Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Nybörjare på FrSky Taranis

  1. #1

    Standard Nybörjare på FrSky Taranis

    Hej. Nu börjar suget efter modellflyg komma tillbaka. Köpte mig en FrSky Taranis x9D (ej plus) när den var ny men det blev liksom inget gjort med den då för tiden räckte inte till och det är nått år sedan jag flög alls sist.

    Var ska jag börja läsa om vilken firmware osv som gäller. Gör man fortfarande inställningarna i datorn och för över? Det verkar som att jag har gjort profilen för min funcub mer eller mindre färdig direkt i sändaren.

    Alla mina mottagare är från tiden innan EU firmware så det kanske ställer till problem?
    Några hårdvarufixar man bör göra? Märkte att den surrade lite i högtalaren nu när jag startade upp den, kommer inte ihåg att den gjorde det från början.

  2. #2

    Standard

    OpenTx och OpenTx Companion nya versioner finns här:
    http://www.open-tx.org/downloads

    Manualer, firmware m.m. för FrSky:s produkter finns här:
    https://www.frsky-rc.com/download/

    Flera trådar i ämnet finns i detta forum, till exempel:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ndaroperativet

    Edit: Din X9D nonplus har då inte EU firmware och om du uppdaterar till nyare versioner väljer du en non EU-version så ska det funka med dina gamla mottagare.
    /Leif

  3. #3

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Om allt funkar med mottagare å sändare behöver du inte göra nåt. Programerar det mesta med sändaren.

    Kommer inte ihåg riktigt men eu tror jag var lite sämre räckvidd.

    Är du inte van vid dator hur man för över filer ock så. (kan ställa till det) Behåll det som det är är mitt råd.

    Thomas

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nja - nuvarande EU-programvara har nog inte nån sämre räckvidd - tror att det var nån tidig variant.
    Det kan vara lite småtrixigt att uppdatera tidiga versioner av OpenTX till aktuell version men det brukar gå men man måste läsa på ordentligt och ha rätt drivers i PCn också vill jag minnas - men det är länge sen nu.
    Lycka till !
    Roger

  5. #5

    Standard

    Du vill absolut uppdatera din firmware till minst 2.1.9 eftersom tidigare versioner har en bugg som genererar jitter och drift på kanalerna.
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  6. #6


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Kan vara idé att byta den interna knappcellen i sändaren. Min nonplus-sändare tappade datum och klockslag efter ca 3 år. Med ny knappcell funkade det igen.

    Sedan är det lite pyssel att uppgradera från ver 1 till ver 2. Jag rotade fram en gammal tråd där jag beskrev tillvägagångsättet.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post385506
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  7. #7

    Standard

    Ska läsa på lite. När det gäller EU vs Non EU firmware, eftersom jag redan har Non EU mottagare så måste jag fortsätta med det. Betyder det att jag måste köpa mottagare från utlandet?

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Pumpe - om du har D16-mottagare (X-serien och S-serien) så kan du uppdatera dessa (flasha om) till EU-LBT. Och likaså åt andra hållet - köper du EU-LBT-mottagare så kan du ändra dessa till International.
    Roger

  9. #9

    Standard

    Ok. Testar igen ett år senare då livet kom ivägen igen.

    Tänkte att jag skulle börja med att uppgradera från Fabriks firmware till nyaste. Men jag har testat både med Companion 2.0 och 2.3 men ingen vill flasha radion. Det står utförd men det enda som har hänt är att startskärmen är utbytt.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Var lite försiktig för FrSky har nyligen kommit med en helt ny version av D16-protokollet som är helt inkompatibelt med tidigare versioner.
    Roger

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Var lite försiktig för FrSky har nyligen kommit med en helt ny version av D16-protokollet som är helt inkompatibelt med tidigare versioner.
    Roger
    Det är skillnad på OpenTX och firmware för TX modulen.....

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Ok. Testar igen ett år senare då livet kom ivägen igen.

    Tänkte att jag skulle börja med att uppgradera från Fabriks firmware till nyaste. Men jag har testat både med Companion 2.0 och 2.3 men ingen vill flasha radion. Det står utförd men det enda som har hänt är att startskärmen är utbytt.
    Vilken version av OpenTX har din Taranis idag?
    Har den 1.x krävs lite handpåläggning och driver i datorn.
    Har den 2.x.x borde det inte var några större problem att gå upp till 2.2.x eller 2.3.x.
    Notera att innehållet på SD kortet skiljer mellan dom olika OpenTX versionerna så ladda hem rätt innehåll för minneskort också.

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Det är skillnad på OpenTX och firmware för TX modulen.....

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk
    '
    Väldigt medveten om detta men det har tidigare talats om bl a EU-firmware i denna tråd och därför finns det anledning att varna eftersom FrSky kommit med D16 2.x
    Roger

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Vilken version av OpenTX har din Taranis idag?
    Har den 1.x krävs lite handpåläggning och driver i datorn.
    Har den 2.x.x borde det inte var några större problem att gå upp till 2.2.x eller 2.3.x.
    Notera att innehållet på SD kortet skiljer mellan dom olika OpenTX versionerna så ladda hem rätt innehåll för minneskort också.

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk
    Den har orginal 1.1.02

    Windows hittar både radion och minneskortet, jag har försökt uppdatera till de drivrutiner som finns på open tx hemsida men windows tycker att de bästa drivrutinerna redan är installerade.

    Laddade hem den där zadig grejen men jag förstår inte hur jag ska göra med den.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ok - har du så gammal version av OpenTX i sändaren (och gissar jag motsvarande gammal firmware i modulen) så är det lite mera jobb än vanligt att uppdatera. Har själv tagit mig igenom detta men det är flera år sedan och såvitt jag minns följde jag nån anvisning jag hittade på nätet så det är nog bara att leta, tyvärr. Men sen du tagit dig igenom denna uppdatering så är det mycket enklare därefter. Men fortfarande kvarstår varningen för att inte firmware-uppdatera modulen till D16 v 2.xx för då måste du också uppdatera ALLA dina D16-mottagare till motsvarande version.
    Roger

  16. #16


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Det lite pyssel att uppgradera från ver 1 till ver 2. Jag rotade fram en gammal tråd där jag beskrev tillvägagångsättet.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post385506

    Lycka till!
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Ok - har du så gammal version av OpenTX i sändaren (och gissar jag motsvarande gammal firmware i modulen) så är det lite mera jobb än vanligt att uppdatera. Har själv tagit mig igenom detta men det är flera år sedan och såvitt jag minns följde jag nån anvisning jag hittade på nätet så det är nog bara att leta, tyvärr. Men sen du tagit dig igenom denna uppdatering så är det mycket enklare därefter. Men fortfarande kvarstår varningen för att inte firmware-uppdatera modulen till D16 v 2.xx för då måste du också uppdatera ALLA dina D16-mottagare till motsvarande version.
    Roger
    Har nog försökt följa 10 olika guider. Problemet verkar vara att det inte går att installera rätt drivrutiner med zadig. stm32 går inte att välja. Jag har drivrutinen från open tx hemsida men jag lyckas inte installera den med zadig

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Pumpe - inte för jag vet om det blir nån skillnad men du har händelsevis inte en PC med lite äldre Win-version - typ Win 7 ?
    Ibland fungerar det bättre med äldre grejor...
    Roger

  19. #19

    Standard

    Testade en ny taktik. Följa samma guide flera gånger och efter 5-6 försök så verkar drivrutinerna fungera iaf.

    Innan jag ens försöker uppdatera så tänkte jag att companion får göra en backup av firmware och den processen fastnade på 7% och har varit så i 10minuter...

    Något jag inte riktigt förstår är vad som uppdateras. Hur väljer man att bara uppdatera radio och inte modul osv.

  20. #20

    Standard

    Testade att gå igenom alla steg igen och då fastnar backupen av gamla firmware på 4%

    Någon som kan tänka sig vad felet är?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •