Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Har gamla Graupner sändare/mottagare, vad använder folk idag?

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    18
    Jobb
    Busschafför
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard Har gamla Graupner sändare/mottagare, vad använder folk idag?

    Hej!

    Har flugit en del, men det var 20 år sedan senast!

    Har en MC-20, en MC-14, och en MC-12. Ackarna är naturligtvis döda (finns det något att använda i stället?), och det kanske är dags att byta ut hela härligheten?!

    Gärna en 10 kanaler (eller däromkring), fyra servo i vingen, höjd, sido, tre motor (gillar el och glöd, tillsammans, inte riktigt hybrid men nästan), och en extra, för t.ex. landningställ.

    Gärna relativt lågbudget, men allt är väl lågbudget idag, jämfört med MC-20 (även om min är köpt av engelsman begagnad).

    Är det LiPo som gäller i sändarna idag?!

    Tack på förhand,

    Tord,
    pensionär i Göteborg.
    Tord S Eriksson,
    Loving all that flies!

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det finns fortfarande NiMh att köpa om man vill ha det.
    LiPo är ju så klart bra - fast bara om man är elflygare och har vana att ladda dessa utan att bli osäker.

    Att flyga långantenn i dag är i det närmaste riskfritt då det är väldigt få som kör annat än 2,4.

    Sedan så är en modern sändare rena drömmen att ställa in jämfört med de gamla.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej Tord, är nån av dem på 40-bandet?
    Vill köpa sändare+mottagare i så fall.
    (Kommande U-båtsprojekt).

    // Mats W
    Flygsmurfen

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om det är OK med 16 kanaler och du är villig att sätta dig in i OpenTX (sändar-operativsystem) för själva programmeringen så hittar du nog ingen mera kompetent sändare än denna för 1000-lappen "hemma på bordet" och köpt inom EU - https://hobbyking.com/en_us/frsky-ta...rder-only.html
    Att det sen finns en hel massa mottagare av olika typ, bl a med inbyggt gyro, och likaså telemetri-sensorer av olika typ och allt till bra priser är nog ingen nackdel. Vi är många som kör FrSky och med deras olika sändare och mottagare i vår klubb och de fungerar alla utmärkt. Själv flyger jag med den lite större FrSky Horus X12S-sändaren och använder mest deras gyro-mottagare S6R eller S8R med vilka man bl a kan göra de flesta inställningar ifrån sändaren. Är man orolig för OpenTX så kan man välja nån av sändarna i X10 eller X12-serien istället eftersom dessa också kan köra FrSky's egna operativsystem FrOS (liksom givetvis även OpenTX) som påminner mera om de konventionella sändarfabrikaten vad gäller programmeringen.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    18
    Jobb
    Busschafför
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Jepp en 40 har jag!

    Nästan ny men död acc.
    Tord S Eriksson,
    Loving all that flies!

  6. #6


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Vilken av dem är det?
    Finns mottagare?
    Vad vill du ha för den i så fall?
    Mvh
    // Mats W
    Flygsmurfen

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    18
    Jobb
    Busschafför
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Tack, Roger!
    Ser intressant ut!

    Vilken mottagare rekommenderar du?!
    Tord S Eriksson,
    Loving all that flies!

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tord - jag kör mest med S6X och räcker det med 6 kanaler så rekommenderar jag den - annars S8R. Som "bonus" har den gyro och accelerometer. Det finns även snarlika utan gyro och accelerometer och då bl a X6R och X8R. Se till att du köper både sändare och mottagare inom EU så att du får dessa levererade med EU-firmware. Det är dock rätt enkelt att uppgradera firmware speciellt på mottagarna och även byte ifrån t ex s k Internationell( FCC) version till EU-version. Med en QX7-sändare så kan uppdatering av mottagaren ske via en servokabel mellan sändare och mottagare och att man före det laddat ner aktuell firmware till sändaren.
    Gillar du segelflyg så finns det speciella mottagare med inbyggd höjdmätar-sensor.
    Men som sagt - är du intresserad av en FrSky-sändare som kör OpenTX så läs på lite först och kolla nån av de närmast oändligt många filmerna på Youtube som visar hur programmeringen går till för det är lite annorlunda än i konventionella sändare.
    Jag kör OpenTX i min Taranis-sändare och FrOS i min Horus-sändare. Men i båda har jag gjort i ordning ett par olika mallar så det är tämligen lätt att komma igång med en ny modell.
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    18
    Jobb
    Busschafför
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Tack för all information! Min MC-20 har både iFS och 35Mhz ut, lite kul!
    Så den ska jag försöka få liv i.

    Uppdatering:

    MC-20 är skrotad, men min gamla MC-15 är det lite liv i, men hur hög spänning tål den?! Verkar lite instabil med fulladdat 3S LiPo.

    Det blev en Hitec iställer för Taranis. Min första var en Hitec och den fungerade i många år utan problem, tills jag gav bort den till en vän!

    Rea på Autopartners!
    Senast redigerat av Tord55 den 2019-04-22 klockan 12:52. Anledning: Skrev HOTT när det skulle vara iFS
    Tord S Eriksson,
    Loving all that flies!

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    18
    Jobb
    Busschafför
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Hej igen!

    Det blev till slut en Taranis 7X, trots allt!

    Ha det så bra!

    Tord
    Senast redigerat av Tord55 den 2019-05-16 klockan 14:50.
    Tord S Eriksson,
    Loving all that flies!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •