Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Avios Albatros

  1. #1

    Standard Avios Albatros

    Någon mer som införskaffat en Albatross? Beställde på en torsdag fick hem den tisdag veckan efter.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Alabatros.jpg 
Visningar:	205 
Storlek:	118,9 KB 
Id:	68077

    https://www.youtube.com/watch?v=rpcnbmVDN88


    //Rickard

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tjusig!
    Blir det premiär på Arriesjön??
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Testar nog på gräs först, men sedan blir det Arriesjön som gäller. Tar då med mig min Tundra med flottörer så jag har något att hämta in/rädda med, om det värsta inträffar.

    Har fått ställa in diff på motorerna så de drar olika mycket när man svänger. Tydligen behövs inte rodret vid taxning på vatten om använder motor-diff.

    //Rickard

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jonas i Arbogaklubben flög en häromdagen,han nämnde CG som var lite "off"..Sen är det där med differentierad gas,väldans trevligt även på hjul om man har el och flermotor,har det på Connien som har noshjul,vändradie utan räknas i km.med,kanske 2m?Ska skicka en blänkare till Jonas och höra om han kan komma med några tips här..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Har också en. Flyger fint och har väldigt drag med 4 celler. Flög den med 3 celler idag ett par flygningar. Har bara flygit från gräsfält hittills vilket fungerar väldigt bra. Testade med TP på 80mm från framkanten inne vid kroppen först och var inte nöjd. Den hängde betänkligt i svängarna med stjärten och var allmänt ostadig. Kör nu 70 mm istället och den går stadigt och bra. Jag har också funderat på att kunna styra med hjälp av motorerna på vattnet men blev avrådd av en som testat det, som sa att det var onödigt. Under flygning ska man inte göra det heller. Han menade på att vattenrodret räcker gott och väl.
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  6. #6
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Här är en som testar den baktung och troligen med en lös ack i kärran. https://www.youtube.com/watch?v=nAtuZRNrcOg&t=29s
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  7. #7
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Jag premiärflög min Albatross i helgen och jag var ganska nöjd. Håller med att TP måste flyttas fram, min ligger på max 70mm från framkanten. Maskinen är ganska svår att landa perfekt. Steget hade gärna kunna ha varit ett par centimeter längre bak, det hade lett till mindre studs. Klaffarna gör bara maskinen svårare att landa.

    Vattenrodret kapade jag bort med hjälp av Dremeln, ett så stort och fult roder kan inte få vara kvar. Jag styr med motordifferentiering och det fungerar mycket bra, precis som det brukar göra på tvåmotoriga sjöflygplan.

    Acken är en 4s 2650mah, efter att ha gjort touch-and-go i 12min så hade jag 30% kvar.

    // Fredrik W

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0198.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	49,9 KB 
Id:	68080
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  8. #8
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Vad kul att vi är flera som njuter av Albatrossen. Håller med om att vattenrodret stör det "estetiska". Kanske bättre att svänga med hjälp av motorerna. Det brukar gå att "lura" till problem med steget i landning och start. Ett klassiskt fullskala problem som är så trevligt och som vi brukar fixa. Finns många trix. Har inte kört min på vattnet ännu, men nu blev jag nyfiken. Får åka ut i morgon och köra på någon av kanalerna här. Har också märkt att klaffen gör henne lite känsligare på höjdrodret i start och landning. det blev bättre med TPn lite längre fram. Går nog också att fixa ytterligare.
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ...jahaja..hamnade nu på "vill ha" listan...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av No4 Visa inlägg
    Här är en som testar den baktung och troligen med en lös ack i kärran. https://www.youtube.com/watch?v=nAtuZRNrcOg&t=29s
    Den killen får mig att tycka att det var en dålig idé att uppfinna ljudfilmen...
    Det är inte helt sällsynt att han kraschar på premiären.
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #11

    Standard

    Ni som har testat med motor-diff, hur mycket är lämpligt? Har läst mig till siffran 15%.

    Finns en hel del info att hitta på https://www.rcgroups.com/forums/show...mman-Albatross
    tråden är nu uppe i 900 inlägg.

    //Rickard

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av No4 Visa inlägg
    Här är en som testar den baktung och troligen med en lös ack i kärran. https://www.youtube.com/watch?v=nAtuZRNrcOg&t=29s
    Den mannen är ju minst sagt lite annorlunda :-)

    //Rickard

  13. #13
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Ni som har testat med motor-diff, hur mycket är lämpligt? Har läst mig till siffran 15%.
    +/- 25%, och det var inte för mycket.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  14. #14
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Ivan Pettigrew plans.


    Senast redigerat av bokis den 2019-04-13 klockan 09:02.

  15. #15
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Flög en del på Dalälven med den nu i helgen. Var väldigt kul. Körd med 3 cells 3000mah Lipo. Effekten räckte till utan problem. Fick sätta den längre fram. Sparade ca 100 g. Håller med om att den är svår att landa perfekt. vill gärna studsa. Vill även gärna vingla lite i full fart innan den lättar om man gör långsamma skala starter. Steget sitter i linje med TPn, vilket är fel enligt min skola. Har nu modifierat och byggt om steget så att det är ca 30 mm längre bak. Ska bli kul och se om det hjälper. Alltid kul och göra om ARF kärror.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	57821661_10157232257648197_119734849169784832_o.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	52,2 KB 
Id:	68166   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	57821749_10157232258293197_4175952949068955648_o.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	62,0 KB 
Id:	68167  
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  16. #16

    Standard

    Skall bli intressant att höra din erfarenhet om att flytta steget.

    Min Albatross blåste ner från bordet ute på flygfältet. Stjärten slog i marken och båda servona för höjd och sidroder gick sönder. Har nu beställt nya E-max med metallkuggar och byter då även skevroderservona för säkerhets skull.

    Jag hann flyga en gång och den flög riktigt bra.

    //Rickard

  17. #17
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Ser också fram emot flygrapport med det förlängda steget. Flygmässigt så vill jag flytta TP bakåt, men landningsmässigt så vill jag flytta TP framåt. Håller med att steget ska ligga en bra bit bakom TP.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  18. #18
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Får se om jag hinner ut i helgen. För er som har Facebook så finns det en trevlig film från mitt sjöflygande i påskas på "RC flyg på Dragsängarna".

    https://www.facebook.com/groups/3119...f=group_header
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  19. #19
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Nu har jag testat Albatrossen på sjön igen med ett nytt bakflyttat steg. Blev ingen förbättring, snarare till det sämre nu studsar hon väldigt gärna även i starten. Provade och flyga med lite olika TP lägen. Om man flyttar bak TPn så förvärras hoppandet och man måste stötta med sidroder i svängarna ganska mycket, i övrigt gick den ganska bra baktung. Nostung så upplevde jag att hon studsar mindre och svängarna blir enklare, men den är inte lika kvick i vändningarna. Ska fundera på vad nästa förändring blir.
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  20. #20

    Standard

    Här är en fin film på en Albatross

    https://www.youtube.com/watch?v=idvENzEtLBU





    //Rickard
    Senast redigerat av Balcke den 2019-05-06 klockan 19:47.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •