Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Jet A1 bränsle

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    3
    Jobb
    Smed på Jönköpings Kommun
    Klubb
    -

    Standard Jet A1 bränsle

    Ja som rubriken lyder, ni som flyger turbinmotorer, vart köper ni erat Jet A1 bränsle?
    Eller kör ni på Diesel och 2-takts olja?

    Med vänlig hälsning,
    Henric

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    82
    Jobb
    Jobbar inom plast/formsprutnings industrin.
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb ÖMFK

    Standard

    Om du vill köra på jet a1 så kolla om den lokala motorflygklubben har som du kan få köpa.
    Klarar du dig utan den underbart goda doften av jet a1, kör på diesel. Olja beror lite på motor.
    Själv kör jag jet a1 samt jetcats turbinolja. Doftar ljuvligt och funkar bra.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    3
    Jobb
    Smed på Jönköpings Kommun
    Klubb
    -

    Standard

    Hej Jörgen,
    Tack för ditt svar.
    Tror inte jag kan köpa a1 på lokala flygklubben då dom endast har propellerplan, vet iof inte vad dom kör på men det kan väl inte vara a1?
    Har hört att Diesel inte är bra för motorerna, vet du om de ligger någon sanning i detta?

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Du ska fråga tycker jag eftersom de på många håll har jet A1,att det sitter en propeller på flygplanet betyder inte att det inte tankar flygfotogen..Hjelmco finns på ett antal småflygplatser och det är sökbart på nätet var tippar jag..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    35
    Klubb
    Anderstorp MFK

    Standard

    Vilken flygklubb är det du har i närheten? Jag kan kolla deras AIP om dom har Jet A1 på plats. Finns det inte där så kan jag kolla vart den närmaste är.

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Henkemx Visa inlägg
    Ja som rubriken lyder, ni som flyger turbinmotorer, vart köper ni erat Jet A1 bränsle?
    Eller kör ni på Diesel och 2-takts olja?

    Med vänlig hälsning,
    Henric
    Jag kör på diesel för det är smidigt. Det luktar nästan ingenting medan Jet A har en väldigt distinkt odör. Mycket opraktiskt vid transport i bilen eller förvaring i hemmet. Allt stinker. Dieseln vi har är dessutom redan färdigblandad med 7% olja i så du tankar färdig jetsoppa direkt på macken - dygnet runt - när som helst. Jag har en 5-litersdunk till mina maskiner som jag fyller på när det behövs. Alltid färskt bränsle, med Jet A behöver du stämma träff med någon som kan tanka upp åt dig och då blir det större mängder åt gången som du behöver köpa och förvara.

    En medelstor flygmodell som tankas med 3liter åt gången drar ju lätt ett par 25l dunkar på en helgs flygning.

    Fritt val givetvis, men så tänker jag.

    Superhero

  7. #7


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej, borde inte Marin-disel fr närmste sjömack vara att föredra då den har längre hållbarhet än land-disel?
    I den senare blandas det ju in FAME/ RME eller vad skiten heter?
    I båtar skyr man land-disel som pesten då det ger utfällningar i tanken med algtillväxt och driftsproblem.
    Speciellt i samband med vatten i tanken.
    (Jag har dock ingen susning om hur mycket olja det är i den men tycker att det borde vara samma?)
    Små-jetterna är ju känsliga prylar. Och de står ju på hyllan hela vintern.
    Tycker att det kan vara en fråga värd att diskutera i alla fall?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Hej, borde inte Marin-disel fr närmste sjömack vara att föredra då den har längre hållbarhet än land-disel?
    I den senare blandas det ju in FAME/ RME eller vad skiten heter?
    I båtar skyr man land-disel som pesten då det ger utfällningar i tanken med algtillväxt och driftsproblem.
    Speciellt i samband med vatten i tanken.
    (Jag har dock ingen susning om hur mycket olja det är i den men tycker att det borde vara samma?)
    Små-jetterna är ju känsliga prylar. Och de står ju på hyllan hela vintern.
    Tycker att det kan vara en fråga värd att diskutera i alla fall?

    // Mats W
    Det är just RME som är oljan man vill åt. Med diesel så tankar man ju lite åt gången så det är inga problem heller om det inte står flera år. Smidigt som sagt med färdigblandad soppa direkt på macken.

    Tankar man diesel utan RME så kan man tillsätta vilken olja man vill och tror på, men det hela bygger ju på att man får tag på just den dieseln man tror man köper så det inte är olja i den i alla fall och man tillsätter ytterligare olja.
    Superhero

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    3
    Jobb
    Smed på Jönköpings Kommun
    Klubb
    -

    Standard

    Tack för alla svar! Det har löst sig med Jet a1 Och skulle de mot all förmodan skita sig så får de bli Diesel. Har dock hört att man ska undvika Preem diesel? Minns inte varför, men tror dom använde några tillsatser som inte var bra för turbinmotorer.

  10. #10


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Låter logiskt med RME i så fall.
    Finns det uppgifter därute om vilken mack man föredrar? Det finns ju lite variationer på drivmedlen.
    Finns det någon rekommendation/ knep för bra vinterkonservering för att undvika nackdelarna med gammal RME?
    Typ köra Alkylatbensin i gräsklipparen på hösten (om man inte gjort det under säsongen).

    // Mats W
    Flygsmurfen

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Henkemx Visa inlägg
    Har dock hört att man ska undvika Preem diesel? Minns inte varför, men tror dom använde några tillsatser som inte var bra för turbinmotorer.
    Nja, det där kan variera lite. Ett tag hade Preem något de kallade Bio diesel. Det var en inblandning av 30% Biodiesel i vanlig diesel och det funkade sämre. Biodieseln är RME som man låtit reagera med metanol för att ta bort "guckan" och ge en mer vanlig dieselviskositet snarare än som matolja. Vet inte om dom fortfarande använder sig av den typen?


    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Finns det uppgifter därute om vilken mack man föredrar? Det finns ju lite variationer på drivmedlen.

    // Mats W
    Jag kör ST1/Shell eftersom jag haft kontakt med deras kemister i frågan och fått djupare info om hur deras diesel er ut. Men.... alla mackar följer samma standard så det kan inte skilja speciellt mycket. Där emot har jag för mig standarden tillåter "upp till 7% RME" och RME är billigare än diesel så dom vill gå mot max inblandning naturligt, men likväl upp till och inte en exakt siffra. ST1 blandade dock mot högsta tillåtna så jag kör på det och det funkar bra.
    Superhero

  12. #12


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Då blir det ST1 när det blir dags för inköp.
    Har en sådan på hemmaplan.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •