Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Glödstift.

  1. #1

    Standard Glödstift.

    Hej.
    Jag är rätt ny på denna hobby. Hur ofta bryter ni glödstift I era etanolbilar?

    Tack.

  2. #2

    Standard

    Har aldrig tävlat men jag har bara bytt när de gamla har gått sönder.

  3. #3

    Standard

    När motorn blir svårstartad, stannar för lätt eller när jag dränkt den så brukar jag kolla stiftet, händer ofta att stiftet bara glöder till hälften och då är det lika bra till byta. (metanolbilar väl :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Min erfarenhet av flygmotorer säger att de håller ungefär 20 timmar vid snäll och fin drift med 5..10 % Nitrometan. Förmodligen betydligt kortare tid på modellbilar på grund av den höga inblandningen av nitrometan.

    Kopplar man in glödströmmen på startmotorterminalerna blir livslängden noll timmar och man är ~75 kr fattigare på en sekund

    De lärde säger att glödspiralen sakta men säkert blir förgiftad av aluminiumpartiklar från motorns delar och fungerar gradvis sämre genom startsvårigheter och osäker tomgång.

  5. #5


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Vissa billiga glödstift har endast ett tunt lager platina på glödspiralen som eroderar bort ganska snabbt varvid funktionen försämras snabbt. De mer kända (och dyrare) fabrikaten har massiv platina i tråden och håller mycket längre.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •