Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: T10J och R3008SB

  1. #1

    Standard T10J och R3008SB

    Hej där alla Rc-flygare. Här kommer en gammal man som flög för ca:35 år sedan. Har nu en Futaba T10J och medföljande mottagare R3008SR. Har också en Heron el-seglare med flaps och skevroder. Nu är det så att jag inte fattar hur man ska få till det där med mottagaren. Det verkar normal ända till man kommer till output 5-8. 5=SWg och 6=VR-vredet. Output 7 och 8 händer ingenting. Jag har ju 2 servo till skev och 2 till flaps.Jag har läst och läst men det hjälper inte. Mycket tacksam för hjälp.

    Kalle.W
    Senast redigerat av Kalle.W den 2019-05-27 klockan 17:03.

  2. #2
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Har precis köpt en T10J åt ena pojken men inte pular sågot särskilt med den än, fast har du inte en meny som heter 'Functions' nånstans? Det är där du bestämmer vad kanalerna ska ha för funktion och vilket vred/brytare de ska aktiveras via.
    Våga vägra Powerbox!

  3. #3

    Standard

    Har inte exakt samma modell som du, men har alltid kört Futaba och menyerna är tämligen lika mellan modellerna från samma tid.

    Det stämmer att man kan välja vilken kanal som ska styras av vilken switch/vred. Till att börja med är det viktigt att du väljer rätt vingtyp (inte delta) och flygplanstyp (glider) samt rätt stjärtparti (ej v-stabbe). Det gör man direkt när man skapar modellen.

    Sedan kan man gå in en en meny som heter "AUX-CHAN"
    (se sidan 56) http://manuals.hobbico.com/fut/10j-manual.pdf

  4. #4
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jag kollade i manualen o det stämmer som Phastey skriver. Jag utgick från min T18SZ. Men aux-ch ska vara noll eller streck/inaktiverat på de kanaler som ska användas via mix så de inte påverkas av annat än mixen.
    Våga vägra Powerbox!

  5. #5

    Standard

    Nu har jag kommit en bit på vägen. Jag gick in i Parameter där man kan välja vilken typ av plan man har. Problemet var bara att jag inte var nog envis från början. Man måste ju hålla nere jogg knappen en stund innan man kan välja Glider (så att det inte försvinner när man går nästa steg). När jag väl fick till Glider som plan så dök det upp Wing options, och efter lite trixande så hade jag plötsligt både två skevroder och klaffar som rörde sig. Tack så hemskt mycket för hjälpen. Kommer nog att höra av mig igen är jag rädd för.

  6. #6

    Standard

    Hej igen. Man fick ju inte vara glad länge precis. Allt funkade här vid Tv-soffan m.a.o så hade jag inget inkopplat till seglaren utan hade min mottagare och 6 st futaba-servon här. Då fungerade det som jag ville men när jag satte mottagaren i planet och kopplade in förmonterade servon (från Mulitiplex antar jag) så är det stendött på höger vinge. Plockar jag bort vingen och sätter ett servo direkt på kabeln in till planet så funkar det fortfarande inte. Jag menar....två trasiga kablar inuti planet finns ju inte eller hur? Vad tror ni?

  7. #7

    Standard

    Eureka! Jag vände kontakterna upp och ner på högervingen och då funkade det. Då är det snart dags att ta sig ut och krascha.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •