Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Metanolbränsle?

  1. #1

    Standard Metanolbränsle?

    Hej,

    Fanns nån till tråd, men det var så mycket snack om el och bensin där så jag hittade inget vettigt. =)
    Jag har metanolmotorer. Jag gillar metanolmotorer (också). Jag har mest OS och Saito. De ska ha MINST 18% eller 20% olja (vissa endast helsyntet, andra kan ha castor, som tex flera 2-taktare). Men, alla dunkar jag har av olika märken har max 17% olja. Hur tänker de? Eller använder bränsletillverkarna/motortillverkarna volym- och viktprocent kors och tvärs?

    Finns ju ett sätt att blanda själv (man kan göra det i Finland) eftersom privatpersoner får ha nitrometan (mot tillstånd). Men färdigblandat är så bekvämt. Men jag hittar bara 16, 20 och 25% nitro-bränslen, inte 5, 10, (15) som hade räckt. Och de har bara 15-17% olja. Ibland står det inte ens vad de har för olja, förutom OptiFuel som skriver att de har Klotz helsysntet och då kan man ju blanda till, men de bränslena jag hittar (i lager) så är racebränslen för bilar.

    Vilka bränslen ska man köpa? Och var? Finland är också OK.

    Sen om det går att få det hem till mig, det är ett annat problem...

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det stora problemet är som du skriver transporten.
    Eldfarligt eller explosivt måste ju deklareras och visas med koder utanpå transportbilarna - DYRT.

    Sedan finns det så klart de firmorna som har alla ingredienser hemma och kan blanda till precis det du behöver - eller sannolikt sälja de olika delarna till dig i dunkar så att du kan blanda själv.

    På grund av den problematiska transporten så är det inte många företag som har det du vill ha med på sina hemsidor utan du får ringa och komma överens om att hämta - eller be någon komma förbi och ta med hem till dig.

    Två firmor du skulle kunna fråga direkt är 3F och Autopartner. De har tävlingsflygare som kunder så de kan blanda precis det du behöver. Det finns säkert flera som kan leverera. De som kör Dragster handlar i stora kvantiteter på andra ställen.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Rapicon färdigblandat bränsle finns med t ex 18% eller 20% oljeinblandning och med olika nitroinblandning.
    Hur bra bränslet är för diverse olika typer motorer kan jag inte uttala mig om men jag vet att en 8-faldig världsmästare i F3A konstflyg använder Rapicon (till YS 4-taktare).
    Goggla lite på Rapicon kanske du hittar nåt som passar dig och som kan skeppa bränslet till din ort.
    Finns några handlare i Sverige som säljer Rapicon.
    T ex den här handlaren nedan med 18% oljeinblandning och 5 eller 10% nitro, 20% olja med 15 eller 20% nitro:
    https://webshop.rcsweden.com/sv/bransle/rapicon/flyg/
    Finns även blandningar för båt, bil och helikopter.

    /Bo

  4. #4
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Instämmer med ovanstående. Har kört på Rapicon i typ 10 år nu o det har funkar kanon. Inte haft nå särskild rost i motorerna heller. Alltid kört på 10%nitro.
    Våga vägra Powerbox!

  5. #5


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    https://www.kullagergrossisten.se

    Dom kan skicka bränsle. En dunk i taget.

  7. #7

    Standard

    Siffrorna är extremt tilltagna med dagens mått, är det bra oljor behövs inte så mycket. Dock är väl just Rapicon som nämns kända för att ha billiga råvaror, så där kan det ju tex vara bra att använda bränsle med lite högre nivå olja.
    OS har ju lite känsligare foder med sin ABL teknik på 2t, så där kanske man inte skall gå jätte lågt med oljan, men det behövs ändå inte de nivåer som många bränslen har i sig.

  8. #8

    Standard

    Jag tror ingen skickar det utanför Sverige. Verkar lite så i alla fall. Är nog "hitta nån man känner nära en butik/klubb" som kanske har vägarna förbi eller om nån härifrån hämtar. Verkar det som. Vad finns det mer för bränslen man kan googla på? Optifuel, CoolPower, ...? Har i och för sig en släkting här som kör dragster, kanske de använder metanol och nitro?!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Det finns ju tyvärr ganska många märken som inte är mycket att ha, men här är några olika som kanske har något och dom har funnits i Sverige. Masens bränsle finns väl också iof.
    http://www.modeltechnics.com/
    http://www.racing-experience.fr/inde...d=44&Itemid=70
    http://www.meccamo.com/gb/index.php
    http://byronfuels.com/
    http://merlinfuel.com/en/home_

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    ., ...? Har i och för sig en släkting här som kör dragster, kanske de använder metanol och nitro?!
    Du har kanske lösningen närmare än du tror :-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Förr köpte jag metanol, Fuchs Aerosynth och nitrometan och blandade själv. 72-18-10 är ett bra recept för vanliga flygplan. Nu är jag inte betrodd längre. När jag var 18 kunde jag dock i stort sett köpa vad som helst utom TNT och dynamit, i vissa fall krävde de en skriftlig försäkran om en snäll och miljövänlig användning dock. Den försäkran höll jag alltid på.

    En dag tog Far hem en flaska nitro-etan från sitt jobb, jag bad om Nitro-METAN, inget annat. Tydligen är det en pre-kursor för förbjudna droger och synnerligen kontrollerat nuförtiden, som jag läst Inte tror jag att det fungerade så värst bra som bränsletillsats heller. Giftigt sägs det vara dessutom.

    Tiderna ändras...

    Många kommersiella bränslen är extremt aggressiva mot olika lacker, och så kan korrosionsskyddet och smörjförmågan starkt ifrågasättas.

    Det är ju inte så roligt att höra ramlagren låta som en kaffekvarn bara efter 20 timmars gång, när man nu med stort besvär har bytt ut dem till nya och fina.

    Bo
    Senast redigerat av BJS den 2019-05-11 klockan 04:06.

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Nog är det nya tider alltid. När jag börja med radioflyg 1973 var det bara att gå till färghandlarn (modellflygklubben jag då var med i hade avtal med dem om bra pris på bränsle) och säga man ville ha 1 liter glödstiftsbränsle. 80% metanol+20% ricinolja var det enda vi körde på då. De blandade åt en i en 1 liter glasflaska. Storfräsarna med 10 kubikare köpte 5 literdunkar. Visserligen visste färghandlaren vilka som var modellflygare och skulle ha bränsle så det var väl egentligen inga konstigheter med hur försäljningen gick till då. Att man kunde bli blind av metanol hade vi koll på och att ricinoljan hade laxerande effekt hade vi också koll på, det var bland det första man fick lära sig i klubben.
    Klubben jag är med i numera har i egenskap av "förening" (juridisk person med organisationsnr) ett "förråd" av metanol, olja och nitro, och det är en kille som ansvarar för detta i klubben, så enklast och snabbast är att gå den vägen om jag behöver glödstiftsbränsle för egen del. Precis på samma sätt som klubben Strängäs Modellflygare som det fanns en länk till i ett tidigare inlägg här.
    Men jag behöver som privatperson fortfarande eget tillstånd av MSB om jag skall ha av klubben bränsleblandning med nitro 25 volymprocent, eller 30 viktprocent nitrometan, eller högre.Det är alltså nitro, 30 viktprocent nitrometan (25 volymprocent i bränsleblandning) eller högre, man behöver tillstånd som privatperson för att köpa, inneha och använda, enligt MSB's hemsida.
    Sen får man väl inte ha hur mycket brandfarliga vätskor hemma för eget bruk heller, 100 liter totalt under vissa förutsättningar och i bostad max 10 liter, allt enligt MSB's hemsida.
    Egentlikgen är det inte så svårt att få tag i lämpligt modellbränsle, men om inte klubben hanterar bränsle och försäljning är det lite bökigare både med inköp och frakten.

    Jag undrar lite hur många i klubbarna idag som använder huvudsakligen glödstiftsmotorer? Fler eller färre än hälften av medlemmarna? I vår klubb är det många fortfarande men det är mest det "gamla gardet" som är van sen förr. Fler än hälften av medlemmarna garanterat i vår klubb. Blir dock mer och mer eldrivna modeller i vår klubb, det är en klar trend, men glödstiftare lär användas i vår klubb många år till och dör nog aldrig helt ut, de har sina givna användningsområden såsom i skalamodeller där man vill ha lite mer skalaliknande ljud. Dock finns det numera bra ljudmoduler till eldrivna plan där små och lätta men ändå kraftfulla "högtalare" kan sättas i planets kroppsida och man använder hela flygplanskroppen som rensonanslåda.
    /Bo

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Har du bränsle med 17% olja så fungerar det säkerligen utmärkt att köra så gott som alla metanolmoterer på även om det i bruksanvisningen anges 20%. Den angivelsen är som någon skrev tidigare i tråden konservativt tilltagen. Undvik att nåla in motorerna maximalt, utan kör dem något lite rikt så får de ett långt och lyckligt liv.
    Jag kör så gott som alla mina metanolmoterer (2- såväl som 4-takt) på en hemmagjord blandning med 15% helsyntetolja, 5-15% nitrometan beroende på ändamål och resten metanol. De enda motorer som får annan blandning är mina större Super Tigremotorer som går bäst på 8-10% olja och resten metanol samt ett par stuntmotorer (F2B) som får 22% olja (15% syntet och 7% ricin) och 5% nitro för att de går jämnast (och luktar godast) så.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •