Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Var hitta LiPo-varnare som är bra?

  1. #1

    Standard Var hitta LiPo-varnare som är bra?

    Hej,

    Jag har ett tjogtal LiPo-varnare i olika flyg, multicoptrar mm.
    Ni vet de små med en röd display som cyklar mellan totalspänning och cellspänningar.
    Har två kraftiga "högtalare" som skriker när spänningen nås.

    De flyger jag med 3S och 4S och det funkar kalas.
    Men när jag flyger med 6S så är de helt värdelösa.
    De visar inte rätt spänningar och de larmar före spänningen närmar sig, fattar ej.
    Har flera olika tillverkare så jag begriper inte.
    De funkar inte ens som nya.

    Vet nån av er om något liknande eller vet om någon bra LiPo-varnare som faktiskt går att använda för 6S?

    Det udda med 6S är alla utom en av de LiPo-testarna jag har (allt från billigaste skräpet till dyrare bättre), dvs de där lådorna med display, inte kan mäta cell nr 6 på nån ack ordentligt. Det kan stå 4,03 V när de andra är 4,15. Men i de olika laddarna står det rätt på alla celler. Alla funkade som nya, men sen lägger de av.

    Weird!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Jag kör numera tills mitt fartreglage säger ifrån.. iaf på Eflite kärrorna. Alternativet är ju att göra som man alltid bör göra, ta tiden när du flyger och landa efter en stund, mät ackarnas spänning. så kan du höfta dig fram utan att behöva köra lipovarnare

    Men nu när jag börjar flaxa bränsleflyg så blir det lite annat.

  3. #3
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Har du telemetri så finns det strömsensorer att köpa som mäter acken under flygning och säger hur många mAh du gjort av med. Har en sån i min Funcub XL o det funkar skitbra. Ackarna på 3300mAh och radion säger till när jag förbrukat 2500mAh så dödar man inte acken.
    Om du kör Futaba (vilket jag har för mig) så heter strömsensorn SBS-01C och kan lätt flyttas mellan olika modeller om du inte vill köpa många.
    Våga vägra Powerbox!

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    När jag har flugit 5-7 min.så ligger mina lipon på 3.7-3.8 volt per cell olastade perfekt lagringsladdning
    Tobbe

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Upplever du ett problem med att veta batteristatus under flygning med dina 6S så håller jag med Per P om att mätning med strömsensor och via telemetri nog är den bästa och enklaste lösningen.
    Själv nöjer jag mig med att mäta motortiden och landa när timern säger till - t ex efter 5 minuters motortid. Det brukar ge tillräcklig precision för mig.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Telemetri hade vart fint hörni... jag måste väl köpa ny sändare då. =)
    Jag har använt LiPo-varnare för de har funkat bra året runt eftersom ackarna inte levererar lika bra i kyla som på sommaren, vad gäller flygtid med timer. Men med 6S, not funking. Jag brukar försöka hålla ackarna på 3,8V/cell.

    Jag har dessutom börjat flyga med LiIon lite på prov, men det blir så lång flygtid så man blir trött på slutet... men de har inte balanseringskontakt så där är det timer som gäller. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Om de funkar på upp till 4 celler kan du väl via balanskontakten koppla varnaren på fyra av cellerna? De andra två lär ju inte avvika särskilt mycket. Och OM de gör det skulle jag rekommendera byte av acken.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  8. #8

    Standard

    Jag låter sändaren övervaka totala batterispänningen via telemetri och larma när den kommit under 3,4 V/cell. Kräver förstås att batteripaketet är bra balanserat.
    /Leif

  9. #9

    Standard

    Gasman, där sa du nåt! Cellerna är ju oftast lika i mina ackar så det ska ju funka utmärkt!!

    pernstig... håller med du, men jag har ingen sändare med telemetri. Men jag har en lösning på det. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •