Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Drar sig ur kurs..

  1. #1
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard Drar sig ur kurs..

    Hej!!

    Har haft ett fenomen med några modeller har jag märkt vid kniveggs position när jag flyger och söker svar..!

    Haft en modell som alltid jag fick stötta med lite dyk vid knivegg åt ena hållet men inte åt andra och en modell jag flyger just nu måste jag stötta lite höjd oavsett höger eller vänster knivegg, har mätt in anfallsvinkel och det är nollat och jag är väldigt noga med att flyga med raka roder(alltså väger in och flyger in modellen för bra TP etcetc för att ha icke trimmade roder).

    Har någon där ute någon bra teori om varför det uppför sig på detta vis så man eventuellt kan åtgärda problemet och slippa stötta för att utföra vissa trick snyggt och stilrent.

    /Mr.Bob

  2. #2

    Standard

    Kanske slipstreamen är orsaken? Vinden :-)? Roll-CG? Korsmätning OK? Motorvinkel? Avgasutblås... flummar på.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Det är en ARF så vet inte mycket innanför klädseln, även elmotor så inget avgas ;P upptäckte vid första flygningarna att det var en positiv anfallsvinkel på vingarna så det är justerat till 0 iaf och fick en mycket finare flygstil på den, är för övrigt en great planes 300sp

  4. #4

    Standard

    Här finns tips på trimning:
    http://www.f3a.se/index.php?page=trimning_av_modeller
    Kvivegg se t.ex. "fintrimning" punkt 6
    /Leif

  5. #5
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Klockrent! Tackar vi för

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Min erfarenhet är att stabbens placering i höjdled har stor inverkan hur flygplanet uppträder. Alla de flygplan jag haft vars stabbe har varit förhållandevis högt placerad i förhållande till vingen har uppvisat tydliga tendenser till att behöva höjdroder i kniveggsflygning. Mest meärkbart har det varit på olika varianter av CAP, exv. 232.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •