Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tyngdpunkt

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard Tyngdpunkt

    Är det någon som vet?
    Ska tyngdpunkten vara
    30% in eller 1/3 på
    Övervingen på FolkerD7
    Tacksam för svar
    Tobbe

  2. #2


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Om du måste chansa så välj 30%, det är ju längre fram än 1/3. Framåt är alltid lugnare.

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Tack Danne.Har köpt en Fokker D7 från Hobbyking.Övervingen är 15,2cm bred och Hobbyking skriver 5cm in från vingens framkant.Och dom rekomenderar en 3cell 2200 Lipo sagt och gjort men jag fick lägga 100gram bly i nosen för att få rätt tyngdpunkt enlikt HK.Dåligt av av HK.Kärran är en plugg and play så det var inte mycket att gör bara limma dit stabbe och fena.
    Tobbe

  4. #4

    Standard

    Jag gör så här, tittar uppifrån och mäter hur brett det är från framkant övervinge till bakkant undervinge. Se detta mått som den totala vingbredden, därefter sätter jag tp 25 % från framkant.

    //R

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0507.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	185,9 KB 
Id:	68338

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Ok jag testar
    Tack

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Det är 20cm från Övervingen framkant och undervingens bakkant så då stämmer 5cm

  7. #7

    Standard

    På min DVII så ligger TP ungefär vid undervingens framkant, den har jag förvisso byggt med orginalprofil och med orginalmått på kärran (nerskalade så klart ). Det kanske inte din kärra från HK har så det är möjligt att det spelar in.

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Skulle jag ha tyngdpunkten som du skriver skulle jag behöva minst 2hg bly extra och det finns inte på kartan

  9. #9

    Standard

    Då är det förmodligen ganska skalariktiga mått på den, jag byggde med tanke på att köra el-setup med 3 cell och byggde tämligen lätt, det hela slutade med att jag fick hinka i en maffig 4s ack på 4 Ah tror jag det var monterad längst fram ovanför motorn för att få ordning på TP . Kan ju också vara så att den undre vingen på din kärra är längre fram än på min.
    Senast redigerat av jpflyg den 2019-05-27 klockan 17:23.

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Hej jpFlyg.Undervingens bakkant är 5cm bakom övervingen,total bredd sett ovanifrån 20cm tyndpunkt enl.HK 5cm in på övervingen
    spännvid 93cm skulle ha vägt ca 850g men har hamnad på 980g
    Tobbe

  11. #11


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

  12. #12

    Standard

    Prova att ha TP där HK föreslår, för mej hamnar det ungefär där vinginfästningen från kroppen går upp i övervingen. Men jag tycker att nosen är längre ut från övervingen på HK kärran än vad den är på min kärra så det verkar som den är ganska tung i häcken jämfört med min om du måste lasta i 130gr bly, går det i så fall att lätta den något där? fast i och för sej så var jag som sagt tvungen att masta i en stor tung ack för att få TP rätt p g a den ganska korta nosen.
    Nosen på den original var ju ganska kort, förmodligen för den hade en ganska tung Merca 6:a eller senare BMW 6:a.

    Stabben har även inbyggt "dyk" för att inte sticka rakt upp i skyn, jag har läst att även original maskinerna fick det på senare modeller för att piloten fick sitta och trycka på spaken vid planflykt så de var ganska trötta i armarna när det vankades dogfight, så det stämmer in även på min modell. Jag var även tvungen att programmera radion att ge dyk från halv gas och mer. Men det kanske inte behövs för dej då vi har olika vingprofiler.

    För övrigt flyger den mycket fint, både väldigt långsamt och "snabbt" men det är en maskin som kräver mycket sidroder, snudd på bara en dutt med skev och sen höjd och sida.

    Jag hoppas att nån information är till nytta för dej, ta en nypa av allt och provflyg

    Jag hittar inga bilder direkt från sidan så man kan jämföra men bifogar i alla fall en bild om det kan hjälpa nåt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Fokkrar.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	79,1 KB 
Id:	68351

    De är i skala 1:6 ungefär med en spännvidd straxt under 150 cm.

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Tack för informationen
    Tobbe

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •