TS i Norrköping och förde då fram önskemål om att den så kallade Drönarkartan bör kompletteras med ytterligare ett lager så man kan välja att den visas med alla godkända modellflygfält. TS tog med detta till protokollet så kanske....

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  5. #5

    Standard

    Efter att ha fått svar från Lars Ekstedt på SMFF kan jag bekräfta att modellflygfälten verkligen är markerade på TMA-kartorna i Svenska Flygfält.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RFK Ikaros på ESOE TMA.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	144,3 KB 
Id:	68085
    Senast redigerat av pernstig den 2019-04-11 klockan 15:02. Anledning: Karta ESOE
    /Leif

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Leif - gäller det alla godkända fält eller bara de med maxhöjd >= 120 m ?
    Roger

  7. #7

    Standard

    Om jag fattar SMFF:s svar rätt så gäller det alla godkända modellflygfält som ligger inom de kartområden över "fullskalafält" som förekommer i Svenska Flygfält. Se denna lista:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Flygfältslista.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	113,6 KB 
Id:	68095
    /Leif

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Förstod nog inte bilden/listan riktigt. Vårt fält i Västerås ligger inom kontrollzon och har följaktligen inte 120 m maxhöjd så frågan är om det finns med - trots allt så ser vi en hel del fullskalaflyg-verksamhet runt fältet.
    Roger

  9. #9

    Standard

    Nej, Stockholm-Västerås ESOW finns ju inte med i listan som Ekstedt skickade men det hindrar inte att ert modellflygfält är utsatt på kartan. Enklast, kolla i en uppdaterad Svenska Flygfält eller om du, som jag, inte har tillgång till en sådan - ställ frågan specifikt om ESOW till SMFF eller flygsportförbundet. Vilken maxhöjd ni har saknar för övrigt betydelse i det här sammanhanget.
    /Leif

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Leif - tack för ditt svar !
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •