Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Reparera foamie (Parkzone Radian)

  1. #1

    Standard Reparera foamie (Parkzone Radian)

    Hej

    Efter mer än ett decennium med endast mindre blessyrer har jag nu lyckats flyga sönder min Radian. Kroppen är knäckt ovanpå där vingarna möts. Jag hade tänkt reparera den medelst en glasspinne och lim och vill gärna ha er feedback på ifall det är strukturellt sunt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	radian.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	24,5 KB 
Id:	68370
    Se bild.
    Överst visar hur sprickan går.
    Nederst visar hur jag tänkt slitsa upp ett spår och sänka ner en glasspinne (eller kanske ska man ha två?)
    Går UHU Por-lim bra här eller ska det vara nåt mer stumt som inte flexar?
    (hoppas bilduppladdningen funkar nu, jag har både infogat och bifogat)

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Våtlimma med UHU Por - sen kan du ha nån förstärkning med glasspinnar, kolfiberstav eller nåt annat lämpligt.
    Roger

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Har du gott om tid så funkar Uhu por eller vitlim. Skummet andas ju inte så det kan ta lång tid innan de limmen har torkat genom.
    Har du mera bråttom så finns ju epoxi eller CA - allt är väl starkare än skummet så man behöver inte ta annat än det billigaste man har hemma.
    Glasspinnen är väl bra som förstärkning.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast våtlimning med UHU Per tar inte speciellt lång tid att torka - låt det torka under natten så är det klart sen. Däremot kan vitlim ta lite längre tid men UHU Por är universallimmet för dessa material. Limfogen med CA blir ofta alldeles för hård för detta i grunden flexibla material - det är i alla fall min erfarenhet.
    Roger

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    .. Limfogen med CA blir ofta alldeles för hård för detta i grunden flexibla material - det är i alla fall min erfarenhet. Roger
    Alla har ju sin erfarenhet.. Multiplex rekommenderar att man limmar deras kärror med CA. Och det är väl knappast tänkt att flygplan ska flexa i kroppen? Då blir det lite lustigt att flyga - jag vet som hade en EPP 100 som man kunde vrida till ett O - vrida tillbaka och flyga - med fulla roderutslag för att kompensera att planet böjde sig när det blåste lite eller i olika fart....
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6

    Standard

    Hallo.
    Jag använder alltid PU-Lim, trälim som skumar och fyller små hålrum, det kan användas för alla skumtyper.
    Litet vatten på ena sidan, lim på den andra, packningstejp för att hålla delarna ihop, inget behov av förstärkning, limet är starkare än skummet, 3 timmars härdning och du är redo att flyga igen.
    Med venlig hilsen

    "Flyvetossen"

    Min hjemmeside: http://www.Flyvetossen.dk.
    Er opdateret 12. september 2020.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Har du gott om tid så funkar Uhu por eller vitlim. Skummet andas ju inte så det kan ta lång tid innan de limmen har torkat genom.
    Har du mera bråttom så finns ju epoxi eller CA - allt är väl starkare än skummet så man behöver inte ta annat än det billigaste man har hemma.
    Glasspinnen är väl bra som förstärkning.
    Nu får du ursäkta en rookie här...vad är vitlim?

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flyvetossen Visa inlägg
    Hallo.
    Jag använder alltid PU-Lim, trälim som skumar och fyller små hålrum, det kan användas för alla skumtyper.
    Litet vatten på ena sidan, lim på den andra, packningstejp för att hålla delarna ihop, inget behov av förstärkning, limet är starkare än skummet, 3 timmars härdning och du är redo att flyga igen.
    Kan du länka till en sida som säljer sånt lim?

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Gör nu inte saker och ting mera komplicerade än de är. Har du UHU Por så använd det limmet - det fungerar utmärkt och är det enda lim jag personligen använder för EPP och EPO. Lägg på limmet, fixera bitarna mot varandra och låt torka över natten. Sen kan du skära in dina förstärkningar och limma in dessa på samma sätt om det känns som att de behövs vilket inte alls är säkert.
    PU skulle jag undvika såvida jag inte behöver dess fyllande effekt - det är inte speciellt nyttigt att få på huden och delarna måste fixeras hårt just p g a att det skummar och expanderar.
    Roger

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Gör nu inte saker och ting mera komplicerade än de är. Har du UHU Por så använd det limmet - det fungerar utmärkt och är det enda lim jag personligen använder för EPP och EPO. Lägg på limmet, fixera bitarna mot varandra och låt torka över natten. Sen kan du skära in dina förstärkningar och limma in dessa på samma sätt om det känns som att de behövs vilket inte alls är säkert.
    PU skulle jag undvika såvida jag inte behöver dess fyllande effekt - det är inte speciellt nyttigt att få på huden och delarna måste fixeras hårt just p g a att det skummar och expanderar.
    Roger
    Jag limmade med UHU Por igår. Jag tyckte dock PU-limmet verkade bra för andra ändamål också, så jag blev lite nyfiken.

    Tack för alla tips!

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gore-Tex Visa inlägg
    Kan du länka till en sida som säljer sånt lim?
    https://www.10-4.dk/varer/byggemater...FZBNGAod40gEPQ
    Med venlig hilsen

    "Flyvetossen"

    Min hjemmeside: http://www.Flyvetossen.dk.
    Er opdateret 12. september 2020.

  12. #12

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    PU-lim finns hos bl a Biltema, Jula, Bauhaus, Classe m fl.
    Roger

  14. #14

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    PU-lim finns lite varstans i byggvaruhusen, både brunt och vitt.
    Brunt blir nog inte så bra på en vit kropp...
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •