Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Radio som läser upp flygmanövrer?

  1. #21

    Standard

    Hej Olle
    Ja, det kan vi göra. Jag kan höra av mig till dig nästa gång jag åker ut till fältet. Det dröjer nog någon vecka.
    Vet inte riktigt vad du menar med texten?. Man läser upp nästa manövers namn och när den påbörjas. T,ex - "Figur M" - "Nu" - så gör man i bästa fall ett M - "Slut". Så gör man likadant med nästa manöver i programmet. Så gjorde man i alla fall förut. Kan det vara en annan rutin nu? Dagens program hittar man nog på F3A's hemsida: www.F3A.se
    /Göran

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    FrSky Horus. Du kan ladda in ljuden och stega fram dem med en av swicharna...
    Jag har gjort ett sådant upplägg för FrSky Taranis E med OpenTx v2.2.4. se:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post444530
    /Leif

  3. #23

    Standard

    Hej
    Jag menar att texten för tex första figuren som anges i programmet inte är så lätthanterad om man får den uppläst i en klump innan figuren.
    "Triangle loop with ½ roll, consecutive two ¼ rolls, consecutive two ¼ roll, ½ roll"
    Man kan också tänka sig att man läser rollarna allt eftersom triangelfiguren flygs. Det är den "lästaktiken" jag skulle vilja förstå.
    Eller är kutymen att allt levereras innan figuren startas?
    /OlleG

  4. #24

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Flygmanöverna i FAI F3A har en kort och en lång detaljerad beskrivningstext.
    När jag jag skall lära mig ett nytt program (dagens moderna) utantill och alla dess 17 manövrer (som det är nuförtiden) så har jag en liten modell i handen som jag enkelt kan hålla med en pinne i dess stjärtparti så det är enkelt att rolla modellen.
    Så skriver jag ut den grafiska manöverkartan (Aresti-figur) och den långa och korta beskrivningen. Sen sätter jag mig i lugn och ro och flyger igenom alla manövrer några gånger med mini-modellen i handen. Sen bryter jag ner till några sammanhängande manövrer så att jag lär mig komma ihåg lättare. Och tillsist bygger jag ihop alla delarna igen till hela programmet, och nöter sen det åter och åter så jag kan detta som ett rinnande vatten. Först nu är jag redo att flygträna i verkligheten med min (moderna) F3A-modell.
    Men jag har nu lärt mig nyckelorden till varje manöver så jag vet i huvet hur figuren ser ut och hur den utförs t ex rollar (hel, halv, kvartsroll och rollriktning) och så har jag nästa manöver beredd i huvet när jag är på väg ur föregående manöver, annars blir det lätt en tvekan inför nästa manöver. Ibland glömmer jag ändå vad nästa manöver är, det brukar köra ihop sig nånstans på halva vägen eller senare i flygprogrammet i början, men då brukar jag bara lugna ner mig lite så kommer jag ofta ihåg vad manöverna är och så tar jag det därifrån och vidare. Har ju lite reservkapacitet i batteriet så detta hinns i regel med utan problem.

    Det här nya med att låta flygmanövern bli uppläst åt en ger sig nog själv hur mycket text man kan hinna få uppläst. Man måste kunna varje manöver i detalj ändå så jag tror ett nyckelord för varje manöver räcker.

    Sen får man skilja lite på "gamla" F3A-program före 1984 och efter 1984. Varför. Jo det var då man börja med s.k. turnaround dvs man gjorde manöver dels rakt framför sig men även vändmanövrar. Förr gjorde man ju bara en manöver rakt framför sig (centermanöver).
    Är det gammalt F3A program man avser lära sig och få uppläst har man mer tid på sig för att få nästa manöver uppläst.
    När man gått ur en centermanöver har man hela sträckan bort till att man vänder (i regel vände man förr med en halv kubansk åtta (upp 45 grader, halvroll, dra en halv invändig looping) och så är man på väg mot nästa centermanöver. Du har alltså gott om tid att få uppläst en manöver du skall utföra i centrum.
    I ett modernt F3A program går allt mycket snabbare, ingen ro och ingen vila, så snart man utfört en manöver står nästa för dörren, så uppläst text måste bli väldigt kort (bara manöverns namn).

    Problemet är väl att hitta texten med de äldre flygmanövarna. Länge var det ganska lika manövrer i FAI F3A (var nog ganska lika under hela första delen av 1970-talet fram till 1978-1979 tror jag. 1979 vet jag det ändrades, och det ändrades kanske några gånger till fram till 1984 när helt nytt turnaround-program med vändmanövrer kom.
    Benny Kjellgren vet jag har haft 1977 års FAI F3A program både grafiskt och med beskrivning som används vid hans Nostalgi-F3A träff (och tävling) i Tidaholm, som är varje år. Jag har sett detta inkl texten (beskrivningen) som är på svenska så jag tror det ursprungligen kommer från SMFF-kansliet och någon vänlig själ när det begav sig översatte från engelska till svenska det då gällande FAI F3A flygprogrammet. 1977 års manövrer grafiskt har jag en länk till som PDF (som man flög efter på Bennys Nostalgiträff tidigare i år) och den är här (i en länk på sidan du kommer till):
    http://www.f3a.se/forum/viewtopic.php?id=1015

    Tyvärr har jag inte "långa" beskrivningen hur varje manöver skall utföras (vilket man bör kolla på) varken på svenska eller engelska, men jag tror som sagt Benny har den på svenska. Dock står i PDF filen namnet på varje manöver, så det räcker kanske då den grafiska visningen av manövern nästan säger mer än ord kan beskriva.
    FAI F3A 1975-1977 manöverlista:
    1. Take-off (Start)
    2. Figure M (Figur M)
    3. Cuban Eight (Kubansk Åtta)
    4. Double Immelman (Dubbel Immelman)
    5. Slow roll (Långsam roll), den får vara max 5 sekunder lång
    6. Three outside loops (Tre utvändiga loopingar)
    7. Four-point roll (Fyr-punktsroll), kan vara max 5 sek totalt på den men tror inte det
    8. Three inside loops (Tre invändiga loopingar)
    9. Eight-point roll (Åtta-punktsroll),kan vara max 5 sek totalt på den men tror inte det
    10. Running eight (Liggande åtta)
    11. Three horizontal rolls (Tre horisontella rollar), i en följd och åt samma håll,
    kan vara max 5 sek totalt på den men tror inte det
    12. Top hat (Top hat)
    13. Rolling eight (Rollande åtta), dvs stående åtta med rollar
    14. Spinn Three turns (Spinn tre varv)
    15. Rectangular approach (Rektangulärt landningsvarv)
    16. Landing (Landning), inom cirkel, inom yttre cirkeln med 30 meter radie viss poäng, inom inre cirkeln 15 meter diameter max poäng), observera att modellen skall ha stannat (slutat rulla) på marken innan manövern är slut. Cirkelns diameter har säkert varierat genom åren, i turnaround bedöms varken start eller landning som upplysning.

    Lite olika tidiga flygprogram:
    1960 års FAI F3A program (som man flög efter på allra första VM F3A),
    1962, 1963 och 1965 VM hade ett annat program,
    1967 och 1969 VM hade nog ett nytt program,
    1969 och 1971 VM hade troligen ett annat program,
    1973 VM kanske hade ett annat program,
    1975 och 1977 VM hade ett annat program.
    Källa:
    http://www.rcuniverse.com/forum/clas...3a-1960-a.html

    Kanske om du läser gamla Modellflygnytt (finns på nätet) du kan hitta några manöverlistor från förr, kanske med beskrivning.
    Förr brukade det i broschyrerna på ett VM F3A vara med det flygprogram man flög på det VM:et.
    Annars kan gamla F3A rävar från förr kanske ha i sina byrålådor kvar nåt från förr de kan dela med sig av?

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-08-28 klockan 02:36.

  5. #25

    Standard

    Så helt kort Bo, i modern F3A är nyckeln att kumna programmet utantill. Sedan ska man helst komm ihåg hela manövern bara på nyckelordet om man glömt vad som kommer.
    Håller med om att de oftast vilken figur som kommer som är problemet. Kommer man bara ihåg den sitter oftast tillhörande rollar utantill.
    Men visst har ni väl uppläsare när ni tävlar? Och vad säger den o så fall?
    /OlleG

  6. #26

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    OlleG,

    Ja i modern F3A måste man kunna programet utantill, det går såpass fort mellan varje manöver, det är ju bara en markerad (mer eller mindre) kort raklinje mellan utgående och nästa ingående manöver. Visserligen lär sig hjärnan med muskelminnet (eller vad man nu kan kalla det vi gör med våra händer/fingrar) efter ett tag att flyga hela programmet utan att du ens tänker på vad manövrerna heter, men det är lättast att "hänga upp" en manöver på ett nyckelord (det står i FAI manöverbeskrivningens första ord). Sen vill jag nämna att vi i Sverige (och övriga nordiska länder) flyger en lite enklare klass också som heter F3A-Nordic ("Nordic") som baseras på FAI Advanced med vissa modifikationer, t ex nu gällande är "N-19" och finns att hämta på www.f3a.se samt det finns även en Powerpoint på Norska F3A som är bra att ha som stöd. På senaste NM i Finland i juli beslutades om nytt Nordiskt program, "N-21" (varje nytt program gäller i två år dvs detta gäller för 2020-2021 och börjar gälla från 1 januari 2020). Finländarna har ännu inte producerat det officiella programmet (jag har dock ett utkast) med Aresti figurerna och manöverbeskrivning (Norge skall göra en ny Powerpoint också vad det lider) men det kommer nog snart. N-21 är baserad på A-23 med viss modifikation (A-23 finns inte i FAI's Sporting Code än för övrigt så du kan ej kika på det).
    Skall du träna på FAI F3A programmet skall du börja träna på kommande P-21 (preliminary-21) som gäller för 2020-2021 (från 1 januari 2020). Det finns beskrivet i senaste FAI Sporting Code, med Programmet som arestifigurer och textbeskrivning. Observera att där det står "Option" kan du välja att utföra manöverna på någon av de beskriva sätten (alltså på mer än ett sätt), det kan bero på t ex vindriktning (t ex stark sidvind) man väljer en viss option så man kommer mer på flyglinjen inför nästa manöver).
    (K faktorn är svårighetsgraden, multiplikatorn)

    PRELIMINARY SCHEDULE P-21 (2020-2021)
    P-21.01 Vertical 8 with ½ roll, ½ roll K 3
    From inverted, perform a ½ roll ending in the centre, push through a loop, pull through a loop, perform a ½ roll starting in the centre, exit inverted.
    P-21.02 Stall Turn with consecutive two ¼ rolls K 3
    From inverted, push through a ¼ loop into a vertical upline, perform a stall turn into a vertical downline, perform consecutively two ¼ rolls, pull through a ¼ loop, exit upright.
    P-21.03 Square Loop on Corner with ½ roll, ½ roll K 4
    From upright, pull through a 1/8 loop into a 45° upline, pull through a ¼ loop into a 45° upline, perform a ½ roll, push through a ¼ loop into a 45°downline, push through a ¼ loop into a 45° downline, perform a ½ roll, pull through a 1/8 loop, exit upright.
    P-21.04 Figure 9 with consecutive two ½ rolls in opposite directions K 3
    From upright, pull through a ¼ loop into a vertical upline, perform consecutively two 1/2 rolls, in opposite directions, push through a ¾ loop, exit inverted.
    P-21.05 Knife-Edge flight with consec. ¼ , ½ roll in opposite directions, consec. ½ , ¼ roll in opposite directions K 5
    From inverted, perform consecutively a ¼ roll and a ½ roll in opposite directions, perform a knife-edge flight, perform consecutively a ½ roll and a ¼ roll in opposite directions exit upright.
    P-21.06 Inverted Split S with consecutive two ½ rolls K 2
    From upright, push through a ½ loop, perform consecutively two ½ rolls, exit inverted.
    P-21.07 Golf Ball with ½ roll integrated K 5
    From inverted push through a 1/8 loop into a 45° upline, push through a ¾ loop into a 45° downline, while performing a ½ roll integrated in the top 180°, pull through a 1/8 loop, exit upright.
    P-21.08 Shark Fin with consecutive two ¼ rolls K 3
    From upright, pull through a ¼ loop into a vertical upline, pull through a 3/8 loop into a 45° downline, perform consecutively two ¼ rolls, pull through a 1/8 loop, exit upright.
    P-21.09 Double Immelman with ½ roll, consecutive four 1/8 rolls, ½ roll K 5
    From upright perform a ½ roll, push through a ½ loop, perform consecutively four 1/8 rolls, pull through a ½ loop, perform a ½ roll, exit inverted.
    P-21.10 Push-Push-Push Humpty-Bump with ½ roll (Option: with ¾ roll, ¼ roll) K 3
    From inverted, push through a ¼ loop into a vertical upline, perform a ½ roll, push through a ½ loop into a vertical downline, push through a ¼ loop, exit inverted. Option: From inverted, push through a ¼ loop into a vertical upline, perform a ¾ roll, push through a ½ loop into a vertical downline, perform a ¼ roll, push through a ¼ loop, exit inverted.
    P-21.11 Roll Combination with consecutive ½ roll, roll, ½ roll in opposite directions K 4
    From inverted, perform consecutively a ½ roll, roll, ½ roll in opposite directions, exit inverted.
    P
    -21.12 Top Hat with ½ roll, inverted spin (Option: with ¼ roll, ¼ roll) K 4
    From inverted, push through a ¼ loop into a vertical upline, perform a ½ roll, pull through a ¼ loop into a horizontal line, perform a spin with 2 ½ turns into a vertical downline, pull through a ¼ loop, exit upright. Option: From inverted push through a ¼ loop into a vertical upline, perform a ¼ roll, pull through a ¼ loop into a horizontal line, perform a spin with 2 ½ turns into a vertical downline, perform a ¼ roll, pull through a ¼ loop, exit upright.
    P-21.13 Figure Z with roll K 4
    From upright, pull through a 3/8 loop into a 45° upline, perform a roll, push through a 3/8 loop, exit upright.
    P-21.14 Comet with consecutive two ¼ rolls in opposite directions, ½ roll K 3
    From upright, push through a 1/8 loop into a 45° downline, perform consecutively two ¼ rolls in opposite directions, pull through a ¾ loop into a 45° downline, perform a ½ roll, pull through a 1/8 loop, exit upright.
    P-21.15 Roll Combination with consecutive four ¼ rolls K 3
    From upright perform consecutively four ¼ rolls, exit upright.
    P-21.16 Half Square Loop on Corner with ¼ roll, ¼ roll K 2
    From upright, pull through a 1/8 loop into a 45° upline, perform a ¼ roll, perform a ¼ knife-edge loop into a 45° upline, perform a ¼ roll, pull through a 1/8 loop, exit inverted.
    P-21.17 Avalanche K 4
    From inverted pull through a loop while performing a snap roll in the low centre, exit inverted.

    Total K = 60


    Start och landning bedöms inte.
    Man har 8 min på sig från det man startar (gaspådrag från marken) tills man gått ur sista manöver 17 (man räknar inte tiden till du landat!). Bra att ställa timern på t ex 07:30 min så man har 1/2 min kvar när man får varning om att 7:30 min gått ut, då hinner man i regel få till sista manövern inom en 1/2 minut, kanske man får tighta till den lite men bättre det än 0 poäng). Så har jag i alla fall och det har funkat bra.

    Manövrerna i P-21 (sid 33) och beskrivningen (sin 23-24) ovan finns i senaste Sporting Code, 2019, version 2 (Maj 2019):
    https://www.fai.org/sites/default/fi...tics_19_v2.pdf
    Vi har i Sverige även ett regelverk med undantag från FAI Sporting Code som är bra att känna till, om man skall tävla i F3A eller Nordic klasserna:
    http://www.f3a.se/uploads/File/Svens...utgava_7.1.pdf

    Bra stöd för inlärning är även denna PowerPoint för P-21:
    http://www.f3a.no/Regler/P-21engl.ppt

    Nästan alla piloter tar stöd av en "läsare" (uppläsare, medhjälpare) på en F3A tävling, vare sig det är en Nordic eller F3A pilot.
    Men kan man programmet bergsäkert kan man stå själv utan läsare i och för sig, om man önskar, inga regler hindrar detta. Men man behöver i regel en medhjälpare oavsett som bär ut modellen till startpunkten och hämtar modellen efter landning så...
    Vad läsaren skall säga måste man vara överens med piloten om. Vissa vill bara ha nyckelordet uppläst, vissa vill ha lite mer hjälp på traven att man stöttar mer genom hela manövern. Vissa vill t ex att man säger "mitten" när de är i centrum på manövern (kan hjälpa att få till symetrin på manövern), kanske om det är olika rollrikning på en manöver man blir påmind om det, man kan få stöttning om man flyger lite nära eller långt ut då kan medhjälparen säga det till piloten osv. Även vid landning kan medhjälparen ge stöd (vid vissa flygfält kan det vara svårlandat t ex med hinder runt eller på fältet). Man har i regel mer nytta av en medhjälpare än utan.
    I regel har varje pilot en egen läslapp med sig där det står vad piloten vill ha uppläst. Själv nöjer jag mig med att få nyckelord upplästa. I Finalprogram (och på EM och VM även Okända flygprogram man får reda på kvällen innan) måste man nästan ha en uppläsare då manöverna är såpass svåra och en bra läsare kan vara skillnad mellan en pallplats eller så. Men det finns (få) piloter som även flyger Finalprogram utan läsare på tävling, det har jag sett med egna ögon.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-09-04 klockan 10:31.

  7. #27

    Standard

    Tackar Bo för en utförlig beskrivning! Jag har faktiskt tränat i P-19 och flugit det en del, dock ensam. Det är helt uppenbart att man plötsligt får hjärnsläpp och antingen inte kommer på nästa manöver eller så inser man efteråt att en vända manövrer är överhoppade.
    Kan bara tänka mig den extra anspänningen en tävling ger på antal hjärnsläpp.
    Tänkte träna in nästa års program i vinter.

    Flyga efter program har höjt intresset för flygandet tycker jag.
    /OlleG

  8. #28

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    OlleG,
    Du skall veta att alla nya piloter, vare sig i F3A eller F3A-Nordic, alltid är varmt välkommna till de tävligar som konstflyggrenen F3A (och F3P) inom förbundet tillsammans med arrangerande klubb ordnar med ca 3 gånger per år (vår, sommar, höst). Tror inte bara det är du som kommer tycka det är kul, de andra "rävarna" kommer att bli mycket glada att se ett nytt ansikte, jag lovar. Att få dela med sig av lite erfarenhet och ge lite tips är ju mycket givande, som du säkert vet, men ingen kommer dyka på dig utan hjälp kommer du få lite smygande i så fall allteftersom du har behov. Vissa nya som dyker upp är mycket skickliga att flyga men att flyga F3A programmet snyggt är en utmaning även för de bästa, och även de behöver ibland feedback och lite hjälp av F3A-kollegor. Ingen fråga är för dum heller att ställa.
    Senare i höst kommer tälingskalendern att anslås på www.f3a.se under Tävlingar, Tävlingskalender.
    Vilka tävlingar och när det blir 2020 beslutas på det årliga Konstflygtinget, i år blir det på Linköpingseskaderns modellflygfält strax norr om Skögestad (utanför Linköping).
    Läs mer om Tinget här:
    http://www.f3a.se/forum/viewtopic.php?id=1026
    Den helgen har vi även sista tävlingen för året, Hösttävlingen:
    http://www.f3a.se/forum/viewtopic.php?id=1025

    På våren, om det är nya flygprogram som det blir för 2020, så har vi alltid en Konstflygweekend (brukar vi kalla det numera) där även en domarkurs ingår. Domarkursen skall man inte ta så allvarligt att det heter så, det är mer en träff för att få en genomgång av de nya programmen (P-21 och N-21 blir det nu) och om vädret tillåter kan det även bli lite flygträning med feedback från andra. Har själv varit på några genom åren och det är mycket givande. Har man varit på en domarkurs är man även kvalificerad att döma (åtminstone i Nordic klassen till att börja med, att döma i F3A klassen kräver lite mer erfarenhet i dömeriet generellt).
    Jag rekommederar att du kommer på detta om du har möjlighet, exakt tidpunkt bestäms efter Konstflygtinget och anslås på www.f3a.se
    Du kommer garanterat att ha nytta av detta för ditt framtida F3A flygande.
    För att vara med att tävla är det inget krav att man skall ha deltagit på detta, så skulle du vilja delta på kommande Hösttävling är det bara att anmäla sig (se länken ovan). Enda kravet
    är att man skall ha giltig Tävlingslicens för att vara med och tävla på våra nationella tävlingar, det säger du bara till den i Er klubb som handhar medlemsavgifterna till förbundet att du behöver Tävlinglicens också (du kan då se licensen i appen Cardskipper om du vill, och visa upp den digitala licensen på tävling). Går även få ett plastkort men det kostar tror jag en hundring nästa år. Förut kostade Tävlingslicensen i radioklasser en hundring. Kolla förbundets hemsida.

    Med vänlig hälsning
    Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-09-18 klockan 12:24.

  9. #29

    Standard

    Ska verkligen överväga din förslag på kurs/tävling. Har tävlat mycket i andra sporter och tävling är kul och utvecklande. Dock aldrig i en bedömningssport där nerverna ska med i sådan stor utsträckning.
    /OlleG

  10. #30
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Nerverna spelar stor roll på f3a tävling. Jag körde min första tävling i maj å körde nordic. Stod å skakade som ett asplöv, tävling nr2 gick mycket bättre å kunde hålla nerverna hyfsat. Får se hur tälving 3 går om någon vecka i linköping
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  11. #31

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Göran R Visa inlägg
    Hej Bo

    Den gula-blå som du nämner var nog Christers, men jag kommer inte ihåg varför det står SE-2121. Jag vet att han hade SE-256.

    /Göran
    Sista off-topic inlägget av mig här:
    Lite större bild på den blå-gula modellen nedan så man ser sammanhanget. Skumt med registreringsnummret som du säger. Men läcker oavsett.
    Bilden är från framsidan av boken Radio & Televison 1972 (av Inge Stendahl).
    För de som ej vet nåt om bakgrunden till Bumling modellen osv kan läsa lite här i PDF:erna:
    Sidan 34-37: (del 1)
    https://modellflygnytt.se/gamla/2015...ytt_2015-2.pdf
    Sidan 38-41 (forts, del 2):
    https://modellflygnytt.se/gamla/2015...ytt_2015-3.pdf

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bumlingen_1972.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	80,6 KB 
Id:	68765  

  12. #32

    Standard

    Fick veta lite mer om SE2121. Numret tillhörde och tillhör vår dåvarande världsmästare i pylonracing, Göran Karlsson.
    Den snygga gul-blå Bumlingen hade byggts av Göran Karlsson. Han hade överlåtit den till Christer Gillgren bl.a. inför tävlingen. Det var Christer som var konstruktör. Om jag inte missminner mig så störtade den därför att en spindel hade intagit och byggt spindelnät i sändaren i kombination med det regniga vädret.
    /Göran

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •