Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Återigen en E-Flite - denna gång den nya Turbo Timber !

  1. #1

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    7 225
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard Återigen en E-Flite - denna gång den nya Turbo Timber !

    De som känner mig vet att jag under många år haft en viss förkärlek för detta märke. Har ägt och äger rätt många olika E-Flite-modeller - både konventionella balsa-modeller men under senare år ofta EPO-modeller.
    Och råkar man som jag emellanåt hamna i Torshälla hos Pelle på Autopartner så vet ni också hur det ofta slutar - man har alltså med sig mera hem än man tänkt...
    Häromveckan var det dags igen och det extra kollit bestod av en E-Flite Turbo Timber. Har stått i valet och kvalet mellan denna och E-Flites Maule men nu blev det Timbern. Numera säljer ju Pelle även bl a E-flites modeller och det tackar man ju bara för... Handla modellflygprylar, snacka lite och få en kopp kaffe är ju aldrig fel...
    Som vanligt när man plockar upp EPO-kärror så är det inte så många delar som döljer sig i den stora och fina lådan - i detta fall såg det ut så här på bordet efter uppackningen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190405_160412.jpg 
Visningar:	250 
Storlek:	76,2 KB 
Id:	68100

    Inga konstigheter vid ihopmonteringen men därefter uppenbarade det sig ett litet bekymmer och det är batteriutrymmet. Tyvärr har man behållit luckan på undersidan som på den vanliga Timbern men det är inte det stora problemet utan snarare höjden i "batteriholken" eftersom kärran har en viss tendens till framtunghet. Jag behövde alltså skjuta batteriet så långt bakåt som möjligt och då blev det riktig presspassning med de 4S2200-batterier jag hade. Vad göra ? Jo, efter lite studerande av olika batterialternativ så fann jag att det som skulle ge 4 mm extra utrymme var Tattu 4S2300. Hittade det i lager hos Magnus på MBS RC Models och dagen därpå låg ett sånt i brevlådan - snabb service som vanligt !
    Men jag vidhåller att konstruktionen av batteriutrymmet borde gjorts lite annorlunda så att man enklare kan få in och ut batteriet samt att man gärna vill ha det förankrat av lite kardborreband. Nu är det en del pill innan man fått in och sen ut batteriet med det fungerar i alla fall.
    Nåt som däremot ser ut att vara väldigt väl utfört är landningsstället - skulle förvåna om jag kommer att få några problem med detta. Möjligen är det lite smalt men man kan inte få allt. Det känns i vart fall stabilt och bra. Likaså känns den 3-bladiga propellern väldigt styv och välgjord och hela drivlinan var både kraftfull och väldigt tystgående - ett klart plus ! För den som gillar sjöflyg så följer det med flottörer med roder.
    Hursomhelst blev det provflygning idag och den blev helt odramatiskt. Nåt klick på trimrarna så flög den rakt och fint. Låg lättnings-hastighet så den uppför sig väldigt lugnt och trevligt även i starten. Men vädret idag var tyvärr både lite blåsigt och likaså lite kylslaget så det inspirerade inte till några omfattande tester men hittills ser allt lovande ut. Jag har monterat "slatsen" på vingen för att förhoppningsvis få en lugn och fin "floater" - men gissningsvis på bekostnad av bl a rollhastigheten. Men allt har sitt pris...
    Här står den otåligt och väntar på att bli flugen på vårt fält Arosängen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190413_125946.jpg 
Visningar:	248 
Storlek:	118,0 KB 
Id:	68108

    Hoppas att den kommer att bli en lika stor favorit som många andra E-flitekärror i hangaren - t ex Valiant 1.3 som är en kärra som i sitt format definitivt kan rekommenderas. Mycket välflygande för att vara en högvingad kärra och i mina ögon och efter att ha testat rätt många högvingade kärror i den storleksklassen så håller jag denna för att vara i det absoluta toppskiktet. Slå en signal till Pelle så ordnar han det säkert...
    Roger
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190413_125949.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	99,6 KB 
Id:	68101  

  2. #2

    Reg.datum
    Dec 2016
    Inlägg
    9
    Jobb
    Busschafför
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Har funderat på en Timber, den större varianten, och nu vet jag var den finns!

    Tack för tipset!
    Tord S Eriksson,
    Loving all that flies!

  3. #3

    Reg.datum
    Jun 2016
    Inlägg
    125
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    De som känner mig vet att jag under många år haft en viss förkärlek för detta märke. Har ägt och äger rätt många olika E-Flite-modeller - både konventionella balsa-modeller men under senare år ofta EPO-modeller.
    Och råkar man som jag emellanåt hamna i Torshälla hos Pelle på Autopartner så vet ni också hur det ofta slutar - man har alltså med sig mera hem än man tänkt...
    Häromveckan var det dags igen och det extra kollit bestod av en E-Flite Turbo Timber. Har stått i valet och kvalet mellan denna och E-Flites Maule men nu blev det Timbern. Numera säljer ju Pelle även bl a E-flites modeller och det tackar man ju bara för... Handla modellflygprylar, snacka lite och få en kopp kaffe är ju aldrig fel...
    Som vanligt när man plockar upp EPO-kärror så är det inte så många delar som döljer sig i den stora och fina lådan - i detta fall såg det ut så här på bordet efter uppackningen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190405_160412.jpg 
Visningar:	250 
Storlek:	76,2 KB 
Id:	68100

    Inga konstigheter vid ihopmonteringen men därefter uppenbarade det sig ett litet bekymmer och det är batteriutrymmet. Tyvärr har man behållit luckan på undersidan som på den vanliga Timbern men det är inte det stora problemet utan snarare höjden i "batteriholken" eftersom kärran har en viss tendens till framtunghet. Jag behövde alltså skjuta batteriet så långt bakåt som möjligt och då blev det riktig presspassning med de 4S2200-batterier jag hade. Vad göra ? Jo, efter lite studerande av olika batterialternativ så fann jag att det som skulle ge 4 mm extra utrymme var Tattu 4S2300. Hittade det i lager hos Magnus på MBS RC Models och dagen därpå låg ett sånt i brevlådan - snabb service som vanligt !
    Men jag vidhåller att konstruktionen av batteriutrymmet borde gjorts lite annorlunda så att man enklare kan få in och ut batteriet samt att man gärna vill ha det förankrat av lite kardborreband. Nu är det en del pill innan man fått in och sen ut batteriet med det fungerar i alla fall.
    Nåt som däremot ser ut att vara väldigt väl utfört är landningsstället - skulle förvåna om jag kommer att få några problem med detta. Möjligen är det lite smalt men man kan inte få allt. Det känns i vart fall stabilt och bra. Likaså känns den 3-bladiga propellern väldigt styv och välgjord och hela drivlinan var både kraftfull och väldigt tystgående - ett klart plus ! För den som gillar sjöflyg så följer det med flottörer med roder.
    Hursomhelst blev det provflygning idag och den blev helt odramatiskt. Nåt klick på trimrarna så flög den rakt och fint. Låg lättnings-hastighet så den uppför sig väldigt lugnt och trevligt även i starten. Men vädret idag var tyvärr både lite blåsigt och likaså lite kylslaget så det inspirerade inte till några omfattande tester men hittills ser allt lovande ut. Jag har monterat "slatsen" på vingen för att förhoppningsvis få en lugn och fin "floater" - men gissningsvis på bekostnad av bl a rollhastigheten. Men allt har sitt pris...
    Här står den otåligt och väntar på att bli flugen på vårt fält Arosängen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190413_125946.jpg 
Visningar:	248 
Storlek:	118,0 KB 
Id:	68108

    Hoppas att den kommer att bli en lika stor favorit som många andra E-flitekärror i hangaren - t ex Valiant 1.3 som är en kärra som i sitt format definitivt kan rekommenderas. Mycket välflygande för att vara en högvingad kärra och i mina ögon och efter att ha testat rätt många högvingade kärror i den storleksklassen så håller jag denna för att vara i det absoluta toppskiktet. Slå en signal till Pelle så ordnar han det säkert...
    Roger
    Ser trevlig ut denna dära mackapären, hade jag en sådan så måste det vara med skidor på än så länge. Snön fortfarande ca 20cm på fältet. Så jag gör mycket annat istället! Mvh Matti
    Typ
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1F117A02-18B4-4B23-9AF2-92B82AF18397.jpg 
Visningar:	47 
Storlek:	68,2 KB 
Id:	68109

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •