Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Batteri strömbrytare

  1. #1

    Standard Batteri strömbrytare

    Hej igen. Nu har jag kommit så långt med min elseglare Heron att jag har installerat elektroniken och kollat CG. Det är bara det att när jag kopplar in accen till motorn så får jag samtidigt ström till mottagaren. Bra kan man tycka, men jag kan ju inte stänga av strömmen. Ska det vara så ??

  2. #2

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    215
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Ja så brukar det vara som jag vet. Bara dra ur kontakten igen. Sätt inte dit nån strömbrytare risken är att den bränner ihop.


    Thomas

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är väldigt få som installerar strömbrytare på elkärror.
    Man kopplar in batteriet när man ska flyga och kopplar ur det när man har landat.

    Det är få vettiga strömbrytare som klarar de strömmar batteriet levererar till motorn.
    Det finns de som lägger in en "kortsluten batterikontakt" i serie med ena batterikabeln och som man når utanför planet.

    Svaret är inte att det "ska vara så" utan att "det är så" för majoriteten av dem som flyger el.
    Och visst är det så att nästan alla vanliga fartreglage (till mindre kärror typ Heron) även förser mottagare och servon med kraft.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Standard

    Tack för svaret nu är det bara till ut att prova vingarna.

  5. #5

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kalle.W Visa inlägg
    Tack för svaret nu är det bara till ut att prova vingarna.
    Hej, så är det med strömmen. Har heller ingen strömbrytare, det behövs inte. Säkra huven men en o-ring eller strips för den vill öppna sig under flygning. Den är bra på termik eller hang, går också bra att köra avanc med. Går att flyga väldigt sakta vid landning utan att den klipper. Använd gärna mix med klaffar och skevroder. Använder 3c och 2000 mha.
    Mvh
    Matti

  6. #6

    Standard

    Ska försöka det där med klaffar och skevroder.

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag var ute förra veckan och gjorde några trimstarter för att justera höjdkompensering när jag lägger full broms.
    Det blir väldigt korta (och branta) landningar som verkar helt okritiska. Utrullning är väldigt kort på marken efter landning.
    man ska nog inte sträva efter att flyga för sakta vid landning med något plan, speciellt inte segelplan som inte har motor så att man kan göra landingsinflygning med "hög nos".
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •