Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Gyro

  1. #1

    Standard Gyro

    Hej igen. Har kollat specen på ett Multiplex Multigyro G3. Där visas input och output men bara en utgång för aileron. Vad gör dom stackarna som har två servon till till dessa? Om man inte frågar får man inga bra svar.

  2. #2

    Standard

    Y-kabel. :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Y-kabel hindrar ju att man mixar.
    Men stabilisering funkar rimligt bra även om man bara kör på ena vingen roder.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det finns ju andra gyron att välja. Eller mottagare med inbyggt gyro om man har "rätt" märke.
    Ett bra annat gyro är Aura 8 som nog är det bästa jag själv testat och som klarar flera servon - dessutom kan man koppla det via S.bus eller andra Bus-system till mottagaren - smidigt. Konfigureras via PC-programvara. Finns bl a här - https://www.lindinger.at/en/airplane...-surfaces-gyro
    Eftersom jag själv flyger med FrSky Horus X12s så använder jag istället deras "gyro-mottagare" S6X resp S8X och då kan man göra gyroinställningarna direkt från sändaren vilket jag ser som en fördel.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Vad är det för flyg du ska ha gyrot i? Vissa flyg funkar med gyrot du hittat (med Y-kabel, been there done that många ggr, dvs med Y-kabel på ett helt drös gyron och controllers), andra flyg funkar bättre med andra gyron som de andra påpekar (inget jag provat, men för renare flygning så skulle det vara intressant). Aura 8 verkar intressant.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Hade tänkt den till min Multiplex Heron. I alla fall prova hur det funkar. Idag blåser det ca: 10m/sek här på Öland så det är ju ganska Ok men det är ju klart blåsigare emellanåt. Tänkte få lite hjälp med stabiliteten i luften.


  7. #7

    Standard

    Ok, med ett sånt flyg skulle jag nog sikta på något med skild styrning per skevroder så du kan ha olika utslag uppåt och neråt individuellt på skeven, vilket jag har förstått att man har på seglare, kanske även mix till höjdroder och/eller skevroder beroende på skevutslag samt motorpådrag. Dessutom vill du ha flaperon/luftbroms inför landning antar jag. De flesta all-in-one enkla gyron så bara stabiliserar med vald rate, dvs planflykt. Du kanske utöver stabiliseringsläge (planflykt) vill att den ska hålla det läge du lagt seglaren i, dvs "acro"-mode eller "rate"-mode osv vad dom nu kallas. Ett enkelt gyro kan nog få den stabiliserad, men inte snyggt stabiliserad. :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kalle - vilket radiofabrikat flyger du med ? Kan ju finnas färdiga lösningar med mottagare med inbyggt gyro och accelerometer och då brukar du förutom rena gyro-funktioner också få "autolevel".
    Roger

  9. #9

    Standard

    Har en T10J med en R3008SB.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    9
    Klubb
    Östersundsmodellflyg klubb

    Standard

    Jag har gyrot kopplat till ena skeven och låter andra skeven gå derekt till mottagaren fungerar utmärkt för att ta bort väder och vind

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kalle.W Visa inlägg
    Har en T10J med en R3008SB.
    OK - tydligen lite skralt med alternativ med mottagare med inbyggt gyro till Futaba Fasst. Hittade en Corona-mottagare med gyro men hur bra den fungerar har man ju ingen aning om.
    Roger

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vill du ha ett renodlat gyro som hanterar båda skevrodren separat så kan du ju kolla på Eagle Tree Guardian - https://hobbyking.com/en_us/eagletre...tabilizer.html
    Är ju klart billigare än Aura 8 men jag har själv inga som helst erfarenheter av Guardian-gyrot.
    Roger

  13. #13

    Standard

    Hej nu är jag här igen. Har inhandlat ett Multiplex Multigyro G3 och pillat lite med det. Det finns ju en kontakt som heter "Flight mode changheover swtich" som man ska använda ( koppla in ) men hur och var?

  14. #14

    Standard

    Hej. Den kopplar du till en extra kanal så att du kan ändra mode från sändaren med en treläges switch.
    Off/Normal/Heading Hold
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	G3.PNG 
Visningar:	85 
Storlek:	63,2 KB 
Id:	69393  

  15. #15

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Jag har en EagleTree 3D i en Extra 330LT för att testa.
    Man kan tycka olika beroende på vilken nivå man är på, men jag är väldigt nöjd med de tester jag gjort med den.
    I med den i planet, koppla den till datorn (fri programvara på hemsidan) och ställ in allt.
    Trippel kolla så allt rör sig som det ska, fel brukar ligga i att man råkade tänka omvänt av nån anledning.

    Sen är det bara att flyga och hitta hur mycket "gain" man behöver eller önskar.
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  16. #16

    Standard

    Hej igen. Nu har jag försökt att koppla på alla sätt och vis men det vill sig inte. Gyrot kompenserar när jag rör på det men jag märker ingen skillnad om jag skiftar brytaren i dom tre olika lägena. Det där med CH5/CH7 och CH5/CH7/CH8 förstår jag inte mig på alls. Ställer jag in sändaren på CH/5 och kopplar in Swichkabeln i kanal 5 så funkar det ju inte. Är det någon som vet när man STD och GY och skillnaden mellan dom ? Är jag trög i huvudet eller har jag bara otur när jag tänker?

  17. #17

    Standard

    Kan du se på gyroenheten att LED-indikeringen växlar som den ska när du ändrar switchen du valt för för gyro mode som "kb" visar? Om inte, koppla in ett servo på den kanalen och verifiera att servot kan ställas i läge "höger"-"mitt"-"vänster" med hjälp av din "mode switch"
    "Standard": Motverkar störningar på grund av t.ex. vindkast.
    "Head/Hold": Håller kvar flygattityden som man ställt med spakarna (tror jag!)
    "Gyro off": flygningen påverkas inte av enheten.
    /Leif

  18. #18

    Standard

    Det lyser bara med fast blått sken på gyrot efter att den startat och blinkat med både röttt och blått några sekunder. Kvittar om jag ställer om switchen i olika lägen, lyser fortfarande fast blått sken. Använder C switchen på min Futaba T10 J. "kb"??? Jag har filmat lite hur det ser ut men jag har lite svårt att sksicka från mobilen.

  19. #19

    Standard

    Hej Kalle.
    Har du ställt in switch C till att på verka rätt kanal i sändaren?
    Om du f.ex använder kanal 7 till att styra gyrot så skall du programmera switch C i sändaren till denna kanalen.
    Koppla sen ett servo till kanal 7 (som pernstig skriver) och se om det kör vänster, mitt,höger när du switchar.
    Om det fungerar så kopplar du servot till kanal 7. Och då skall lysdioden skifta mella blå, röd och off.
    När du flyger i heading hold så håller flygplanet den attityd som det har när du centrerar spakarna.
    När du har normal mode så dämpar den rörelserna vid ex turbulens.
    Var försiktig med heading hold för när du svänger med skevroder så vill gyrot hålla emot i girplanet så man måste
    också ge sidoroder i svängarna. Känns lite märkligt i början. Det är som med helikopter man måste också där ge sidoroder
    när man svänger i HH mode.
    Mvh Kent

  20. #20

    Standard

    Tack så länge, ska försöka i morgon.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •